Oliefilter wisselen
DS Hungaria
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 04-10-2011

Gepost: 04 oktober 2011 02:17 PM

Beste Allen,

Ik ben sedert enige tijd eigenaar van een Citroen DS21, met 2175cc motor (103pk), bouwjaar 1972.
Ik wil binnenkort bij het verversen van de motorolie ook graag de oliefilter wisselen.
Ik vraag daarom: Moet ik bij het uitvoeren rekening houden met zaken die niet voor de hand liggen ?  Misschien heeft iemand meer info, tips, het type filter, stappenplan etc.  Ik ben technisch niet zo sterk aangelegd, en geef de info ook door aan een plaatselijke mekanieker.  Voor alle duidelijkheid, ik woon in Hongarije, dus moet het ook nog eens vertalen (wat op zichzelf dan weer géén probleem vormt)
Elk advies is welkom, alvast bedankt!

DS Hungaria
Bénye, Hongarije

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 oktober 2011 03:34 PM
  [ # 1 ]

Eerste tip: Draai NOOIT de aftap plug los als die niet lekt!! Deze plug heeft zeer weinig vlees in het aluminium en als je de draad molt kan je je blok gaaan uitbouwen!

Vervang ook de rubber ringetjes die in het filterdeel zitten. om het asje horen 2 ringetjes die uitharden. je pomp gaat dan druk lekken
Vervang uiteraard de deksel pakking.

Bij momtage de twee driehoeken tegeover elkaar positioneren.! Zie je vanzelf.
Gaas filter eruit halen en schoonmaken.!

Goed in het gat kijken of alle filter rubberdelen mee zijn gekomen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 05 oktober 2011 12:22 AM
  [ # 2 ]

Persoonlijk zie ik geen probleem in het losdraaien van de plug.
En mocht de draad toch nog sneuvelen: Helicoil.

Citroen!

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 31 januari 2013 11:20 AM
  [ # 3 ]
DriverD schreef:

Persoonlijk zie ik geen probleem in het losdraaien van de plug.
En mocht de draad toch nog sneuvelen: Helicoil.

En vergeet de koperen afsluitring niet te vervangen als je dit doet ! Ik haal altijd gewoon alles via het filterhuis los en gebruik uiteraard de dikke nieuwe dekselpakking.

Wat mij ook tegenwoordig opvalt is dat de rubberen afsluiters op de boven en onderzijden van het oliefilter vaak loslaten en blijven hangen. Goed schoonmaken na aftappen dan zie je of er niets is blijven plakken !

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 01 februari 2013 04:18 PM
  [ # 4 ]

en daar ook nieuwe van monteren natuurlijk!

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 01 februari 2013 10:46 PM
  [ # 5 ]

Uiteraard, die zitten al op het nieuwe filter geplaatst.

Zit er nu wel of niet verschil in de hoeveelheid liters verse olie voor de verschillende blokken. In de 2300 ging net bijna vijf liter.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5396
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 februari 2013 12:07 AM
  [ # 6 ]
bogaard77 schreef:

Eerste tip: Draai NOOIT de aftap plug los als die niet lekt!! Deze plug heeft zeer weinig vlees in het aluminium en als je de draad molt kan je je blok gaaan uitbouwen!

Bogaard77 adviseert dit ook omdat de moer soms zo vast kan zitten dat de carterpan scheurt toch?
Maar als er keurig een koperen ringetje onder zit dan zou ik het toch gewoon met de aftapplug proberen.
Iets minder kans dat er dan een tsunami in de opvangbak plaatsvindt als je het deksel van het filter losmaakt.
Als het teveel kracht kost dan kan je altijd nog de andere manier toepassen.
En de plug weer terugzetten met een nieuwe koperen ring…

Profiel  
 
johnny meijboom
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 175
Geregistreerd: 15-10-2009

Gepost: 02 februari 2013 10:50 PM
  [ # 7 ]

Ha ha wel grappig dit bericht is van oktober 2011, denk dat hij wel toe is aan een tweede filter wissel.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 februari 2013 11:01 PM
  [ # 8 ]
H@ns schreef:
bogaard77 schreef:

Eerste tip: Draai NOOIT de aftap plug los als die niet lekt!! Deze plug heeft zeer weinig vlees in het aluminium en als je de draad molt kan je je blok gaaan uitbouwen!

Bogaard77 adviseert dit ook omdat de moer soms zo vast kan zitten dat de carterpan scheurt toch?
Maar als er keurig een koperen ringetje onder zit dan zou ik het toch gewoon met de aftapplug proberen.
Iets minder kans dat er dan een tsunami in de opvangbak plaatsvindt als je het deksel van het filter losmaakt.
Als het teveel kracht kost dan kan je altijd nog de andere manier toepassen.
En de plug weer terugzetten met een nieuwe koperen ring…

Er is geen verschil tussen de blokken.

En nee je moet het niet proberen! De aftap plug zit in een stk draad van alu die in 1 plek een uitsparing heeft om letterlijk alle olie eruit te krijgen. Daarom heeft ie daar maar 3 gangen draad…

Als je het deksel op alle 8 boutjes 2slagen los draait en dan aan een kant los wipt, krijg je geen tsunami ...

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook