













































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja dat kan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik vind het rollen bij de DS wel meevallen, maar ja, mijn vorige auto was een eend uit 1955…
Technisch ben ik wel benieuwd hoe je dat kunt doen, want als je met een klep die verbinding dichtzet kan de pomp maar een kant vullen, dus tijdens het rijden hydraulisch corrigeren kan dan niet. Je moet dan elke keer de klep openmaken als de hoogteregelaar vind dat er olie bij moet. Je kunt het misschien doen met een non-return valve, of met een restrictor.














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geloof me maar Stef, het werkt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Een beetje (heel erg) off topic: ik heb een keertje gelezen dat een iets dikkere stabilisator achter ‘t voor een DS ook doet. Was dat niet in een ralley-DS van Jaap van den Broek? Weet ik niet meer zeker.
De CX rolt trouwens ook een stuk minder dan de DS - desondanks heeft Citroen daar de Hydractive ooit nog eens op uitgetest. Wel apart dat je met een paar klepjes deels hetzelfde kunt bereiken. Reageren die dan de middelpuntvliedende kracht of gaan ze dicht als de stroomsnelheid te hoog wordt? (Me duidelijk nooit in hydractief kleppen verdiept)





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ze reageren op de middelpuntvliedende kracht en gaan dus weer open als je weer rechtuit gaat.
Normaliter hoeft de hoogte in één enkele bocht niet gecorrigeerd te worden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Klinkt goed. Zwerft er al ergens een handleiding rond?














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hydractiefklep van een XM regelen, inleveren bij Bogaard77 en je krijgt hem aangepast en wel terug met inbouw voorschrift.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
jantje1948 schreef:Ze reageren op de middelpuntvliedende kracht en gaan dus weer open als je weer rechtuit gaat.
Normaliter hoeft de hoogte in één enkele bocht niet gecorrigeerd te worden.
Jan , je zal de werking van de hydractief en keer terug moeten lezen vrees ik
Het is het drukverschil tussen de linkse en rechtse veercilinder dat de klep ( even ) de flow tussen links en rechts laat blokeren .
Eens de druk terug gelijk , na de bocht , komt de klep terug in haar middenstand ( open )
Walter
er is ergens op het net een prachtige ( Engelse ) uitleg van heel die werking ,
weet alleen niet meer waar
Meten is weten , gissen is missen





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik dacht op het sm deel van yahoo. Ik ben trouwens wel benieuwd van Joris zijn bevindingen te lezen. Of het echt veel scheelt en zo…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Top!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Thanx! Leuk en verhelderend leesvoer.
Zo ziet Hydractive 1 er uit, deze heeft dus geen ingebouwde electrovalve.
Die ronde schijfjes zij de dempertjes, lijken op de dempers die in normale veerbollen zitten. De wartels links en rechts zijn zo groot omdat een XM dikke leidingen heeft tussen de veerbollen.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Boeiend item dit. Heb het wel gejat van Wiki. maar misschien leuk voor de nieuwsgierigen onder ons :
Is wel (denk ik) diagram uit vroege C5 dus reeds met de elektro-LDS pomp , maar je hebt het idee wel denks
Nota bene , wat levert een DS hogedrukpomp permanent ? Dus zou je meten tussen de pomp en de HDregelaar ? Stel mezelf ff de vraag of een DS pomp voldoende debiet kan leveren ? Lijkt me op zich van wel ?


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
jantje1948 schreef:Wat een aantal mensen in de US, en ik dacht ook Bogaard, bij hun sm gedaan hebben: Hydractiefkleppen gezet in de leidingen die voor en achter de linker- met de rechterkant van de vering verbinden. Alleen de klep. Op die manier wordt in een bocht voorkomen dat de olie van de belaste naar de onbelaste kant stroomt en wordt de body-roll sterk verminderd.
Dat klinkt dat wanneer je het simpel houdt, er helemaal geen extra debiet wordt gevraagd. Maar dan nog: het stuurhuis van de DS vraagt nogal wat. Bij fileparkeren met stationair draaiende motor is dat soms te merken. Op de snelheden dat de hydractief moet werken draait de pomp wat sneller en wordt er als het goed is geen maximale stuuruitslag gevraagd. Toch? In mijn geval dan - ik ben niet zo wilde bochtenzwierder.