





















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het doel van genoemde aanpassing heeft niets met debiet of met sturen te maken.Het doel is om het overhellen te verminderen. Normaal gesproken komt er bij een bocht naar rechts extra gewicht op de linke wielen, als gevolg hiervan stroomt er LHM uit de linker veerbol naar de rechter veerbol. Dit versterkt het overhellen. Zo’n hydractiefklep zorgt ervoor dat die stroming van de linker bol naar de rechter bol niet optreedt. Voor een bocht naar links geldt uiteraard het omgekeerde.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Een bedenking die ik mezelf maak is welke invloed dit heeft op bochtenveercomfort (wat een woord ...). je zou zeggen geen maar wanneer die olie niet meer kan wegvloeien en dus in essentie vast zit in de bol/leiding , geeft dit een grotere massa die tegen het stikstof duwt , wat je veerbol in zekere zin stugger maakt.
Hoe zit het met mensen op dit forum die de modificatie hebben gemaakt , wat zijn de ondervindingen ?
Reden dat ik persoonlijk een opmerking maakte over debiet is de bemerking dar je een groter volume olie dient te verplaatsten (extra leidingwerk , ventiel , veerbol) en de wetenschap dat het DS stuurhuis veel werk van de pomp vraagt zoals eerder werd opgemerkt. Wat is de druk die een DS-pomp maakt (dus als je tussen de pomp en HDregelaar zou meten) ?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het rijdt geweldig. Je wil juist een auto die stugger is in de bocht en soepel in een rechte lijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Het rijdt geweldig. Je wil juist een auto die stugger is in de bocht en soepel in een rechte lijn.
Enkel op de achter- , enkel op de voor- of op beide assen ? Waar hebben jullie de veerbol/ventielcombinatie weggewerkt ?
Zoals ik zei , heel boeiend item vind ik !














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor. Wegwerken kan overal. Achter een dubbele stabi-stang.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Eigenlijk heb je dan alleen zoiets als dit nodig?
Heeft niets met hydractive vering te maken, maar is er wel een onderdeel van.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zo begrijp ik het ook. Je zou toch denken dat je niet eens een extra veerbol nodig hebt. Ik moet toch de teksten over de hydractieve vering eens goed lezen.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
klopt! extra bol is NIEt nodig. Door dit systeem wordt je vering in de bocht zachter. Dit komt omdat er minder in de bol grdrukt wordt waardoor je veerweg langer wordt.. Je belaste wiel kan weer alle oneffenheden opvangen en doet dit weer volledig onafhankelijk van het onbelaste wiel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
dat is wel interresant. Je wilt het niet met debiet doen omdat je dan vreemd veergedrag krijgt wanneer je bijvoorbeeld een drempel oid schuin oprijdt, dus niet met beide wielen tegelijkertijd invering hebt. Moet die klep trouwens in het ‘midden’ gecentreerd zitten of maakt dat in de praktijk weinig uit?
ik hoor trouwens wel eens dat mensen hun hydraulisch bediende koplampen van de sm vervangen door mechanische maar zit er verschil in hoe goed het werkt?
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee die klep mag overal zitten. Het is olie. Dat is niet samendrukbaar.
Het mechanische werkt gelijk als de olie gevulde systemen. Het is overigens een apart systeem en heeft niks met de LHM hydraulica te maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>