Beste forumleden,
graag even jullie reacties.
Bij een schuuropruiming vond ik een oude (jaren 60?) Krijnen Automation Mini-Schnellader (Duits produkt). Een snellader om accu’s van zowel 6-volt als 12-Volt op te laden, 220 Volt en 3-10 ampère incl. ampèremeter. Met schakelaar om te wisselen tussen 6 en 12 Volt.
Ingang: 3-aderig snoer (stekker zat er niet meer aan), met de kleuren groen, rood en zwart.
Uitgang: 2 kabels, blauw en rood (en aan de blauwe kabel zit een accuklem met het - teken)
Vraag:
- mag ik er van uitgaan dat ook in de ‘oude’ kleurencombinatie groen aarde is? (aansluitsnoer)
- mag ik er van uitgaan dat bij de uitgang blauw min is en rood plus?
De snellader is van alle kanten dichtgemaakt met popnagels, dus ik wil hem bij voorkeur niet demonteren.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
JoF
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)
Als de aansluiting analoog is aan oude huisinstallaties is groen de fase, rood de nul en dan zou zwart de aarde zijn, alleen was in het oude systeem zwart de schakeldraad. Wat je kunt doen is meten tussen een metalen deel van de behuizing en de drie draden, de draad waar je 0 ohm meet is dan de aarde,de andere 2 zijn fase en nul. Gelijkstroomdeel is onveranderd, rood = plus en blauw/zwart = min
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas