kruipende halfautomaat
hlooman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 19-12-2007

Gepost: 09 oktober 2011 09:48 AM

In 2009 zijn de drukgroep en koppelingsplaat vervangen.
Na 100 km is met de stelschroef nabij de gasklep het aangrijpen van de koppeling bijgesteld.
Hierna is er 2 jaar dagelijks mee gereden. Sinds enkele weken begint de auto te kruipen bij stilstand voor een stoplicht. Niet hinderlijk, maar toch een verschil. Met dezelfde stelschroef op de gasklep kon ik de mate van aangrijpen van de koppeling aanpassen, echter het kruipen bleef. Het stationair toerental is onveranderd ca. 1000 omw/min. Zijn er nog andere instellingen te doen?

23ie

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 09 oktober 2011 10:22 AM
  [ # 1 ]

Dat kruipen hoort zo. Zodra je je rem loslaat, stijgt als het goed is je stationair toerental een beetje, waardoor de koppeling begint aan te grijpen. En voilà, je kruipt.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 oktober 2011 04:44 PM
  [ # 2 ]

Het toerental waarbij de koppeling begint aan te grijpen regel je met de centrifugaalregelaar. Niet met de regelaar die met de carbu verbonden is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
hlooman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 19-12-2007

Gepost: 09 oktober 2011 09:20 PM
  [ # 3 ]

jantje 1948,

kan ik daar wat aan afstellen?

23ie

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 oktober 2011 09:38 PM
  [ # 4 ]

Op de voorkant zit in het hart van de poelie een stelboutje. Contramoer los en dan verstellen. Alleen weet ik niet meer welke kant op. Het dient zodanig te gebeuren dat bij gewoon stationnair de koppeling nog net niet aangrijpt en bij versneld stationnair net wel. Gewoon stationnair bereik je door de stelschroef voor versneld stationnair helemaal in te draaien. Dat is een schroef ergens op de onderkant van de carburateur, met een veer, die schuin omhoog wijst.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 oktober 2011 09:41 PM
  [ # 5 ]

Het gaat hier om een injectie volgens mij.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 09 oktober 2011 09:41 PM
  [ # 6 ]

Nou en of je daar aan kunt afstellen. En dat moet je ook vooral doen. Overal aan draaien, alles proberen, en dan vooral niet eerst even de WerkPlaatsHandBoeken ( her en der gratis op internet te vinden ) lezen.
Het voordeel van die aanpak is dat je dan op het forum lekker veel vragen kunt stellen… Smile

De snelste manier is echt om even het WHPB erbij te pakken. Daar staat de hele procedure in een paar stappen uitgelegd. En eerlijk waar, als je van plan bent zelf aan de auto te gaan sleutelen, dan is het verzamelen en bestuderen van de documentatie gewoon een must.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 oktober 2011 09:42 PM
  [ # 7 ]
waterman schreef:

Het gaat hier om een injectie volgens mij.

Hij had het over de koppelinsregelaar bij de carbu…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 oktober 2011 09:44 PM
  [ # 8 ]
hlooman schreef:

Na 100 km is met de stelschroef nabij de gasklep het aangrijpen

Waar staat carbu Jan? Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 oktober 2011 10:15 PM
  [ # 9 ]

Shit! Gasklep staat er.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 09 oktober 2011 10:21 PM
  [ # 10 ]

Hlooman, ik veronderstelde dat je een carbu hebt. Procedure: aan de linkerkant van de motor de stelschroef helemaal indraaien (aan die regelaar zitten 2 luchtslangen), zit lekker diep, dus met een redelijk lange schroevendraaier. Daarna met de stelschroef bij de gasklep stationnair op het goede toerental afstellen. Dan de centrifugaalregelaar afstellen zodat hij net niet aangrijpt. Dan stelschroef aan rechterzijde uitdraaien tot het versneld stationnaire toerental en eventueel de centrifugaalregelaar tot hij net wel aangrijpt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
hlooman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 19-12-2007

Gepost: 10 oktober 2011 06:17 PM
  [ # 11 ]

Jantje 1948

e.a. dank voor de info, rijd weer als vanouds

23ie

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 oktober 2011 06:32 PM
  [ # 12 ]

Snel gedaan! Als je het een keer gedaan hebt valt het allemaal reuze mee en lijkt het plotseling heel simpel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook