1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Verschillen tussen veerbollen
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 18 oktober 2011 08:06 PM

Sinds een paar maanden heb ik rondom nieuwe gedeelde voorbollen. Dat zou perfect moeten rijden, maar ik ben er nog niet tevreden mee. De voorkant kan ik met weinig kracht optillen en indrukken, achter gaat dat zwaarder. De auto heeft ook niet dat zwevende en licht deinende gevoel dat mijn snoeken vroeger hadden ( zit wel twintig jaar tussen, ook tussen mijn oren?). Juist de achterkant zou je ook heel soepel moeten kunnen indrukken? De veerbollen hebben vaste dempers en komen allemaal van de zelfde leverancier. Volgens hem is er niets mis met mijn vering. Is er in de loop der jaren wat veranderd bij bollen en dempers?
Geven de ingeslagen getallen op de veerbol de max. vuldruk aan? Op mijn voorbollen staat 61, klopt redelijk met 59 bar. Op de achterbollen staat 41, terwijl er 27 bar in zit. Kunnen dit oorspronkelijk Break-bollen (38 bar) zijn met een stuggere (?) demper? Zijn er ook verschillen tussen merken veerbollen?

Groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 18 oktober 2011 09:26 PM
  [ # 1 ]

Ik heb me destijds ook voor laten lichten en ik ben uiteindelijk op de veerbol gekomen met het nieuwe type demper, dit zou het oude veergedrag moeten geven.

Helaas is mijn godin nog niet op de weg geweest, dus kan hier nog niet over oordelen.

Prijsindicatie van de bol met nieuw type vering bedraagt +/- 150 Euro per bol.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 18 oktober 2011 09:39 PM
  [ # 2 ]

150 euro per bol??? asjemenou adriaantje! ik heb hier gewone gelaste bollen van 40 euro het stuk, en het kontje gaat heerlijk zacht op en neer, voorkant ook, drempels smelten weg, merkelijk zachter dan mijn CX, dus ik denk dat ik qua veergedrag toch wel in de buurt van de DS destijds moet zitten.

Eens vergelijken als jou DS rijvaardig is, SPAM en TS ?

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 18 oktober 2011 09:49 PM
  [ # 3 ]

Wink Inderdaad 150 Euro per bol   cheese

Zoals gezegd ik heb een behoorlijke studie van gemaakt, zowel bij DS-magazijn en andere leveranciers.

Uiteindelijk kwam ik bij deze bollen, zelfs besproken in de hydraulique cursus van de DS-club.

Dus veren zal dat oude godinnetje

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 18 oktober 2011 10:00 PM
  [ # 4 ]

ik wist niet eens dat er zulke dure bollen bestonden, hahaha

ben dan wel eens benieuwd hoe dat gaat veren in jou schip…  tongue wink

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 18 oktober 2011 10:23 PM
  [ # 5 ]

De veerbollen van SPAM zijn ook goud in plaats van groen.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 18 oktober 2011 10:24 PM
  [ # 6 ]

ahhh, daar zit HET prijsverschil Laughing

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 18 oktober 2011 10:27 PM
  [ # 7 ]

Laughing

Maar ik volg dit draadje wel met interesse, want ben zeer zeker benieuwd hoe het zit qua verschillen in de bollen. Ik heb ook wel eens gehoord dat het per merk verschilt. Klopt dit ook? En hoe zit dat qua leversduur. Is dat ook per merk verschillend?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 18 oktober 2011 10:48 PM
  [ # 8 ]

De goudprijs wordt steeds hoger, dus ik laat de bolletjes nog even zitten Laughing

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 oktober 2011 10:54 PM
  [ # 9 ]
JanO schreef:

Sinds een paar maanden heb ik rondom nieuwe gedeelde voorbollen. Dat zou perfect moeten rijden, maar ik ben er nog niet tevreden mee. De voorkant kan ik met weinig kracht optillen en indrukken, achter gaat dat zwaarder. De auto heeft ook niet dat zwevende en licht deinende gevoel dat mijn snoeken vroeger hadden ( zit wel twintig jaar tussen, ook tussen mijn oren?). Juist de achterkant zou je ook heel soepel moeten kunnen indrukken? De veerbollen hebben vaste dempers en komen allemaal van de zelfde leverancier. Volgens hem is er niets mis met mijn vering. Is er in de loop der jaren wat veranderd bij bollen en dempers?
Geven de ingeslagen getallen op de veerbol de max. vuldruk aan? Op mijn voorbollen staat 61, klopt redelijk met 59 bar. Op de achterbollen staat 41, terwijl er 27 bar in zit. Kunnen dit oorspronkelijk Break-bollen (38 bar) zijn met een stuggere (?) demper? Zijn er ook verschillen tussen merken veerbollen?

Groet, Jan

Jan, je moet aan de onderkant in de schokbreker kunnen zien waar de bol oorspronkelijk voor bedoeld was.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 19 oktober 2011 12:48 AM
  [ # 10 ]

Waar aan kun je dat zien aan de onderkant? Ik heb het hier ergens een keer gelezen maar kan het niet meer terug vinden…
Hebben die ingeslagen nummers op de bovenkant nog een betekenis?

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 oktober 2011 01:12 AM
  [ # 11 ]
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:

Laughing

Maar ik volg dit draadje wel met interesse, want ben zeer zeker benieuwd hoe het zit qua verschillen in de bollen. Ik heb ook wel eens gehoord dat het per merk verschilt. Klopt dit ook? En hoe zit dat qua leversduur. Is dat ook per merk verschillend?

Wat voor wrak is dat op jouw avatar? Dat intrigeert me al een tijdje….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 26 oktober 2011 10:53 PM
  [ # 12 ]

Even een vervolg. Ik heb de centrale opening in de dempers van de achterbollen uitgeboord van 1.6 naar 1.9 mm. Dat scheelt al heel wat, het lijkt al meer op het oude veergevoel. Het is het nog niet helemaal, maar verder uitboren is onomkeerbaar, als je te ver gaat kunnen de dure bollen incl. statiegeld in de kliko.
Morgen laat ik de bollen bijvullen van 27 naar 31 of 32 bar. Dit kan weer ongedaan gemaakt worden en geeft als het goed is ook een zachtere vering. De gedachte hierachter is dat in de kofferbak een dikke 85 ltr gastank ligt. Gemiddeld halfvol toch een kleine 100 kg, wat tov. het totaalgewicht op de achteras een behoorlijke verzwaring is. Bij meer gewicht is ook meer druk nodig, zoals bij voorvering en achtervering van een break. Vandaar dus, of dit klopt zal ik morgen ondervinden… huh

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 26 oktober 2011 11:14 PM
  [ # 13 ]
JanO schreef:

. De gedachte hierachter is dat in de kofferbak een dikke 85 ltr gastank ligt. Gemiddeld halfvol toch een kleine 100 kg, wat tov. het totaalgewicht op de achteras een behoorlijke verzwaring is.

Dit gewicht wordt toch ook redelijk gecompenseerd door een bijna lege benzinetank (1/5 deel vol) bij gebruik van de LPG tank ?

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 26 oktober 2011 11:19 PM
  [ # 14 ]

In de benzinetank heb ik zo’n 50 ltr zitten en daar gaat niet veel vanaf vanwege de lpg…

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 26 oktober 2011 11:20 PM
  [ # 15 ]

Leeg slurpen die handel tongue wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook