Sinds een paar maanden heb ik rondom nieuwe gedeelde voorbollen. Dat zou perfect moeten rijden, maar ik ben er nog niet tevreden mee. De voorkant kan ik met weinig kracht optillen en indrukken, achter gaat dat zwaarder. De auto heeft ook niet dat zwevende en licht deinende gevoel dat mijn snoeken vroeger hadden ( zit wel twintig jaar tussen, ook tussen mijn oren?). Juist de achterkant zou je ook heel soepel moeten kunnen indrukken? De veerbollen hebben vaste dempers en komen allemaal van de zelfde leverancier. Volgens hem is er niets mis met mijn vering. Is er in de loop der jaren wat veranderd bij bollen en dempers?
Geven de ingeslagen getallen op de veerbol de max. vuldruk aan? Op mijn voorbollen staat 61, klopt redelijk met 59 bar. Op de achterbollen staat 41, terwijl er 27 bar in zit. Kunnen dit oorspronkelijk Break-bollen (38 bar) zijn met een stuggere (?) demper? Zijn er ook verschillen tussen merken veerbollen?
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Ik heb me destijds ook voor laten lichten en ik ben uiteindelijk op de veerbol gekomen met het nieuwe type demper, dit zou het oude veergedrag moeten geven.
Helaas is mijn godin nog niet op de weg geweest, dus kan hier nog niet over oordelen.
Prijsindicatie van de bol met nieuw type vering bedraagt +/- 150 Euro per bol.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
150 euro per bol??? asjemenou adriaantje! ik heb hier gewone gelaste bollen van 40 euro het stuk, en het kontje gaat heerlijk zacht op en neer, voorkant ook, drempels smelten weg, merkelijk zachter dan mijn CX, dus ik denk dat ik qua veergedrag toch wel in de buurt van de DS destijds moet zitten.
Eens vergelijken als jou DS rijvaardig is, SPAM en TS ?
Inderdaad 150 Euro per bol
Zoals gezegd ik heb een behoorlijke studie van gemaakt, zowel bij DS-magazijn en andere leveranciers.
Uiteindelijk kwam ik bij deze bollen, zelfs besproken in de hydraulique cursus van de DS-club.
Dus veren zal dat oude godinnetje






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ik wist niet eens dat er zulke dure bollen bestonden, hahaha
ben dan wel eens benieuwd hoe dat gaat veren in jou schip…









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
De veerbollen van SPAM zijn ook goud in plaats van groen.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ahhh, daar zit HET prijsverschil









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Maar ik volg dit draadje wel met interesse, want ben zeer zeker benieuwd hoe het zit qua verschillen in de bollen. Ik heb ook wel eens gehoord dat het per merk verschilt. Klopt dit ook? En hoe zit dat qua leversduur. Is dat ook per merk verschillend?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
De goudprijs wordt steeds hoger, dus ik laat de bolletjes nog even zitten












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JanO schreef:Sinds een paar maanden heb ik rondom nieuwe gedeelde voorbollen. Dat zou perfect moeten rijden, maar ik ben er nog niet tevreden mee. De voorkant kan ik met weinig kracht optillen en indrukken, achter gaat dat zwaarder. De auto heeft ook niet dat zwevende en licht deinende gevoel dat mijn snoeken vroeger hadden ( zit wel twintig jaar tussen, ook tussen mijn oren?). Juist de achterkant zou je ook heel soepel moeten kunnen indrukken? De veerbollen hebben vaste dempers en komen allemaal van de zelfde leverancier. Volgens hem is er niets mis met mijn vering. Is er in de loop der jaren wat veranderd bij bollen en dempers?
Geven de ingeslagen getallen op de veerbol de max. vuldruk aan? Op mijn voorbollen staat 61, klopt redelijk met 59 bar. Op de achterbollen staat 41, terwijl er 27 bar in zit. Kunnen dit oorspronkelijk Break-bollen (38 bar) zijn met een stuggere (?) demper? Zijn er ook verschillen tussen merken veerbollen?Groet, Jan
Jan, je moet aan de onderkant in de schokbreker kunnen zien waar de bol oorspronkelijk voor bedoeld was.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Waar aan kun je dat zien aan de onderkant? Ik heb het hier ergens een keer gelezen maar kan het niet meer terug vinden…
Hebben die ingeslagen nummers op de bovenkant nog een betekenis?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:
![]()
Maar ik volg dit draadje wel met interesse, want ben zeer zeker benieuwd hoe het zit qua verschillen in de bollen. Ik heb ook wel eens gehoord dat het per merk verschilt. Klopt dit ook? En hoe zit dat qua leversduur. Is dat ook per merk verschillend?
Wat voor wrak is dat op jouw avatar? Dat intrigeert me al een tijdje….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Even een vervolg. Ik heb de centrale opening in de dempers van de achterbollen uitgeboord van 1.6 naar 1.9 mm. Dat scheelt al heel wat, het lijkt al meer op het oude veergevoel. Het is het nog niet helemaal, maar verder uitboren is onomkeerbaar, als je te ver gaat kunnen de dure bollen incl. statiegeld in de kliko.
Morgen laat ik de bollen bijvullen van 27 naar 31 of 32 bar. Dit kan weer ongedaan gemaakt worden en geeft als het goed is ook een zachtere vering. De gedachte hierachter is dat in de kofferbak een dikke 85 ltr gastank ligt. Gemiddeld halfvol toch een kleine 100 kg, wat tov. het totaalgewicht op de achteras een behoorlijke verzwaring is. Bij meer gewicht is ook meer druk nodig, zoals bij voorvering en achtervering van een break. Vandaar dus, of dit klopt zal ik morgen ondervinden…
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
JanO schreef:. De gedachte hierachter is dat in de kofferbak een dikke 85 ltr gastank ligt. Gemiddeld halfvol toch een kleine 100 kg, wat tov. het totaalgewicht op de achteras een behoorlijke verzwaring is.
Dit gewicht wordt toch ook redelijk gecompenseerd door een bijna lege benzinetank (1/5 deel vol) bij gebruik van de LPG tank ?
In de benzinetank heb ik zo’n 50 ltr zitten en daar gaat niet veel vanaf vanwege de lpg…
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Leeg slurpen die handel