Als je twijfelt over de werking van je thermocontact kun je deze natuurlijk altijd demonteren en testen in een bakje heet water met behulp van een thermometer. Kijk uit met demonteren, daar zit wel een (klein) risico aan: ze kunnen verrekte vast zitten, en als je pech hebt, scheurt de behuizing. Dit is altijd wel te herstellen door een radiateurenspecialist of door iemand die ervaring heeft met loodgieten en solderen.
Bij de goede automaterialenwinkel kun je terecht voor een vervangend thermocontact met dezelfde schroefdraad, er is vaak keuze uit verschillende waarden, en dan bedoel ik de temperatuur dat hij signaal geeft dat de extra fan moet aanslaan en de temperatuur dat hij weer stopt.
Ik wil er nog eens de nadruk op vestigen dat de koeling bij een ds een zwak punt is, er komen nu weer een paar hete dagen aan, dus alle gelegenheid om eens een testje in de file of bij stadsverkeer te doen. Als je motor onvoldoende gekoeld wordt heb je het risico van een kop die krom trekt, en dan kun je een lekke koppakking niet uitsluiten. Er zijn analoge temperatuurmeters verkrijgbaar (rond de 50 euro), die je de gelegenheid geven de temperatuur in de gaten te houden. Eigenlijk onmisbaar.
repelsteeltje schreef:Er zijn analoge temperatuurmeters verkrijgbaar (rond de 50 euro), die je de gelegenheid geven de temperatuur in de gaten te houden. Eigenlijk onmisbaar.
Een goede investering. In een middagje ingebouwd en je ziet de verandering aankomen voordat het te laat is.
traction7c schreef:vlietmansje schreef:Heb je de motorcode al bekeken?
Staat aan de rechterkant bij startmotor op een apart plaatje.Ik heb de complete geschiedenis van de auto, origineel ingevuld en afgestempeld serviceboekje. De auto heeft in Frankrijk 9 maanden een eerste eigenaar gehad (Fabrieksverkoop Rennes) en daarna bijna 20 jaar tot september 1993 een en dezelfde, dus de tweede eigenaar ook in Rennes. Ik heb ook de Carte Grise die dat bewijst. De auto had in 1993 87.000 km gelopen en is ingevoerd door Ton Lohman en nu staat er 208.000 op. Motor en kop zijn gereviseerd. Ik heb alle facturen van alles wat er in NL aan gedaan is voorzien van alle kilometerstanden en APK papieren. Ik ben dus officieel de 5e eigenaar
Ik weet dus ook zeker dat het de originele motor is,
Dit zijn het motornummer en de motorcode, die op het groene motorplaatje staan:
06 73005304 DX4
Als je nog iets specifieks wilt weten over de auto vraag ik het Ton Lohman.. Die herrinert zich vaak nog wel byzondere dingen over auto`s. Toevallig is het ook een goeie bekende van mij..
Dankje, maar hoeft niet, ik heb hem al benaderd en hij heeft me uitvoerig gemaild wat hij van de auto en de vorige eigenaar wist. Hij heeft destijds tientallen DSsen geimporteerd, meestal eerste eigenaar en weinig kilometers
Dat heeft hij inderdaad gemaild, dat jij dat al wist. Hij heeft inderdaad de mooiste DS-en geimporteerd met de mooiste verhalen. Toevallig is het ook mijn schoonvader .