Even een vraagje voor het forum
Mijn CX GTI ‘88, start nu vrij onregelmatig, de startmotor gaat wek rond maar de motor slaat niet aan. Heb alle stekkers nagelopen, bougies zijn nieuw de kabels niet. Maar alles gechecked, waar ik zelf aan denk is een vuile PDB censor.
2 keer de ANWB moeten bellen deze week omdat de auto niet wilde aanslaan.
Toen deze eenmaal naast de auto stond startte de auto wel.
Terwijl ik daarvoor de auto herhaaldelijk en met gasgeven erbij probeerde te starten. Weet iemand waar ik het zou moeten zoeken voor dat ik me overlever aan
de geqwalificeerde monteur ?

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Misschien het instructieboekje raadplegen? Ik wist bijv. niet dat mijn TRS met warme motor het pedaal gewoon helemaal in moest trappen? i.p.v. een klein beetje gas bij. Zal voor de GTI bij koude start wel anders zijn want ik heb choke
Volgens mij zou de injectie dat zelf moeten regelen?

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Tijdens het starten moet je in ieder geval van het gaspedaal afblijven, al denk ik niet dat dit de oorzaak is van je startproblemen.
Wanneer heb je meestal problemen? Bij warme motor? Na lange periode van stilstand?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Nou als de auto een paar uur heeft stil gestaan…
Normaal hoef ik ook nooit het pedaal in te trappen bij het starten zelfs wanneer
ik dit doe slaat ie niet aan daarna wel. Maar het blijft onduidelijk..

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hmm, als de LMM een beetje gaar is (klep gaat niet helemaal soepel) wil een dotje gas bij het starten nog wel eens helpen hoor.
het zou mischien de bdp sensor zijn maar ‘vuil’ kan geen rol spelen: hij werkt op inductie. Er zijn helaas heel veel oorzaken mogelijk. Check 1: is het de benzinetoevoer of de ontsteking.
Ik heb 2 ervaringen met kapotte bdp sensors maar die voldoen eigenlijk niet aan jouw beeld: 1) ijdens het rijden stopt de motor en na een half uurtje start hij weer normaal of 2) de koude motor is met geen mogelijkheid te starten.
Je kan overwegen om een bdp sensor te kopen en het te proberen. Mocht het probleem nog steeds bestaan dan hen je in ieder geval een reserve sensor en dat kan nooit kwaad.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Zoals Freek al schreef: het kunnen een massa oorzaken zijn. Echt.
- Slecht contact van de stekker op je BDP-sensor (sensor zelf kapot denk ik ook niet inderdaad)
- Slecht contact op je Bosch stuurrelais die de brandstofpomp aanstuurt
- Luchtmassamater ontregeld of versleten
- Bobines op hun eind
- Stekker(s) op de bobine maken slecht contact
- Vuil in je tank waardoor je pomp niet goed aanzuigt (heeft de auto lang stilgestaan bijvoorbeeld?)
- En dan de ‘leukste’: draadbreuk ergens in de kabelbundel (maar waar?)
Wat je ook moet checken: zit het stekkertje goed vast achterop de cilinderkop waar de sensor voor de extra brandstof zit? Die zorgt voor de koude start, zeg maar, en geeft een signaal door aan de ECU van de injectors dat er tijdelijk meer brandstof moet komen.
Volgens mij zit die sensor ergens ter hoogte van cilinder 4 - passagierskant dus, maar er zit ook nog een temperatuursensor voor de kritieke koelwatertemperatuur en die zit ergens in het midden. (als ik ze nu niet door elkaar haal)
Edit: hoe zijn je motorsteunen eraan toe (vooral de bovenste) want als he blok teveel beweegt zijn stekkerverbindingen en draadbundels er het eerst ‘t haasje.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D