






















Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik ga de deurpanelen van mijn Limo (série 1) nog één laatste keer vastzetten en dan wel op de rigoreuze manier. Ik wil ze dus vastschroeven.
Hoe ga ik te werk en welke materialen kan ik daarvoor het beste gebruiken? Heeft iemand dit al een keer gedaan en toevallig een foto van het werk?
Ik zit zelf te denken aan het boren van gaten in de deurpanelen, hier schroeven doorheen draaien met een platte ring ertussen en in het portier zo’n standaard condoompje waar je normaal de plug induwt, waar dan dus de schroef in vast zou draaien.
Zit ik helemaal verkeerd te denken of zou dit een beetje kunnen werken?
Tnx voor het meedenken!
Robert
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
tja, dat is redelijk rigoreus.
Bij mij volstond om in de uiterste hoek van het paneel (bij je voeten) een schroef te monteren. Door het paneel ìn het plaatwerk van de deur.
Nog een schroef heb ik geschroefd door het ‘kaartenmapje’. Verder is het paneel gewoon aan de bovenzijde bevestigd met de strips die er aan het paneel zitten.
In de praktijk zie je niets van deze schroeven.
En na 10 jaar zo monteren trekken je panelen vanzelf weer recht.
De panelen van mijn achterportieren hebben een plastic ondergrond ipv papier mache en zijn dus nog gewoon origineel.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Waarom maak je ze niet eerst gewoon recht voordat je er parkers in gaat schroeven? Als ze krom zijn, wordt ook dat een drama en erg lelijk bovendien.
Gewoon geheel demonteren, witte clipjes eruit pielen, zeiknat maken (met de tuinslang dus echt), op een grote plank spalken met spanbanden, of op de portieren zelf als je die tenminste open kunt laten (in een garage).
Ofwel op de planken gespalkt een week in een (liefst) warme ruimte laten liggen.
Daarna de klemmetjes er weer in (lijmen) en weer monteren.
‘n Bewezen werkende methode, maar arbeidsintensief, dat wel.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Kijk! Dat vind ik nu een goed idee van la Leo!
Als ik destijds geweten had dat je die panelen weer recht kon krijgen had ik dat idd ook zo gedaan. Gelukkig waren mijn panelen maar een beetje krom en zijn op veel plaatsen de pinnetjes nog gewoon aanwezig. Grotendeels kon ik mijn panelen op de normale manier plaatsen, behalve dus bij je voeteneinde waar de panelen wel erg afweken van de deur.
Ook ik heb bij enkele van de uitgelubberde gaatjes waar de pinnetjes origineel inzaten, de pinnentjes er weer ingelijmd, maar dat bleek in de praktijk toch wat lastig omdat door het lijmen de pinnetjes geen bewegingsruimte meer hebben. Je moet dan maar ‘hopen’ dat de pinnetjes precies tegenover de gaatjes zitten.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Klopt, maar de truuk daarvoor is: paneel monteren als de lijm nog niet geheel hard/droog is.
Epoxyhars werkt trouwens ‘t best.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik heb de witte clipjes laten zitten en op een grote plank multiplex op de goede plekken gaten geboord.
Even de omtrek van je paneel met een stift op de plank (kan je van alle vier op de zelfde plank doen)
de plekken van de clipjes markeren met de stift oid en gaten erin. Panelen nat en spanbandjes eromheen, kan je rustig laten drogen, geen gedoe met je deuren, en ook geen kans op krassen.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Van welke kant maak je de panelen eigenlijk nat?
Of van beide kanten,geld dit ook voor leer?
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
van beide kanten. de bekleding moet er eigenlijk af..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Krijg je die er (letterlijk) zonder kleerscheuren vanaf?






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
krijg je leer er af ??? iemand dat ooit gedaan ?
en krijg je dat wel netjes terug geplaatst ?? lijkt me lastig !
als je panelen met leer recht wil maken, zou ik eerder van 1 kant rustig het paneel laten nat worden. niet te veel - het leer wil je liever niet zeiknat hebben….. kijken of dat lukt…. ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dit wordt nog een hele klus dus,
Als ik het leer nu eerst heel soepel maak,zou het er dan ook vanaf moeten?
Ik dacht altijd dat het juist aan de bekleding lag die kromp.
Omdat die meestal strak gespannen over het paneel heen zit,vooral bij de armleuning zijn ze vaak kapot.
En dan zie je toch dat de bekleding van het paneel afstaat.
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
het probleem is die geperste papier onderlaag / deurpaneel. die wordt krom onder invloed van vocht oppaken bij regen, en dan weer drogen in de zon.
daarnaast is die plastic bekleding (normale berline/niet prestige uitvoering) zelf ook een probleem. die droogt ook uit, trekt, scheurt.
of is jouw leer kapot ?
ik zou met lederen bekleding het eerst proberen zonder het leer te verwijderen. dus paneel zelf nat maken.
eerst het leer soepel maken is dan zeker een goed idee.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Nee mijn leer is niet kapot.
Maar waarschijnlijk wordt alles vernieuwd,maar hier ben ik nog niet over uit.
Is toch een 3000 euro inclusief de rest van het interieur.
Maa hoe of wat ,kom ik in mijn draadje wel op terug.
Was en ben alleen benieuwd hoe dit in zijn werk gaat.
Want ook al neem je nieuwe bekleding de panelen moeten toch recht.
Misschien dat Ever Jan wel met zijn product panelen kan maken inplaats van polyester.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Dat van dat bevochtigen had ik al een keer gehoord, leek me alleen een beetje arbeidsintensief… Misschien toch maar eens een paneel eraf halen (is niet zo moeilijk, beetje hard blazen en ze ligt eraf ).
Heb ik weer wat te doen komende zondag!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
er zijn al ideeën voor deurpanelen in polyesther.
er is al een prototype gemaakt. een kopie maken lukt best, maar de ophanging is nog een ding…..
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Ik denk dat jou aanvankelijke idee helemaal zo slecht niet is.
In het verleden heb ik reeds enkele malen geprobeerd de panelen recht te maken. Zonder resultaat helaas. Ik legde ze dan een aantal dagen in een zwembadje om ze helemaal te laten weken. Daarna monteerde ik ze aan de deur en zette de boel vast met spanbanden. Na enkele dagen de boel weer losgehaald en gehoopt op een goed resultaat. Eerst leek het mee te vallen, maar na enkele dagen/weken waren ze weer zo krom als een hoepel.
Ik ken de verhalen ook wel dat je er goeie resultaten mee behalen kunt, maar ik heb daar mijn twijfels over.