Hemelbekleding Pallas
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 914

Gepost: 06 september 2008 02:42 PM

Hallo forummers,

Aangezien de dame staat te wachten op nieuwe motorsteunen en tijd van ondergetkende om die in de garage te vervangen, eerst maar aandacht voor het volgende probleem, de hemelbekleding.
In een ander topic al even aangegroerd, tijdens het laatste sleutelmoment, en de wachttijd buiten van weken in de relatieve warmte, heeft de hemelbekleding de geest gegeven. Als een uitgezakt laken hing het naar beneden. Omdat er vandaag een gezinslid een foto wilde maken van het interieur voor een schoolopdracht, provisorich de boel omhooggehouden.  Maar daarna bleek dat de grijze stof langs de randen naar binnen kwam.
Probleem is dat de bekleding bestaat uit 3 laagjes. Een laag stof, een laagje schuimrubber, en de laag afwerkstof. Het schuimrubber is vergaan, en eenzelfde lot treft de bekledingsvlakken van de C-stijlen..
De grijze stof heb ik nu maar even helemaal losgetrokken, want anders kan ik niet rijden tenzij als “spookrijder” met de hemelbekleding over het hoofd….
Afijn, hoe los ik dit probleem netjes op? Het lijkt me dat ik niet de enige ben met dit probleem en dat dit zich nog wel vaker zal voordoen bij de dames op leeftijd. Inspuiten met alleen spuitlijm lijkt me niet de beste optie. Ik zit zelf te denken aan het verwijderen van de oude schuimrubber laag van het dak, het voorzichitg wassen van de grijze hemelbekleding en het aanschaffen van een dun laagje schuimrubber. Vervolgens de schuimrubber met lijm op de stof, laten drogen, en dit pakketje met suitlijm tegen het dak aanbrengen. Hoe ik het dan netjes langs de randen krijg…... Tsja, wellicht dat er een ervanren interieur knutselaar tips heeft hiervoor….

Alvast bedankt voor het meedenken!

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  

lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 739

Gepost: 06 september 2008 05:01 PM
  [ # 1 ]

Re: Hemelbekleding Pallas

je kan dit gewoon per meter kopen, ik heb een keer gezien dan ze het vastzetten met Bison-kit met een spuit pistool om het zo te verdelen.

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 september 2008 09:36 PM
  [ # 2 ]

Dak demonteren en op zijn kop de bekleding erin lijmen kan wel eens het gemakkelijkst werken. Kan je meteen je dak goed afdichten…

Citroen!

Profiel  

superpetur
> 900 berichten

Gepost: 07 september 2008 12:03 AM
  [ # 3 ]

UHuh…...

Je bedoelt, dan kan ik gelijk de dakrand gaan restaureren…...
Aangezien de dakrubbers boven de achterramen behoorlijk wijken, heb ik al een tijd het vermoeden dat er daar water door heen kan….

Maar goed, dat is het overwegen wel waard. In dat geval, stel ik de klus liever een jaartje uit, als ik weer eens wat ruimer in de tijd zit, en de garag wat ruimer in de ruimte om te kunnen werken…
Ik zal er eens over denken, zeker weten.

MVG, Peter

Profiel  

nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 760

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 07 september 2008 01:09 AM
  [ # 4 ]

Dak er af kan natuurlijk, en heeft zeker voordelen.
Het is echter niet nodig voor het inlijmen van een nieuwe hemel.
Met een spuitbus “Scotch Weld 77” van 3M, kost een kleine 20 euro, spuit je makkelijk en schoon je hemeltje vast. Als je zorgt dat je schone handen hebt, is het in de praktijk veel minder moeilijk dan het lijkt. Die lijm is echt formidafantasuperspul. Nieuwe bekledingstof met schuim achterlaag is per meter te koop bij de gebruikelijke leveranciers.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 07 september 2008 01:31 AM
  [ # 5 ]

Dak eraf is natuurlijk niet nodig, maar….

Als je DS last heeft van lekkage via de dakrand gaat er veel rotten (vaak zonder dat je het merkt). Als je dan lang genoeg wacht met het dichten van de dakrand hoef je je helemaal nergens meer druk over te maken: Dan is je DS schrootrijp. Shocked

Citroen!

Profiel  

superpetur
> 900 berichten

Gepost: 11 oktober 2008 08:24 PM
  [ # 6 ]

Omdat het vandaag zulk mooi weer was…...
Dame weer eens gestart, jammer van dat stuiterende remknopje, systeem ontlucht ne met veel kabaal achteruit naar buiten gereden.
Kabaal hopelijk veroorzaakt doordat de motor is verzakt door kapotte motorsteun links. Als je behoedzaam rijdt, dan bonkt het wat minder gelukkig…..
Op de oprir raampjes open, en de hemelbekleding nog eens bekeken. De losse stof schoongeboend en in de wasmachine gemikt. Jammer, schoon is het nu nog niet, dus dat zal nog eent weede keer moeten gebeuren denk ik. Schuimrubber resten die in kreukels zijn blijven hangen….
Tsja, en toen de andere lap stof die nog aan het dak vastzat bekeken. Schuimrubber eraf lukte niet echt, dus toen maar die hele lap stof eruit getrokken….. Verrassing! Alles vastgeplakt met…. weet ik veel wat, maar er zaten al wel 3 lijmlagen over elkaar….. Van bisonkit tot vloerbedekking lijm of zo…...
Dus, de middag vervolgd met een uurtje lijm resten bikken. Daarna de stofzuiger erdoor, en de buitenkant ook gelijk maar gewassen…
Dat staat een stuk mooier! Hemelbekleding zal ik over ene paar weken af gaan maken, eerst de motorsteunen fiksen over 2 weken. Zal wel weer een leuk klusje worden met verrassingen denk ik…. Helaas is de kortste route naar de garage afgesloten, en daar word ik niet vrolijk van…. Het afstellen van de half-automaat moet nog steeds, schakelen gaat prima, maar als je in zijn 2 moet stoppen, slaat de motor af als je niet snel terugschakelt naar 1….  Vreemd, hoort niet, maar is met afstellen wel op te lossen.
En natuurlijk, als de dame verwned wordt, word jij altijd beloond! Deze keer met een losgeschoten draaiknop van de raambediening aan bestuurderskant….. en een niet brandende halogeenlamp/verstraler rechtsvoor…....

MVG, Peter

Profiel  

A3 rijdt C6
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71

Gepost: 27 oktober 2011 12:52 AM
  [ # 7 ]

Hallo,

Kan iemand mij ook verder helpen met het volgende?
Ik heb een DS 2.1 Pallas van 1972 met origineel schuifdak.
De vorige eigenaar heeft de auto 18 jaar gehad.

Nu heeft hij van het schuifdak de afvoer vernieuwd.
En daarbij de hemel en de bekleding van de C stijlen verwijderd.
De dikke randen zijn er nog wel, maar voor de rest niets meer.
Gezien het schuifdak onder het dak naar binnen schuift, lijkt me het plakken van een nieuwe hemelbekleding niet de oplossing.

Heeft iemand suggesties of weet hoe ik dit aan moet pakken?

Mijn dank.
Adri

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook