Totaal aantal Berichten: 1526
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Hoi, hier weer eens een berichtje uit het hoge Noorden.
Vorige week toen ik ik mn DS weer eens wilde gebruiken na een paar weken stilstand hoorde ik een rare tik. Dit gebeurde bij het uitsturen van een bocht naar links aan het eind va het uitsturen ,vlak voordat het stuur weer in de rechtuitstand staat. Het is duidelijk voelbaar in het stuur en lijkt dus uit het stuurhuis te komen.
10 minuten later was het minder en uiteindelijk verdween het.
Ik heb er nog voor de zekerheid een half litertje LHM bijgegooid.Is dit een teken van een probleem met het stuurhuis? of misschien een drukprobleem in het LHM systeem?
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik de LHM nog nooit vervangen heb , was dat deze winter van plan te gaan doen. Ik heb de auto (DSuper 5) nu 5 jaar en heb er zon 25.000 km mee gereden. Voor de rest ben ik erg zuinig op haar en ze krijgt netjes op tijd motorolie, bakolie en wordt netjes ieder jaar doorgesmeerd.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Een tik of beter gezegd een knakkend geluid dat bij het terugsturen rondom de middenstand uit het stuurhuis vandaan komt kan heel goed een indicatie zijn van lucht in je hydrauliek circuit.
Als er verder geen aanleiding is om te denken dat er lucht in het hydraulisch systeem zit ( bijv sponzig gevoel in de remmen of veergedrag dat niet helemaal lekker is ) en het geluid niet meer optreedt zou ik er niet te veel aandacht aan besteden.
Lucht in je hydraulische systeem kun je overigens vrij makkelijker detecteren. Start de auto, wacht tot de pomp afslaat en draai de dop van het voorraadvat af. Als er (veel) lucht in het systeem zit komt dat mee terug in de straal die retour komt. Je ziet dan allemaal belletjes in/bovenop de LHM ontstaan.