3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Uitlijnen
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 november 2011 04:55 PM
  [ # 31 ]

ja dat klopt! teken het maar!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
captkok2
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-01-2011

Gepost: 04 november 2011 05:22 PM
  [ # 32 ]

Ik heb het laatst op de Egbert methode gedaan. Een paar weken later was ik bij Matterhorn in Hilversum om m’n banden te laten balanceren en heb gelijk het toespoor laten controleren en dit was netjes binnen spec.
Ik had zelf de aanpassing gedaan omdat m’n binnenkant van m’n voorbanden weg was gesleten (geen goede sporing) Dus het werkt goed met deze methode!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 04 november 2011 06:11 PM
  [ # 33 ]
lucky schreef:
Egbert schreef:

Meet de afstand( breedte ) tussen de achterste 2 streepjes en tussen de voorste 2 streepjes. Het verschil in cm is de toespoor in mm, moet 2 a 4 mm toepsoor zijn.

Klopt dat wel ??.

Omdat je met de oude uitlijn apparatuur , zoals op de foto, de ene kant gelijk zet en de lamp naar de andere kant zet en afleest.


Op het gevaar af dat ik je iets vertel wat je al lang weet: heb je je wel eens afgevraagd hoe men weet hoe hoog een berg is? Of hoe vliegtuigen weten waar ze zich bevinden toen ze nog op radiobakens vlogen?

Als je een driehoek honderd keer zo groot maakt zullen de verhoudingen tussen de drie zijden niet veranderen.

En dat is het principe van Egbert’s methode. Hij maakt het wiel tien keer zo groot met een lat en dus wordt het aantal mm toe of uitspoor ook tien keer zo groot.

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 04 november 2011 11:04 PM
  [ # 34 ]
bogaard77 schreef:

ja dat klopt! teken het maar!

In Autocad uitgezet , zie foto,
Ik heb de voorwielen 4 mm toespoor gegeven.

Egbert schreef:

Meet de afstand( breedte ) tussen de achterste 2 streepjes en tussen de voorste 2 streepjes. Het verschil in cm is de toespoor in mm, moet 2 a 4 mm toepsoor zijn.

Dus achter 154 cm en voor 146 cm,  het verschil is dus 8 cm.
Wat volgens de omschrijving van Egbert, een toespoor van 8 mm zou zijn,


Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 04 november 2011 11:15 PM
  [ # 35 ]

Volgens mij moet het totale toespoor 2-4 mm zijn, dus de helft van de waarde die je nu hebt aangehouden.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 04 november 2011 11:18 PM
  [ # 36 ]

Ik denk dat de fout die je maakt is dat je de hartmaat van het wiel neemt en dan de voorkant 4 mm minder. Maar volgens mij moet die vier mm het verschil zijn tussen de voor en de achterkant van het wiel. Op jouw manier verdubbel je de waarde.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10493
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 november 2011 11:36 PM
  [ # 37 ]

Klopt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2981
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 05 november 2011 12:09 AM
  [ # 38 ]

Een toespoor van 4mm betekent dat het verschil afstand voor kant velgen en achterkant velegen 4mm is en dus niet zoals bij de tekening van Lucky het verschil voorkant velg en hart velg ( Dat is overingens in de praktijk ook niet te meten)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 05 november 2011 12:12 AM
  [ # 39 ]

Dat zeg ik. Very Happy

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 380
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 10 november 2011 03:10 PM
  [ # 40 ]

Ik kom net terug van het uitlijnen van mijn DSuper5. Dat de binnenkant van beide banden extra sleet, was voor de monteur geen verrassing; de dame bleek flink ‘uitsporig’ te zijn. Dat is inmiddels omgebogen in 2 mm toespoor, volgens het boekje dus. En zo stuurt ze ook weer!

Groet, Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 november 2011 05:57 PM
  [ # 41 ]

Mooi!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2981
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 november 2011 08:48 PM
  [ # 42 ]

Ook de ervaring op sleuteldagen, als ik mijn uitlijn stok mee neem, is dat heel veel DS-en uitspoor hebben!! Dat komt doordat uitlijn bedrijven niet altijd rekening houden met de kleinere wielbasis achter terwijl ze de achterwielen als referentie gebruiken.
Dus ( laat ) de sporing goed controleren !! Zonde van die banden van € 250,- per stuk.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 10 november 2011 09:00 PM
  [ # 43 ]

En € 45 uitlijnen…

knuffel

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 380
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 11 november 2011 12:19 PM
  [ # 44 ]

Zonde van die banden van € 250,- per stuk.

Mijn Vredestein Sprint Clasic banden kostten me exact 150 euro per stuk….! Tikfoutje?

Groet, Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 11 november 2011 12:44 PM
  [ # 45 ]

Lijkt me geen ‘tikfoutje’ hoor. Voor een standaard Michelin-band ben dat je tegenwoordig zomaar kwijt. Goedkoper kan wel, maar dan boet je fors in op grip (Vredesteijn), Comfort (bussjesband) of the looks (moderne /65’er).

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook