Hallo iedereen,
ik voel de laatste tijd dat ik het koppelingspedaal iets te diep moet indrukken. Ik zou de kabel aan het schutbord willen stellen, maarhoe wordt die korter, en hoe wordt die langer ?
Er zit een 21 borgmoer, en dan een 17 daarin gedraaid. Op welke manier zorg ik er nu voor dat het ontkoppelpunt wat hoger komt te liggen ?
Wat ik probeer is om tussen het “stokje” en de bak een vrije ruimte te krijgen zoals omschreven in het wphb, maar dat lukt zo niet 1 2 3.
Er is nog niets verdraaid op dit moment, dus er valt nog vanuit de originele positie te vertrekken.
De koppeling slipt niet door en grijpt mooi aan , dus daar zit het probleem niet.
Ook heb ik menig item over deze kwestie nagelezen, alsook het wphb zelf. Toch nog even hier posten, was mijn besluit.
Merci,
Jef


































Totaal aantal Berichten: 15756
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Jef, je stelt door de buitenkabel te verlengen of verkorten. Dus indraaien maakt de binnenkabel ‘langer’ en uitdraaien ‘korter’.
Dus door het uitdraaien, zou het ontkoppelpunt in theorie, en in praktijk, naar boven moeten komen.
Is er een punt waarop het maximum der mogelijkheden bereikt is ? Ik bedoel wanneer geen stelbout meer te verdraaien is ?
Of verlies je voor dat punt je pedaal/of je koppeling al ?
Ik herinner me bv dat ik bij de CX door een slechte afregeling net de slijtage van de plaat erg in de hand scheen te werken.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Slijtage van de plaat zorgt er voor dat het pedaal hoger aangrijpt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
jef scholliers schreef:Hallo iedereen,
Wat ik probeer is om tussen het “stokje” en de bak een vrije ruimte te krijgen zoals omschreven in het wphb, maar dat lukt zo niet 1 2 3.Er is nog niets verdraaid op dit moment, dus er valt nog vanuit de originele positie te vertrekken.
De koppeling slipt niet door en grijpt mooi aan , dus daar zit het probleem niet.Jef
bij mij staat het ook niet zoals in het WPHB beschreven, heb geprobeerd, maar dan viel mijn pedaal gewoon op de grond, en bleef daar ook (nogal onhandig…)
ik heb nu terug bijgesteld, dat de pedaal weer netjes omhoog komt, de koppeling grijpt bij mij nog altijd laat aan, maar ik moet mijn pedaal ook maar half induwen om te kunnen ontkoppelen. Voor de rest heb ik niet de indruk dat de plaat slipt, dus ik hou het zo. We zien wel
Tja, ik had ook ineens het pedaal op de grond hangen. Geen echte verbetering !
Ik kom net terug van Gent, en eigenlijk werkt alles heel goed; maar het blijft diep trappen om goed te kunnen schakelen.
Dit zorgt toch voor een beetje ongemak op langere ritten.
Nog iets dat me opviel: als ik toevallig schakel terwijl ik over een oneffenheid rijd, dan voel ik de de hele bak “mechanisch” opschudden. Motorsteunen versleten ?
Hetzelfde trouwens bij fel afremmen op de autoweg, het blok trilt dan . Ik moet inhouden met remmen of het vliegt er volgens mij nog een keer uit !
Goed mee te leven , maar ik wil me geen noodgeval inbeelden ...





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De moer 17 naar buiten draaien zorgt ervoor dat de koppeling eerder aangrijpt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dan zal ik die moer morgenvroeg nog een slagje geven !












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
moer op de gaffel is 14.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik bedoel die aan de andere kant van de kabel! (schutbordkant)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik bedoel ook die aan schutbordkant. Is er een maximumgrens aan dat draaien ?
Kijk ook eens of de gaffel op de bak niet los zit of krom is, dan heb je hetzelfde probleem
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
en, enig nieuws? (ben ook wel benieuwd)
Ik heb de slag nog niet kunnen geven. ‘s Morgens geen tijd gehad . Maar morgenvroeg sta ik speciaal tien minuten vroeger op.
Ik heb aan de 17 gedraaid, maar ik zag dat die er dreigde “uit te draaien”. En dus dan lijkt mij een maximum punt bereikt .
Die gaffel vertoont wel enig spel, maar de bout lijkt toch vast te zitten.
jef scholliers schreef:Ik heb de slag nog niet kunnen geven. ‘s Morgens geen tijd gehad . Maar morgenvroeg sta ik speciaal tien minuten vroeger op.
Ik heb aan de 17 gedraaid, maar ik zag dat die er dreigde “uit te draaien”. En dus dan lijkt mij een maximum punt bereikt .Die gaffel vertoont wel enig spel, maar de bout lijkt toch vast te zitten.
Wat speling hoort erop te zitten, anders zou ie niet eens kunnen bewegen, maar kijk ook eens of hij niet krom is
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!