

Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 31-10-2011
- ID/DS 2.1 Pallas Hydr
Hallo allemaal,
Ik heb sinds een aantal weken een DS 2.1 Pallas van 1972. De vorige eigenaar was de 3e eigenaar en had de DS 18 jaar in zijn bezit.
Nu heeft hij om een goede nieuwe waterafvoer van het Coenen schuifdak te maken de hemelbekleding en de bekleding van de C stijl verwijderd. Nu zijn er wel nieuwe hemels te koop voor een dak zonder schuifdak, maar ik kan eigenlijk niets vinden voor een schuifdak uitvoering.
Heeft iemand suggesties of kan me vertellen hoe het zit? Dan kan ik het eventueel zelf maken.
groetnis
Adri














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Adri, welkom op het forum!
even een vraagje: heb je een stoffen hemel of is het een soort kunstleer met structuur?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 31-10-2011
- ID/DS 2.1 Pallas Hydr
Dank je wel.
Dan kan ik niet nagaan, want er zit niks meer bij.
Behalve dan aan de onderkant van het schuifdakje zelf. Dat is geen stof, maar iets kunststofachtigs.
En heeft een licht grijze kleur.
De randen zijn er nog wel bij. En die zijn van stof. Maar weet niet of die origineel zijn.
grt
Adri














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, ik denk dat er gebruik is gemaakt van een universeel stuk skai. Dat deed men meestal bij inbouw van een Coenen schuifdak. Een beetje autobekleder kan je aan dat spul helpen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 31-10-2011
- ID/DS 2.1 Pallas Hydr
Met de bekleding van “iets” kom ik er wel uit denk ik.
Maar je plakt het niet zoals bij een gewoon dak.
Het Coenendak schuift in een soort platte bak die onder het gewone dak zit.
Er zit dus een sprong in.
Dus hoe los je dat op? Maak je heel nieuwe binnenplaat van hardboard of zoiets waarop je de stof plakt/spant. Of moet het anders. Bij een oude VW bus die omgebouwd is als camper werd een soort plaat onder spanning er in gedrukt.
Dus als iemand zo’n origineel Coenen dak heeft zou ik graag wat suggesties krijgen.
Mijn dank, want verder is de DS redelijk goed. Alleen de eerste blik als je instapt is wat “kaal”.
grt
Adri









Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Kun je anders een fotootje plaatsen van hoe het er nu uitziet? Uitgaande van je beschrijving denk ik aan een normaal dak met een gat aan de voorkant en een frame wat eronder hangt van voor tot achteren.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Voor zover ik me herinner:
Het dak is een gat, waaronder een bak naar achter steekt. Hier gaat het schuifdeel in als het dak open is. OP de hoeken zitten waterpijpjes (ca 2 cm lang) waaraan slangen moeten worden bevestigd om het onvermijdelijke lekwater af te voeren. De bak loopt een beetje rond (overdwars) met het dak mee en is ca 8 - 10 cm diep, en in totaal ongeveer 2,5 maal zo lang als het gat.
Meestal zie je hier een zgn “span-hemeltje”, waarbij crèmekleurige skai alleen langs de buitenranden gelijmd is. Dan zit het materiaal geklemd met alu-profieltjes rondom de uitsnedeopening van het dak. Achter de opening zitten (drie?) baleinen / bogen van staaldraad (2 ~ 3 mm) overdwars. In het skai zitten daar lussen gestikt over de hele breedte, waar de bogen doorheen steken. Het is daar dus een soort tent.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Beste A3defries,
Bij mijn dak zat er ook een spanhemel in. Alle delen van de bak waren voorzien van een dun laagje schuim.
Verder was er vrij kort achter de bak een draadstang van links naar rechts vastgezet in de dakrand binnenzijde. Het stof van de hemelbekleding had op dit punt een lus aan de bovenzijde zodat de stof mooi werd voorgevormd. Verder was er een smalle strook triplex op de dakrand geschroefd waar de hemelbekleding op was vastgeniet. Op de triplex strook was een halfronde rubberen afwerkstrook geniet die ook was bekleed met hetzelfde stof. Verder was het dak zelf bekleed met schuim. De hemel was overigens niet tegen dit schuim gelijmd. Bij het gat van het open dak was de bekleding gelijmt tegen de vertikale rand en vervolgens afgewerkt met een zwarte kuntstof strip met alluminium binnenzijde.
Ik zou zeggen succes.
Martin


Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 31-10-2011
- ID/DS 2.1 Pallas Hydr
Hallo,
gefeliciteerd met je Coenen schuifdak. Het is een lekkere optie. Ik heb het ook en toen ik het kocht zag er het ook zo uit. Zonder bekleding.
Jij hebt pallas zijkanten zag ik op de foto. Vinyl wordt niet makkelijk want dat wordt opgespannen met een zgn. balijn. Dat is een stuk draadstaal wat de contour van het dak volgt halfverwege. Overdwars wel te verstaan.Dit om het mooi strak te spannen en de bak van de schuifdak te verbergen.
Wat ik heb gedaan ( niet origineel) is de pallas stof bestellen bij de handelaren. Dit is stof met een dun stukje schuim erachter wat je eigelijk verlijmt.
Om het toch mooi strak te krijgen heb ik een paar stukken traagschuim gehaald bij een bekleder. Deze op het dak geplakt om het uit te vlakken met dezelfde dicht als de bak. Ook voorin bij de bedieningshandel en stangetjes is dat te doen. Daarna plak je de nieuwe bekleding mooi op het schuim en je hebt een strak plafond met een zeer goede geluidsisolatie.
Succes.
Rens
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
tip:
kijk voor je gaat bekleden goed of er geen roest op zit anders goed behandelen. De bakken willen nog al eens roesten met alle gevolgen van dien.
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
Adrie
Hier de foto’s ter voorbeeld.
Binnenkant dak schoon gemaakt en met lijmspray het traagschuim erin gelijmd en pas gemaakt. Dikte net zo dik als de bak van het dak. Alles mooi op het gemak opvullen, je kunt zelfs netjes rond de bedieningsstangen heen werken.
Stof was Pallas dakbekleding en de rand is van een gewone ID. De rand van het dak is afgewerkt met een carroserie afwerkstrip.
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.


Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 31-10-2011
- ID/DS 2.1 Pallas Hydr
Hallo Rens,
Bedankt voor de foto’s. Ziet er strak uit!
Met dat idee van traagschuim moet het zeker lukken de nieuwe hemel zonder moeilijke spanconstructies er in te krijgen. Nog even puzzelen met de wel bewaarde Pallas rand denk ik.
groetnis
Adri
eigenlijk een iets andere vraag nog hier: zat origineel in een Pallas hemel de dakantenne door de stof heen of onder de stof weggewerkt??
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012


Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 31-10-2011
- ID/DS 2.1 Pallas Hydr
Weet ik niet.
Bij mij zit de antenne op het spatbord.
groetnis
Adri
Bij een Pallas hemel hoort een dikke rand die de daklijst verbergt. De antennedraad is weggewerkt achter die rand.