

Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-2010
- BX 1.4 cannes
- ID/DS DSuper
Hallo allemaal!
Sinds vorige week ben ik de buitengewoon trotse eigenaar van een Dsuper.
Het valt me op dat het grootlicht een dip heeft tijdens het rijden.
Evenals de verlichting van de klokken. Als ik toeter dan dooft het licht bijna.
Is de accu slecht, of hoort dat?
Daarnaast vind ik dat er wel wat weinig licht uit de koplampen komt (gele lampjes), maar volgens mij is dat normaal.
Een ander ding is dat de binnenverlichting niet werkt.
Uiteraard de lampjes al gecheckt, en doorgemeten maar die zijn gewoon goed.
Is dit misschien een zekering die doorgebrand is, en waar kan ik die dan vinden?
Alle hulp is meer dan welkom!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
is de accu spanning hoog genoeg? Lijkt wel op een slechte accu
Doet de binnenverlichting het niet bij een open deur of (ook) niet als je de schakelaar op het dashdord bedient?
Post eens een foto!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De accu kun je testen, maar ga eerst eens de aansluitingen na van de dikke kabels, maken die goed contact? En de dunnere kabels, ook allemaal schoon op de aansluitingen?
De binnenverlichting heeft constante spanning op de lampjes en die krijgen massa via de portierschakelaars en de schakelaar op het dashboard. Testlampje pakken en kijken of er op eén kant van die lampjes spanning staat, zo niet, dan moet je zoeken waar die ophoudt. Heb je wel spanning op de lampjes dan moet je achter de draad aan welke aan de andere kant van het lampje zit en via de dakrail en de A stijl achter het dashboard verdwijnt.
Dat was mij teveel werk dus ik heb gewoon een nieuwe draad getrokken vanaf de schakelaar in het dashboard naar de lampjes.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het kan ook zijn dat de toeter kortsluiting maakt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
De toeter is origineel niet gezkerd, ik heb dat bij mij wel gedaan. De compressor van de luchthoorn wil nog wel eens vastzitten. Hij zal daardoor een hele hoge stroom trekken en een flinke dip in je spanning veroorzaken.
Werkt je luchthoorn wel? (dan zit hij niet vast) een beetje trekken aan de schakelaar is voor je stadstoeter, een stapje verder trekken is de luchthoorn.
Ik heb zelf toch maar een zekering ertussen gezet.


Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-2010
- BX 1.4 cannes
- ID/DS DSuper
Bedankt voor alle snelle reacties!
Ik verdenk inderdaad de accu.
De auto is een reclame auto geweest, waardoor hij veel heeft stil gestaan,
dus dat zou het wel verklaren.
De kabels maken verder gewoon goed (schoon) contact.
Ik weet niet welke schakelaar de binnenverlichting aandoet,
maar ik heb ze allemaal ingedrukt, maar geen licht!
Ook niet met open deur.
ik zal morgen eens kijken of er wat te meten valt.
Volgens mij vraagt de toeter gewoon veel stroom, waardoor het licht dimt.
Hij werkt wel gewoon normaal
@bogaard77, ik wil met alle plezier een foto posten, maar waarvan?
Ik verdenk ook je kabelboom een beetje… Heb je ook de weerstand doorgemeten? Heb je je klokken eruit gehad bij het dashboard? Daar kun je ook de stekkertjes schoonmaken.
Schakelaar voor de binnenverlichting in een drukknop in het midden. Achter de versnellingspook. De linker…
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
rvdb20 schreef:Schakelaar voor de binnenverlichting
hint:
\|/
-O-
/|\
[Break 20 Familiale ‘71]
Even vraagje tussendoor, maar heeft een Super wel een luchthoorn??












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Foto van je auto?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
klinkt als een slechte massa verbinding, zoals de bekende aanhangwagen verlichting storing; alle lichten die meeknipperen met richtingaanwijzers.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!


Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-2010
- BX 1.4 cannes
- ID/DS DSuper
haha oke, ik heb het knopje gevonden!
maar geen licht..
net zo gek, want toen ik de kabel ging volgen vanaf het lampje
bleek deze op verschillende plekken te zijn doorgebrand..
overal vind ik korte stukjes kabel terug, dus ik zal een nieuwe draad moeten leggen.
weet iemand waar ik een bedradingsschema kan vinden?
@MielcitrofielDS hij heeft een twee-tonige luchthoorn
maar of hij origineel is, weet ik niet
De schema’s zijn op dit forum te vinden al weet ik niet waar. Ik heb eens voorgesteld om ze in de tiplijst te zetten, maar dat kwam niet aan.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
http://www.citroends.org/downloads/downloads-nl.html
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@MielcitrofielDS hij heeft een twee-tonige luchthoorn
maar of hij origineel is, weet ik niet
Mijn DSuper heeft origineel een dubbele luchthoorn.
Let wel.
De luchthoorn is niet tweetonig. Dat is bij wet niet toegestaan.
Claxon handle 1 stand naar voren activeerd 2 electtrische claxons. 1 stand verder zet de luchthoorns in werking.
Officieel geeft de dubbele luchthoorn dezelfde toon als de electrische claxon, alleen met veel meer decibel.
Daarom is het toegestaan. Dus geschikt voor APK.
Citroën heeft de electrische claxon bestemd voor binnen de bebouwde kom. Electrisch + luchthoorn samen was voor buiten de bebouwdekom.














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Klopt, bij mij werkte de luchthoorn niet, afgelopen week gerepareerd en afgesteld. WAT EEN TAKKEHERRIE!!! mijn oren floten een half uur lang na.