Super IDee schreef:De luchthoorn is niet tweetonig. Dat is bij wet niet toegestaan.
.
Dat is niet helemaal waar. Je mag zeker verschillende tonen hebben als claxon. Enige vereiste is dat ze gelijktijdig klinken. Ofwel een melodie afspelen mag niet.
De DS claxon met 2 standen is een APK vraagteken. Is zo type goedgekeurd maar goed. Denk niet dat de gemiddelde keurmeester het zal goedkeuren.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971


Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-2010
- BX 1.4 cannes
- ID/DS DSuper
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken!
De accu zal gewoon vervangen moeten worden, evenals de bedrading (mooi winterklusje)
De toeter is inderaad een twijfelgeval, maar de auto heeft sinds vorige week APK,
dus hoef ik er de komende twee jaar niet over na te denken!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Super IDee schreef:
Mijn DSuper heeft origineel een dubbele luchthoorn.
Let wel.
De luchthoorn is niet tweetonig. Dat is bij wet niet toegestaan.
Als het goed is zijn beide hoorns niet even groot. Dan zijn de luchthoorns wel 2-tonig en dat is wél toegestaan, zolang ze maar tegelijkertijd klinken.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:Super IDee schreef:
Mijn DSuper heeft origineel een dubbele luchthoorn.
Let wel.
De luchthoorn is niet tweetonig. Dat is bij wet niet toegestaan.Als het goed is zijn beide hoorns niet even groot. Dan zijn de luchthoorns wel 2-tonig en dat is wél toegestaan, zolang ze maar tegelijkertijd klinken.
Het lijkt wel een muziek forum te worden. Laten we Han S om raad vragen die heeft verstand van auto’s en muziek.
Ik heb een beetje verstand van muziek. Electrische claxdons die gelijktijdig met de dubbele luichthoorns geluid produceren geeft uiteindelijk één toon. Deze toon valt natuurlijk te ontleden in verschillende toonsoorten.
APK zegt dat meertonig en een melodie niet is toegestaan. De luchthoorns van de DS zijn vanwege het feit dat ze alleen aan kunnen wanneer de electrische claxon al aan is gewoon APk waardig.
Jammer dat mijn tour-toeter dus niet legaal is, maar ik heb hem er gewoon op en vind het erg geweldig! [link]http://www.tourtoeter.nl/geluid.html[/link]












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
toeet!! NU WEER ON TOPIC!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mario TT schreef:Jammer dat mijn tour-toeter dus niet legaal is, maar ik heb hem er gewoon op en vind het erg geweldig! [link]http://www.tourtoeter.nl/geluid.html[/link]
Boogaard heeft gezegd dat we on-topic moeten blijven.
Toch nog een tip over de tour-toeter. Die heb ik ook. Ik heb zelf een etiket gemaakt met een oud citroën logo en de tekst “Citroën Alarm”. Dit etiket heb ik op de Tour toeter compressor geplakt.
Schakelaardje zit behoorlijk verborgen en voor de APK haal ik ook nog het plus draadje even los. Zo kom je zonder problemen door de APK met de Tour Toeter ingebouwd in de DS.
Tour Toeter mag niet. Maar een alarm mag wel!!!
Ik heb in mijn GS ook wel dat het licht fluctueerd, maar ik denk dat hier ook een mechanische begrenser in zit? Ken het principe niet maar nu ik dit verhaal heb gelezen misscihen wel een beetje.
Over dat alarm… dat is wel een goeie!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Oplossing voor het fluctueren van het licht staat hier beschreven:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/185080/
Schema voor het plaatsen van een relais tussen de 12v contactaansluiting van de spanningsregelaar:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste