Hulp gevraagd
Sivan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 20 november 2011 10:11 PM

Hallo,
Ben sinds kort een trotse bezitter van een ID20F break. Deze is voor een heel groot deel gerestaureerd. Er wordt nog niet mee gereden daar zij nog een grondige roestbehandeling moet krijgen en een APK. Dit wil ik allemaal in het voorjaar gaan doen. Op dit moment heb ik startproblemen. Wie o wie zou mij hierbij willen helpen? Zo kan ik leren en volgens mij is het best leuk om met iemand samen op onderzoek uit te gaan. Woon zelf in Haarlem waar ook de auto staat.

Hoor het graag.

Hartelijke groet,
Sivan van Gelder

Gr,
Sivan

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 20 november 2011 10:13 PM
  [ # 1 ]

Beste,

volgens mij moet het toch makkelijk zijn Sivan een handje te helpen Wink

Helaas iets te ver uit de buurt voor mij.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 20 november 2011 10:27 PM
  [ # 2 ]

proficiat met je ID Break! wat die startproblemen betreft, doorzoek het forum al eens, er is hier al heel veel voorbijgekomen dat je zelf ook snel kunt controleren, niet aarzelen, gewoon doen!

Succes! (woon helaas ook een ‘beete’ uit de buurt Laughing)

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 20 november 2011 11:00 PM
  [ # 3 ]

Zo snel mogelijk een set Werk Plaats Hand Boeken (WPHB) kopen. Hier kan je veel info vinden over wat er op het forum geschreven wordt. Misschien kan je beginnen om het probleem te omschrijven dan kunnen mensen alvast via berichten je proberen te helpen.

Ook ik woon niet in de buurt….

Jeroen.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 21 november 2011 11:07 PM
  [ # 4 ]

Hoi Sivan,

een aantal vragen voor jezelf.

- Startte de auto eerst wel altijd ?
- Zo ja, wat is er aan de auto in de tussentijd gedaan wat mogelijk de storing veroorzaakt (stekkertje los bv)

Ik ga er even vanuit dat je hem rijdend heb weggezet. Starten is de combinatie van stroom en benzine.

- check aan de hand van de benzine toevoer slang ( loshalen bij de carburator, eventueel verlengen, potje eronder) of de pomp benzine geeft bij ronddraaien motor. Dit laatste kan het makkelijkste via het startrelais die direct aan de plus van de accu zit (knopje aan de onderkant van de kabelaansluiting) contactsleutel niet aanzetten.
- Indien wel pompopbrengst dan is het in principe geen brandstof probleem tenzij carburateur vervuild is, gasklep/choke klep niet goed functioneert of luchtfilter verstopt is. 
- Indien geen pompopbrengst dan kan het plastic filter verstopt zitten ( meestal onder de motorkap geplaatst of in de koker rechts onder de sierbeplating) je pomp stuk zijn (zijn 2e hands volop te krijgen bv bij Huub in het Zand) of het tankfilter verstopt zitten (kan troep in zitten door lang staan). De laatste is wat lastig, je moet je tank leeghalen en onder de auto kruipen om de bout los te draaien die middenonder in de tank zit. Aan deze bout zitten een hele stapel ringen die als filter dienen. Schoonmaken, tank doorspoelen en weer terugplaatsen. 

Voor het checken van de elektrische aansluitingen, wel het contactslot aanzetten, zorg voor een goed opgeladen accu en :

- trek bobine aansluiting los op de verdelerkap en leg\houdt de kabel 4/5 mm bij metaal van het blok oid en check bij rondraaien van de motor of je
  een vonk hebt.
- zo niet check of je spanning op je bobine hebt staan (de bekende stekkertjes die nog wel eens vervuild zijn, contactslot kan mogelijk ook)
- zo ja trek dan 1 voor 1 de kabels van de bougies af (opletten niet verwisselen) en check ook hier of je een vonk hebt.
- zo nee dan heb je meestal een verdelerkap\rotor probleem ( schoonmaken en inspuiten met vochtverdrijver is meestal voor even genoeg, vervangen kan altijd nog. Check ook even op het oog of je contactpunten erg ingebrand zijn, is dit het geval vervangen en ook een nieuwe condensator kopen.

- heb je een vonk aan de bougiekabel dan 1 voor 1 de bougies eruit draaien (begin maar met de achterste). checken of ze vuil zijn, ingebrand
  etc. eventueel direct vervangen. Kabel op de losse bougie aansluiten en ook nu weer checken of ze mooi vonken en de vonk bv niet lekt langs de rand van de bougie. 

Als dit allemaal klopt en dus geen reden voor de storing dan wordt het ingewikkelder (afstelling kleppen, ontsteking, carburateur etc) maar meestal is het iets simpels, zeker als je haar draaiend hebt weggezet.

succes

rob

Profiel  
 
Sivan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 24 november 2011 08:30 PM
  [ # 5 ]

Top al die tips! Auto is volledig gerestaureerd en rijdend gemaakt. Na de restauratie is er ongeveer 100km mee gereden om te testen. Vervolgens is de DS naar mijn huis getransporteerd op een ambulance daar de auto nog geschorst was. Dus ik van de ambulance af gereden welke onder een behoorlijke hoek stond (zo een kiep oplegger). De tank was toen bijna leeg. Eenmaal van de ambulance af stopte de auto ermee. Toen bedacht ik mij dat de nieuwe benzinepomp weleens lucht heeft aangezogen uit de vervangen goede tank waar tevens alle filters schoon zijn gemaakt. Uiteindelijk naar diverse startpogingen sloeg de dame weer aan en heb ik haar in de kleine garage kunnen parkeren. Helaas met de benzineklep nog geen 10 cm van de muur. Onmogelijk om deze zonder de DS te verplaatsen open te doen. De auto wel weer even aan de praat gekregen, maar op het moment dat ik haar wilde verzetten sloeg ze af en was de accu bijna leeg gestart. Dus nu even aan de lader en zaterdag weer proberen aan de praat te krijgen zodat ik de tank kan voorzien van 15L benzine. Dan ga ik eens kijken of er brandstof uit de pomp komt. Hoewel ik hiervoor eigenlijk een startrelais op de accu zou moeten hebben om dit alleen te kunnen. En… deze heb ik liggen alleen weet ik niet welke kabels ik hierop moet aansluiten. Iemand een idee? Ik heb er een met meerdere draden er aan. Kan eventueel ook een foto maken.

Verder is het volgende vernieuwd onder de kap:
distributieketting
zuigerveren
kleppen gesteld
benzinepomp
waterpomp
contactpunten
rotor
condensator
bougiekabels
bougies
luchtfilter
oliefilter
kachelradiator

Omschrijving van de storing:
Het probleem is: De auto start soms en loopt even een aantal seconden. Met of zonder choke en slaat vervolgens af waarna ik de DS echt een aantal minuten (5 of meer) moet laten staan. Hierna zal deze moeilijker starten dan de eerste keer. Lijkt wel of deze verzopen is of idd niet voldoende brandstof krijgt.

Dus heb nog wel wat te doen. En alsnog op zoek naar iemand die zou willen helpen. Maar de tips die er nu al zijn ga ik mee aan de slag.

Gr,
Sivan

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 24 november 2011 10:10 PM
  [ # 6 ]

Volgens mij heb je gewoon te weinig benzine in je tank zitten. Wat je kunt doen is de de aanvoerslang van je benzinepomp loshalen, een jerrycan met een paar liter benzine nemen, daar een slang in doen en die aansluiten op de aanvoer van je benzinepomp. Als de auto nu wel start en blijft lopen, dan is je tank gewoon leeg. Mocht dit zo zijn, dan kun je auto op hoogte laten komen en de garage uit duwen om je tank te vullen.

Profiel  
 
Sivan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 24 november 2011 10:28 PM
  [ # 7 ]

Zoiets had ik ook bedacht. Dan kan ik als dat idd het probleem is op mijn gemak de startrelais later inbouwen. ik laat van mij horen. Dank!

Gr,
Sivan

Profiel  
 
Cire
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1595
Geregistreerd: 27-06-2010

- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Gepost: 25 november 2011 01:47 AM
  [ # 8 ]
Profiel  
 
Sivan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 26 november 2011 12:20 AM
  [ # 9 ]

een PM?

Gr,
Sivan

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 november 2011 12:23 AM
  [ # 10 ]

Personal Message!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 27 november 2011 12:28 AM
  [ # 11 ]

Waar woont Sivan?

heb het al gevonden, niet vergenoeg gelezen, Haarlem, te ver uit de buurt…

Profiel  
 
Sivan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 12-10-2011

Gepost: 04 december 2011 08:37 AM
  [ # 12 ]

Nou mannen (ben nog geen vrouw tegengekomen in deze wereld…) De break loopt als een zonnetje! Ik had al iets over brandstof genoemd. Maar het vreemde was dat ze soms wel startte en dan uit ging na soms 10-20 of 30 seconden. Heb bezinen in de tank gedaan. Voordat ik de auto op de tank heb geprobeerd te laten lopen (ivm de accu en voorkoming van lang doorstarten voor de startmotor) heb ik een fles met bezine op de pomp aan gesloten. Starten lopen! Overgezet op de aanvoerslang en ook gewoon lopen. Heerlijk om dat blok weer te horen na zo veel jaar. Onwijs dank voor jullie tips allemaal. Kom snel met meer vragen…

Goed weekend verder

Gr,
Sivan

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 04 december 2011 09:19 AM
  [ # 13 ]

Wat goed dat je auto na simpel tanken gewoon werkt!

foto’s altijd welkom en je restauratie verhaal ook altijd leuk om te horen Smile

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Cire
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1595
Geregistreerd: 27-06-2010

- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Gepost: 10 december 2011 07:46 PM
  [ # 14 ]

Vandaag Sivan ontmoet bij zijn mooie dame. En uiteraard had ik m’n camera bij me. Foto’s kan je zien in deze thread: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214663/#1557420

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook