Liters koelvloeistof
a3defries
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28

- ID/DS 2.1 Pallas Hydr
Gepost: 24 november 2011 10:56 PM

Hallo allemaal,

Ik wil de koelvloeistof van mijn DS 2.1 Hydr van 1972 vervangen.
In het wphb staat dat er ruim 10 liter ingaat.

Loopt dat er ook allemaal uit als je onder bij de radiateur aftapt?
Of blijven er ergens een paar liter achter?
Dan kan ik daar alvast rekening mee houden.

groetnis
Adri

Profiel  

pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 483

Gepost: 24 november 2011 11:02 PM
  [ # 1 ]

Er blijft nog een paar liter achter als je ook niet de bout aan de zijkant van je blok verwijderd, ik dacht rechts. Spoelen kan sowieso geen kwaad, je blok en de radiateur.

Pieter

Profiel  

Andries
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 115

- ID/DS ID20F break
Gepost: 25 november 2011 12:44 AM
  [ # 2 ]

Klopt, rechts (uitlaatzijde) zit een bout (maat 21). Deze zit rechts naast de motorsteun, ter hoogte van de onderste 2 bouten van de motorsteun. Met een dop 21 op een flexibel kniegewricht en een flink verlengstuk kun je deze bout losdraaien. Bij mij kwam er in eerste instantie geen koelvloeistof uit. Een beetje prikken met een priem en toen kwam daar nog een behoorlijke hoeveelheid drabbige vloeistof uit. Dus: niet alleen de radiator, maar zeker ook het blok aftappen. Nieuwe koperring monteren als je de bout terugplaatst.

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972

Gepost: 25 november 2011 03:56 PM
  [ # 3 ]

Wat ik heb gedaan is het volgende: die aftapplug in het blok heeft een draadmaat van M10 of M12, dat weet ik niet meer uit het hoofd, maar ik heb een draadverloop genomen welke er in past, die er in gedraaid en daar de tuinslang op gezet met een slangklem.

Dan heb ik stuk koelslang genomen dat strak in de opening past boven op de radiateur en ook daar een slang op aangesloten met een verloop.

Het blok moet wel helemaal afgekoeld zijn, maar dan zet ik de volle waterdruk op het blok en als je dan ziet wat er allemaal uit die andere slang stroomt welke boven op de radiateur zit, dan denk je dat er chocomel in heeft gezeten.

Als er dan schoon water uit stroomt haal je de boel los, set de plug weer in het blok en vult het koelsysteem met schoon water (niet in de winter natuurlijk) en rijdt een flink stuk om de boel weer even door te spoelen. Dan laat ik het weer helemaal afkoelen en de volgenda dag herhaal ik de procedure en weer komt er chocomel uit het systeem, alleen nu veel korter.

Dan weer de boel afkoppelen helemaal leeg laten lopen, de plug met een nieuwe of uitgegloeide koperen ring monteren en het koelsysteem vullen met nieuwe koelvloeistof.

Profiel  

a3defries
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28

- ID/DS 2.1 Pallas Hydr
Gepost: 25 november 2011 11:55 PM
  [ # 4 ]

Allemaal bedankt. Met deze informatie gaat het vast lukken.

grt
A3

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 31 december 2011 06:07 PM
  [ # 5 ]

Dacht me te herinneren dat er 13,5 liter KVS in een DS circuleert. Hier komen nog wat litertjes bij als je airco hebt of een van de grotere motoriseringen waarbij een radiateur met verticale collectors is toegepast (incl. header-tank).

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook