Diesel Rinus schreef:De grootste moeilijkheid zit in de combinatie tandwiel distributie (nodig ivm gewenste draairichting van de krukas) en de sproeiers voor de zuigerbodem koeling (ingegoten aansluitingen op alleen de riemdistributie blokken)
De grote vraag die bij mij nu rijst is dan de volgende:
is het niet mogelijk om een 25TD cx blok te voorzien van tandwieldistributie en op die manier de benodigde draairichting te krijgen icm de nokkenas van een C35? Op die manier zou je een blok hebben dat is aangepast aan de krachten die het te verduren krijgt dat de juiste kant op draait?
Ik wil mijn C35 namelijk op termijn van een turbo voorzien…..
Dat is bij gelijkblijvende versnellingsbak best leuk, als het ding volgeladen nog enigzins van zijn plaats komt.
CX GTi Turbo 2 - All Black


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Geen idee- maar als je begint ga ik je project wel volgen






















Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Wat dit soort conversies betreft zijn we slecht af met een C35, als je bijvoorbeeld een transitje hebt kun je alle kanten op qua taunusmotoren, van 1.5 V4 tot 2.8 V6
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dit is niet zo’n lastige conversie, het is zelfs al gedaan met een cx 2.5d motor ergens in scandinavie. Ik kan er wel achter komen wie dat ook alweer was denk ik. Voordeel is, dat doordat je beide tandwiel en riem distributie dieselmotoren hebt bij de CX, dat je je draairichting kan kiezen door een riemnokkenas in een tandwieldiesel te zetten of vice-versa. Dan blijft startmotor, oliepomp, koppelling draairichting en omdraaien zuigers over.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
dat klinkt interessant, ben benieuwd…..
CX GTi Turbo 2 - All Black





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Wat vindt de RDW er eigenlijk van dat je een vieze diesel in een auto legt met een benzinekenteken?






















Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ze vinden dat je het moet laten omkeuren, verder mag dat dus gewoon
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
C35 turbo diesel
er wordt zo gemakkelijk gesproken over een tandwieldistributie op een CX riemwieldistributie-blok zetten, maar dat vraagt nu juist een extreem grote inspanning. De asstomp voor het tandwiel tussen krukas en nokkenas ontbreekt op dit blok, en om er “even” een andere oplossing op te bouwen is nog niet zo makkelijk. Hetzelfde geldt voor de losse sproeiers op een ouder gietstuk.
Kijk als je geld genoeg hebt of een dikke sponsor, dan kan er veel, maar in dit soort gevallen, wanneer mensen hun campertje iets sneller of stiller willen maken…
Tegenwoordig is het ook niet voor veel mensen weggelegd om tussen vele oude CX-en en C35-en te leven waardoor je alle mogelijke gebruikte onderdelen voor het oprapen hebt.
Dus de eerste keer aanpassen moet meteen goed zijn, voor weinig geld en dat is lastig.
Mogelijke alternatieve oplossing is CX turbodiesel ongewijzigd toepassen, en de tandwielkasten op de versnellingsbak van kettingen voorzien. Leuke grap is dan dat we zelf weer de eind overbrenging kunnen bepalen: bijvoorbeeld 1:1 (of iets wat daar vlak bij komt) waardoor de maximum snelheid of het motortoerental bij maximumsnelheid een stuk prettiger wordt.
Dan moeten er dus kettingwielen op de steekassen (vanuit het diff.) en op de uitgaande assen worden gemonteerd, daar is vast wel makkelijker een oplossing voor te vinden dan in het aanpassen van het gegoten motorblok. Ik kan me voorstellen dat de huidige tandwielen zich prima laten terug draaien tot een mooie flens, om daarop de ketting wielen vast te bouten.
De versnellings bak schijnt prima andersom te kunnen draaien, ik weet alleen niet of er dan een pignon en kroonwiel uit de Lotus/Maserati toepassing moet worden toegepast of dat de huidige vertanding de omgekeerde belasting ook prima vindt.
“Think outside the box…
...What box?”
waar rook is, is…
LHM only!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is niet mogelijk om zomaar een kroon en pignon van een maserati te pakken. De hele bak is namelijk 100% gespiegeld. Dus, het verschil van die bak zit niet in het kroon en pignon maar in het feit dat alles gespiegeld is. Je moet dus een complete bak uit een merak hebben.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Als het nodig is om een andere vertanding op de kroonwiel/pignon combinatie toe te passen, blijft dus alleen de Lotus optie over?
waar rook is, is…
LHM only!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, want die bak heeft gewoon een DS/c35/sm kroon en pignon. Schiet je niets mee op dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Bedankt voor toelichting, leuk dat de Merak bak helemaal gespiegeld is, dat is ook goed te zien op de site van Harry Martens, als je naar foto’s zoekt van een Merak bak.
http://www.ds-vitesse.com/nl/eigenaars/gallery/voorraad/image06-363.html
Essentie van deze aanpassing is natuurlijk om bij de zelfde draairichting (van SM motor) met middenmotor (dus bak achter motor) 5 versnellingen vooruit te krijgen. Hiervoor moet het kroonwiel aan de andere zijde van pignon geplaatst, en daarom alles gespiegeld. Denk maar aan de versnellingsbakken van de 2cv sahara. Door assymetrische bouw van de DS/SM bak moest deze nu wel gespiegeld worden. Ik kan me echter voorstellen dat veel van de draaiende delen gewoon identiek zijn aan DS/SM/C35. Daar valt namelijk niet veel aan te spiegelen.
In het geval met cx motor de draairichting al omgekeerd t.o.v. SM/DS/MERAK/C35 motor. Dus MERAK diff valt hoe dan ook al af want belastingsrichting van de vertanding zal hoe dan ook dezelfde zijn als van de citroëns.
Zo leren we steeds weer bij!
waar rook is, is…
LHM only!










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Dus schieten we juist wel op:
Dat betekend dus dat bij omgekeerde belasting geen ander pignon en kroonwiel worden gebruikt en het dus kan, in combinatie met het vervangen van de inhoud van de tandwielkasten door een ketting overbrenging!
waar rook is, is…
LHM only!


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Maurice van Mourik schreef:Wat dit soort conversies betreft zijn we slecht af met een C35, als je bijvoorbeeld een transitje hebt kun je alle kanten op qua taunusmotoren, van 1.5 V4 tot 2.8 V6
Of je bij Ford met diesels veel kunt zou ik zo gauw ook niet weten hoor. En qua benzinemotoren zitten wij toch ook niet zo slecht? Een 23ie zou je redelijk probleemloos in je C35 kunnen knutselen. Alleen wil niemand dat.
Enne, Rinus, ik wordt nu zelf bijna draaierig














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
break23m schreef:Een 23ie zou je redelijk probleemloos in je C35 kunnen knutselen.
Gastank er bij…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste