











































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
kan je er meteen op koken!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Bij een Alpine A110 en een Renault R8-10 heb je achterin eerst de bak en dan de motor.
Voor een goede gewichtsverdeling een slechte oplossing.
Het merk Marcadier bouwde polyester sportwagens de Barzoi van R8 Gordini wrakken.
Deze monteerde de motor op de juiste manier eerst de motor en dan de bak.
Dus met de R 8 onderdelen, hij draaide de versnellingsbak dus om, dus op zijn kop,
nog eens de bovenkant werd dus onderkant en kon op die manier dus toch vooruit rijden.
Leuke bijkomstigheid was dat je de kitcar dus verder kon rijden op het oude R gordini kenteken.
Sorry voor dit niet Citroen achtige verhaal, maar het gaat om het bak verhaal.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
bogaard77 schreef:kan je er meteen op koken!!
Ik noemde trouwens de 23ie in verband met de winst aan vermogen. Met gas vervalt natuurlijk het extra vermogen van de ie. Op gas zijn we dan ongeveer weer op het niveau van de 2 liter benzinemotor die toch al in de C35 ligt ...
Maar dit terzijde, het ging om diesels met een blower. De truc van de versnellingsbak op z’n kop maakt me nog iets draaieriger dan ik al werd in dit topic maar klinkt eigenlijk wel interessant. Benieuwd hoe ze dat met de bediening oplosten.












Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Aan de achterzijde van deze bak komt alleen een rechte dikke stift naar buiten.
Die moet alleen kunnen schuiven en draaien.
Er loopt voor het gemak, een lange stang helemaal langs de bak naar achteren
die deze beweging kan maken.
Ik heb heel veel foto materiaal (dus foto’s oude stijl)van deze wagens die
heel erg laag waren, haast niets wogen en waren voorzien van vleugeldeuren.
Je begrijpt met en wegligging waar iedereen van droomd.
Vis Google kan je er iets van vinden. Ik kan er wel een dag over vertellen
en dat geld voor al het polyester speelgoed dat in Frankrijk is gemaakt.
Sorry terug naar de Turbo Diesels.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.






















Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Een C35 heeft voor een busje ook een fabuleuze wegligging
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Diesel Rinus schreef:
er wordt zo gemakkelijk gesproken over een tandwieldistributie op een CX riemwieldistributie-blok zetten, maar dat vraagt nu juist een extreem grote inspanning. De asstomp voor het tandwiel tussen krukas en nokkenas ontbreekt op dit blok, en om er “even” een andere oplossing op te bouwen is nog niet zo makkelijk. H
Het is dus niet zo dat onder het deksel van de tandwieldistributie het cilinderblok van een tandwiel- of riemdistributie cx blok gelijk is? ik heb namelijk nog wel zo’n tandwielblok voor de sloop liggen waar in de distributie kan afhalen.
CX GTi Turbo 2 - All Black












Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
C35 en de wegligging, daar weet ik heel weinig van.
Des te meer van de wegligging van en HY en daar zat
soms ook een diesel in.
En aan die diesel wil ik nooit meer denken.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
ik vraag me eigenlijk af , of die sproeiers onder in het blok wel perse nodig zijn
ze dienen voor de koeling zuiger-bodem en voor de smering van de piston-pen,
dit laatste omdat de drijfstang niet doorboord is [ geen oliekanaal] bij de cx turbo diesels
bij de c35 diesel , zijn de drijfstangen wel doorboord[wel oliekanaal] voor de smering van de piston-pen , daarmee zijn de drijfstangen natuurlijk zwakker !
maar echt te zwak voor de turbo montage ????
eigenlijk zou je dit gewoon eens moeten proberen
in de minitraktor-race worden cx diesel motoren naar de 7000rpm gejaagd en blijven heel
de ds21 heeft een soortgelijke wijziging ondergaan, maar dan net andersom
het dx-blok had geen doorboorde drijfstang de latere dx2 wel, blijft toch ook heel !!
voor het bouwen van een c35D met turbo, moet je dan de verbrandings-kamer in je zuigers iets vergroten [verlagen compressie] ,en de brandstofpomp van een cxD-turbo op een of andere manier passend maken
met bijbehorende verstuivers[maar die passen er zo in]
verder nog de motorsteun onder het spruitstuk iets aanpassen denk ik, de turbo zal er net niet bij langs kunnen[of net wel ?]
nou en als je dan de brandstofpomp aan de vliegwiel-zijde van het blok, passend kunt maken,dan ben je ook bijna klaar voor de DS turbo diesel
want brandstofpomp in originele opstelling, geeft problemen bij het schutbord ter hoogte van je stuurkolom/bloque-hydraulique [bij plaatsing in de machinekamer van de DS]
lijkt me wel mooi























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Een turbodiesel zou mij zelfs nog wel eens in een DS kunnen krijgen! Het klinkt wel als een hele interessante operatie!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die zuigerbodem koeling is erg belangrijk. Ik heb wel eens een turbo op een non-turbo cx diesel gebeund en daar gingen de zuigers dus van stuk…. de zaak wordt zo heet dat het belachelijk veel gaat uitzetten om te beginnen. Het verhaal van de tractorpulling is mij bekend, echter die motortjes worden van speciale drijfstangen, krukas en zuigers voorzien én maar zeer kortstondig heftig belast. Dat is wat anders als een uur 160 rijden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
nou ja ik wil ook niet meteen gaan racen[met de c35 dan ]
trouwens mbt traktor-race, die persoon die ik gepsroken heb,had het over standaard cxD-motoren [atmosferisch]
bij 7000rpm knalde de koppakking herhaaldelijk, daar zouden ze nu wat op gaan verzinnen
maar ja , da’s geen retourtje riviera met 160
misschien is een los koperen buisje met sproeiers dan een oplossing
bij de oudere cxD worden de distributie tandwielen toch ook gesmeerd met zo’n los “pissertje”
en ook de tandwielcombinatie nokkenas/oliepomp bij de c35D
de opbrengst van de oliepomp moet dan wel weer hoger
hmmm…..........






















Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
25trd schreef:Een turbodiesel zou mij zelfs nog wel eens in een DS kunnen krijgen! Het klinkt wel als een hele interessante operatie!
Daar begon dit topic dus mee, een CX of C35 diesel in een DS
Geen racende C35 busjes dus…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
of het nu voor een C35 of een DS is, de draairichting van zo’n blok moet gelijk zijn. De manier om dat te realiseren is alleen nog niet 123 duidelijk…..
Ik ga er op termijn wel een studieproject van maken. Het moet te realiseren zijn lijkt me.
CX GTi Turbo 2 - All Black
waterman schreef:Je moet dus een complete bak uit een merak hebben.
Op marktplaats wordt een versnellingsbakhuis van een Maserati Merak aangeboden, zal niet vaak voorkomen.
zie deze link, http://link.marktplaats.nl/510876788
Bak komt bij Harry Martens in Limmen vandaan (dat is persoon die hem op Marktplaats heeft staan), dus daar zal het zeker niet aan liggen.