1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
DS21ie blijft niet lopen
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 17 december 2011 11:59 AM

Eindelijk de XM operationeel dus de DS kan naar de winterstalling/sleutelplek. Vanochtend de DS proberen te starten, maar helaas:
-Ik moest meerdere keren starten om er überhaupt leven in te krijgen
-Komt niet op toeren, alleen met veel gas bij geven haalt ie de 1000-1200 rpm, ook met gaspedaal vol ingetrapt.
-Als het loopt, loopt het blok nogal onregelmatig.
-Veel rook uit de uitlaat.
-Benzinelucht.
-Gas los, dan meteen afslaan

Verder:
Het is een 21ie met 123
Dit voorjaar grote beurt gegeven en daarna liep ze prima.
Laatste keer dat ik er in heb gereden was een maand of 2 geleden. Sindsdien niet meer omdat het oliedruklampje bij stationair toerental ging branden (bij hoger toerental weer uit). Oliedruksensor lekt niet, maar heb ik ook nog niet vervangen.

Mijn eerste idee is dat een cilinder niet meedoet. Krijgt waarschijnlijk wel benzine (dus geen injector probleem) gezien de benzinelucht.
Dus of geen ontsteking in die cilinder of iets anders. Gezien het oliedrukprobleem vrees ik iets anders.

1. Hoe controleer ik het makkelijkst of een van de cilinders geen ontsteking heeft?
2. Wat zou dat iets anders kunnen zijn?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 18 december 2011 12:57 PM
  [ # 1 ]

Als het oliedruklampje sinds de beurt brand, dan komt dat vermoedelijk door een niet goed gemonteerd of niet goed vastgezet oliefiliter.
Klinkt verder als lopen op 2 ( of 3) poten. Ik zou eerst gewoon een rondje nwe bougies doen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 december 2011 01:10 PM
  [ # 2 ]

Olie lampje is pas dit najaar gaan branden, in de voorjaar en zomer geen probleem gehad. Filter is correct gemonteerd (pijltjes) en goed vastgezet met voorgeschreven moment (en ook geen olielekkage onder de auto).
Bougies zijn er nieuw ingegaan met de beurt.

Lopen op 2 (of 3) poten lijkt het inderdaad op.
En gezien de benzinelucht denk ik aan een ontstekingsprobleem, en gezien de 123 blijven dan volgens mij de bougiekabels en bougies over.
Of er moet iets mis zijn in het blok waardoor er geen ontbranding in (1 of) 2 van de cilinders plaatsvindt.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 18 december 2011 02:05 PM
  [ # 3 ]

dit klinkt als een onstekingprobleem, één of meerdere cilinders die onregelmatig lopen.
zwart rook is onverbrande benzine = benzine geur die je ruikt.
controleer alles van onsteking, check ook bobijn, bougiedraden, bougies.
Je kunt dit makelijk testen met een stroboscoop, of op gehoor ( geknetter) en/of in duister ( dan zie je de vonken soms zo overspringen )
Welke bougies,bougiedraden heb je ? Welke bobijn ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 18 december 2011 02:06 PM
  [ # 4 ]

Staat er geen water in het eerste bougiegat?
Dat kan veroorzaakt worden doordat de rubber dop in de afwateringsgoot niet goed afsluit.
Lopen op 3 poten kan je testen door een voor een de bougiedoppen er af te halen.

Profiel  
 
Tukker
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 31-07-2011

- ID/DS DSpécial Confort - ID19B
Gepost: 18 december 2011 02:52 PM
  [ # 5 ]

Deze ^ als Marten zegt, als de auto stond een lange tijd condens opbouwt. Condensatie op de bougie isolatoren houdt hen tegen te werk. Een paar minuten met wat tissue papier kan het oplossen van uw probleem.
Dit is de ongelukkige reden waarom DS roest snel in Nederland Sad

1968 ID 19B -> 1970 DSpecial -> ?

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 december 2011 04:38 PM
  [ # 6 ]

Bougies: Cf. tiplijst de NGK BPR6HS
Bougiekabels: Rode bougiecord 404(geloof ik)
Bobine: ?
In het donker zal ik eens kijken of ik vonken zie.
Daarna 1 voor 1 de bougiekabels er af om te kijken aan welke cilinder(s) het ligt. Het makkelijkst gaat dat door de draden van de 123 af te halen, daar kan je namelijk wel goed bij.
Als de schuldige cilinder is geïdentificeerd zal ik daar eens gaan kijken naar vocht en/of een andere bougie er in.
Water in het bougiegat verwacht ik niet, aangezien ik al lang niet in de regen heb gereden en de DS droog, onder de carport, staat geparkeerd. Condens kan natuurlijk wel. Het is de laatste dagen wel vochtig en koud geweest.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 december 2011 07:25 PM
  [ # 7 ]

Trek de stekker fff los van de ecu en meet fff ohms door of alle 4 de injectoren er nog aan hangen.
(allemaal ... kilo ohm) Door de hitte breken die stekkertjes makkelijk af. Heb dat ook meegemaakt met m’n 23inj. Alleen door het gas hoog te houden bleef hij lopen.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 december 2011 09:16 PM
  [ # 8 ]

Inderdaad, afgebroken draadjes komen wel eens voor, been there. Maar als dat geval zou zijn, zou die inderdaad ook op 3 poten lopen, maar dan zonder benzinelucht. Aangezien ik een duidelijke benzinelucht uit de uitlaat ruik, is er een cilinder waar wel benzine in komt, maar geen ontsteking plaatsvindt.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 19 december 2011 06:09 PM
  [ # 9 ]

Koude startklep die is blijven hangen na langere tijd stilgestaan te hebben ? Condensator kaduuk ?

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 december 2011 06:15 PM
  [ # 10 ]

Met ‘Koude startklep’ bedoel je de luchtschuif die voor extra lucht zorgt bij een koude start? Die staat standaard dicht, maar dat valt te compenseren door wat gas te geven na/tijdens het starten of de stationair schroef tijdelijk wat verder open te draaien. Beide heb ik gedaan en heeft niet gebaat.

Met een 123-ontsteking heb ik toch geen condensator meer?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 december 2011 06:19 PM
  [ # 11 ]

draadjes van de temp sensor erafgevallen?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 19 december 2011 06:34 PM
  [ # 12 ]

helemaal gelijk, bij 123 vervalt de condensator, er over heen gelezen.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 19 december 2011 06:45 PM
  [ # 13 ]
Brian schreef:

In het donker zal ik eens kijken of ik vonken zie.
Daarna 1 voor 1 de bougiekabels er af om te kijken aan welke cilinder(s) het ligt. Het makkelijkst gaat dat door de draden van de 123 af te halen, daar kan je namelijk wel goed bij.

En…..??? Zou 1 voor 1 een bougiekabel lostrekken van de bougie en op een losse bougie zetten en deze tegen de massa houden. Heb je gelijk de werking van de kabel gecontroleerd en weet je of de 123 nog correct werkt.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 21 december 2011 02:45 PM
  [ # 14 ]

Genoeg benzine? Ondanks benzinelucht, eventueel lucht aanzuigen?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 23 december 2011 01:35 PM
  [ # 15 ]

zit je benzinefilter (het is een injectie, dus in de rechterkokerbalk zit een filter) niet verstopt geraakt? Als er wat roest in de tank zit, verzamelt de roest in het filter, dat daarna te weinig benzine doorlaat/

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook