Ik heb een tijdje geleden het contactslot van de DSpecial vervangen en alles leek te werken. Nu reed ik gister in het donker en kom ik erachter dat de dashboardverlichting en het grootlicht niet werken. Ik zie het verband tussen de verlichting en het contactslot niet want de verlichting moet namelijk werken met contact aan en uit. Voordat ik de boel weer uit elkaar ga halen wilde ik weten of het contactslot de oorzaak van het verlichtingsprobleem kan zijn want het is te toevallig dat dit nu gebeurd.
Voor de goede orde:
Stads en dimlicht werken zoals ook signaleren met de verstralers. De dimlicht indicatie werkt ook maar brand feller nu de dashboardverlichting niet werkt.
Groet,
Jeroen.
Onder de stuurkolom zit ergens een potmeter om de dashboardverlichting te dimmen. Misschien is die verdraaid bij het klussen, of een draadje los.
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Geen vegissing gemaakt met het aansluiten van de draden? Of ongemerkt een stekkerverbinding losgewerkt tijdens het vervangen van het slot?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Heb het klokkenspel en het stuurhuiscover losgemaakt om te zien of er idd iets los zou liggen. Ik kan geen losse stekkerverbinging vinden.

Kijk de zekeringen eens na. Bij mijn weten gaat grootlicht via een relais, maar waar dat voeding vandaan heeft weet ik niet. Dat kan van dezelfde zekering zijn als de dashboardverlichting. Weet je zeker dat alles het verder doet? Als dat zo is is een zekering geen waarschijnlijke oorzaak. Succes!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Heb vrijwel hetzelfde gehad met m’n dimlicht, oorzaak was toen een defecte lichtschakelaar. Deze heb ik toen tijdelijk met een wand-lichtschakelaar vervangen.
De lichtschakelaar schakelt ook de dashboard verlichting en dat is een goede indicatie van dat dit waarschijnlijk de oorzaak is. Kijk eerst of alle stekkertjes nog vast zitten op de schakelaar, daarna kun je ‘m eens doormeten met een multi-meter.
Als je alles optelt: 60 Watt koplampen x 2, achterlampen 20 ? watt x 2, dashboard-verlichting, een paar watt = zo’n 150 Watt = 12 Ampere wat de schakelaar voor z’n kiezen krijgt. Het is daarom aan te raden hier een relais tussen te plaatsen zodat dit wattage door het relais gaat en de schakelaar alleen het relais bekrachtigt (te verwaarlozen wattage).
Succes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Dan zou dus alles tegelijk aangaan. De grootlichten gaan al via een relais. Als je dat ook voor de dimlichten doet zal de schakelaar het wel aankunnen.
bartjes schreef:De lichtschakelaar schakelt ook de dashboard verlichting en dat is een goede indicatie van dat dit waarschijnlijk de oorzaak is. Kijk eerst of alle stekkertjes nog vast zitten op de schakelaar, daarna kun je ‘m eens doormeten met een multi-meter.
Maar als het stadslicht en dimlicht werken zou ook de dashboardverlichting moeten werken wat nu niet zo is. Eerst maar een oliebollen eten, alcohol nuttigen en iedereen gelukkig nieuwjaar wensen. Volgende week weer verder met de multimeter…

Totaal aantal Berichten: 1351
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Soms zitten de kabelschoentjes niet lekker vast in de 3 dikke stekkers achterop je tellerunit. Wanneer je de stekkers terugdrukt drukt hij er een kabelschoentje uit. Effe pielen met een tangetje en een druppeltje secondelijm en elke keer als je de stekkers terugdrukt even checken of er niet een kabelschoentje half uit ligt

Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Nog even iets om te proberen om het plaatje completer te krijgen:
1) De lichtschakelaar kun je in lengte-richting indrukken om de verstralers in en uit te schakelen als je groot licht wilt gebruiken. Schakel tevens eens groot licht op deze manier in.
2) Je kunt tevens met de ruitenwisser schakelaar een lichtsignaal geven (groot licht).
Bij beide gevallen ben ik benieuwd wat je groot-licht en ook wat je dashboard verlichting doet (als je ook normaal dimlicht aan hebt.
Met de antwoorden zal ik eens in de electrische schema’s duiken om te kijken of er een specifieke plek aan te wijzen is waar het probleem dan moet zitten.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je hebt vermoedelijk combi-probleem:
JanO schreef:Onder de stuurkolom zit ergens een potmeter om de dashboardverlichting te dimmen. Misschien is die verdraaid bij het klussen, of een draadje los.
Groet, Jan
Deze pot-meter kun je overbruggen, dan blijft de dashbord-verlichting continu fel branden.
Het groot-licht wordt geschakeld door relais (ligt in de bedrading achter de klokken aan de linkse kant), die zal defect zijn. Signalering met grootlicht werkt zónder relais.
Succes.
Gisteren weer aan het zoeken geweest. De draden van de interieurschakelaar zijn compleet aan elkaar gesmolten (terwijl het nog gewoon werkte) en hoe het in de kabelboom eruit ziet weet ik pas als ik deze open maak maar het lijkt op een sluiting in de kabelboom die onstaat als het interieurlicht aangezet wordt. Helaas heb ik komende periode geen tijd om de kabelboom eruit te halen en aangezien het de dagelijkse auto is moet ik het aan de garage overlaten…...