1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
het aloude veerbollen verhaal, maar nu iets specifieker
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 06 januari 2012 06:26 PM

Afgelopen week door het topic omtrent de bollenset voor een krappe 200euro, toch gaan heroverwegen wat te doen met de veerbollen onder mijn DS. Momenteel heb ik gelaste bollen, een jaar of 4 oud, maar ik heb het idee dat de DS beter zal moeten kunnen veren, vooral op korte oneffenheden (putdeksel, opstaand randje op het wegdek etc, tussenruimte bij betonwegen etc). Daarentegen weet ik niet wat ik kan verwachten van deelbare bollen, aangezien ik alleen nog met gelaste bollen heb gereden. Nu hoor je verschillende geluiden, en lees je ook verschillende verhalen hier op het Cifo. Wanneer ik zou besluiten deelbare bollen te kopen, dan wil ik het gelijk goed doen, en de bollen van Citrotech aanschaffen (de compleet gereviseerde), maar gezien de hoogte van het aankoopbedrag (ben student, maar sowieso is het een aardig bedrag), zou ik toch graag mijn oor wat meer te luisteren leggen. Zodoende heb ik een aantal vragen;
* Veert een DS met deelbare bollen merkbaar beter dan gelaste bollen, en waar uit zich dit verschil vooral in? (complete veergedrag, korte oneffenheden etc)
* Wanneer je de compleet gereviseerde bollen koopt, hoelang zal hiervan de levensduur moeten/kunnen zijn? (bij goed onderhoud, om de 2 jaar vullen etc).
* Heeft iemand ervaring met de compleet gereviseerde deelbare bollen van citrotech, en zo ja, wat zijn deze ervaringen?

Ik hoop dat jullie me, in dit toch al wat verzadigde vraagstuk, verder kunnen helpen.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 januari 2012 06:32 PM
  [ # 1 ]

Met deelbare bollen veert een DS veel zachter. De schokdempers zijn zo als ze horen op een DS.
Ik heb gereviseerde deelbare chyparse bollen. Werkt perfect. De Citrotech bollen hebben schokbrekers die een veer karakteristiek hebben die is afgeleid van een “heel lekker verende DS”. Niemand weet of dat is zoals bedoeld.
Ze zullen zeker lekker veren.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 07 januari 2012 11:41 PM
  [ # 2 ]

dus als ik Bogaard goed begrijp, zijn de Chyparse bollen de ‘oude’ originele citroen (deelbare) bollen, en de Citrotech bollen zijn nieuwe bollen, waar Citrotech zelf aan de schokbrekertjes heeft zitten werken.

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 08 januari 2012 07:29 PM
  [ # 3 ]

Zover ik het nu begrijp is het zo dat chyparse originele bollen van een nieuw membraan voorziet, hervult en de originele schokbrekers ongeroerd laat..
Citrotech voorziet de bollen van nieuwe membranen, nieuwe schokbrekertjes en de vulling.

True?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 08 januari 2012 09:26 PM
  [ # 4 ]

DS van een goede vriend bij mij om de hoek (wij zijn de enige 2 ds rijders in 200 km omtrek denk ik…)veerde slecht; een bol stuk, een bijna leeg, 2 verschillende soorten dempers op een as…

Heb dat spul meegenomen naar Stellenbosch, daar de specialist het laten repareren en heb vanochtend 2 nieuwe en 2 bijgevulde deelbare bollen + 4 juiste dempers op zijn ds gezet en een 123-ignition. Ook LHM vervangen door makkelijk verkrijgbare LHM replacement (4 euro per liter) Ben achterin gaan zitten om mezelf eens rond te laten rijden en om zijn gezicht te zien in de spiegel; hij wist niet wat er gebeurde bij de eerste speedbump! zelden zon blije franse expat gezien…

Deelbare bollen met de juiste dempers rijdt erg goed!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 januari 2012 09:27 PM
  [ # 5 ]

Inderdaad.
Dus in de chyparse bollen zit een oude mogelijk versleten schokbreker waar je niets van weet.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 januari 2012 09:41 PM
  [ # 6 ]

voor zover er iets kan verslijten in een stapeltje plaatjes met gaatjes…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 januari 2012 09:42 PM
  [ # 7 ]

Dat bedoel ik….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 08 januari 2012 10:04 PM
  [ # 8 ]

dan kan er op zich toch niks mis zijn met die bollen van Chyparse…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 januari 2012 10:10 PM
  [ # 9 ]

Er is ook niets mis met de bollen van chyparse. Het verschil met de bollen van citrotech is enkel die nieuwe dempers die speciaal door hun samengesteld zijn voor een in HUN ogen optimaal veercomfort.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 08 januari 2012 11:17 PM
  [ # 10 ]

Waar haalt de club zijn bollen vandaan?

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 08 januari 2012 11:25 PM
  [ # 11 ]

Ik heb afgelopen jaar bij de club de nieuwe deelbare bollen aangeschaft.
Volgens albertjan komen ze bij citrotech vandaan.
Het veert zoals citroen bedoeld heeft (misschien nog wel beter Wink )
Het kost wat maar dan heb je ook wat.

Peter.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 januari 2012 11:26 PM
  [ # 12 ]

Ik ben vorig jaar naar de lezing van Citrotech geweest over hun revisie bollen: Ze hebben een Nieuw Old Stock demper van een deelbare bol genomen, van deze de karakterisitiek laten bepalen. De dempers die ze nu monteren hebben deze karakterisitiek. Ik zou niet weten hoe je dichter bij origineel kan komen.
Wat kan er verslijten aan een setje plaatjes? Volgens mij vrij veel. Ik heb genoeg meegemaakt dat 2 bollen die netjes op druk gebracht zijn bij het rijden Li/Re een duidelijk ander veergedrag hebben.

Volgens mij zijn de Citrotech bollen met nwe demper gewoon beter dan de revisie bollen van Chyparse, maar er zit ook een ander prijskaartje aan. Geen mening of het prijsverschil het waard is.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 09 januari 2012 01:00 AM
  [ # 13 ]

Eigenlijk bestaat er dus geen twijfel over het feit dat deelbare bollen gewoon op de DS horen, simpelweg, ze veren beter! Nu nog de vraag, de deelbare bollen met oude of nieuwe dempertjes…. Scheelt toch 300 euro..

Iemand hier ervaringen met de Citrotech (vernieuwde dempertjes) bollen?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 09 januari 2012 03:49 PM
  [ # 14 ]

Iemand ervaring met de Citrotech (met vernieuwde dempertjes) bollen?

Daarnaast even terugkomend op de deelbare bollen met het originele dempertje erin. Hier nog verschillen in wat betreft verschillende leveranciers?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 09 januari 2012 06:56 PM
  [ # 15 ]

Neen je moet gewoon geluk hebben dat de donor bol

die gebruikt is voor revisie niet te veel kilometers had .

en dat dus de dempers nog redelijk goed waren .

Ik denk nu wel dat die dempers enkele honderd duizenden kunnen hebben ,

maar met de Nederlandse kilometerstanden van de DS’en kan je dus wel eens pech hebben .


Andere optie is je eigen bollen terug te laten reviseren .

Moet je wel even wachten , maar krijg je jou dempers terug ....

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook