3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
DS21ie blijft niet lopen
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 januari 2012 10:21 AM
  [ # 31 ]

Nee, dat hoeft niet. Er zijn 2 sensors hé... Een, die achter tussen cilinder 3 en 4 is zit is die thermotijdschakelaar, de andere zit voor op de kop in het waterpijpje bij de 1e cilinder, achter de verdeler. Dat is de watertempsensor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jmta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011

- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Gepost: 09 januari 2012 12:09 PM
  [ # 32 ]

De Sensor waar waterman het over heeft bedoelde ik inderdaad. Koudstartventiel dat blijft hangen zou theoretisch ook kunnen, maar heb het nog nooit meegemaakt. Eerder dat ie niet werkt. Dat zo vaak.

De koelwater sensor geeft de temperatuur van het koelwater door aan de modulator zodat deze een bepaalde verrijking kan toepassen als de motor koud is. Nogmaals weerstand oneindig is maximaal verrijken(bij draadbreuk of kapotte sensor). Een foutdetectie zit er niet op zoals bij moderne inspuitsystemen. Deze zouden in dit geval deze waarde beschouwen als niet reëel en de waarde bij warme motor nemen.

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 09 januari 2012 09:04 PM
  [ # 33 ]

het doormeten van die koelwatersensor op de weerstand kan natuurlijk rechtstreeks op de 2 aansluitpinnen van de sensor zelf (wel lastig bijkomen zonder iets te demonteren dacht ik zelf). Vraag: kan de werking (of het defect) van deze sensor ook bepaalt worden met de controle meetkast van Bosch op de stekker van de injectiecomputer zelf??

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 09 januari 2012 09:04 PM
  [ # 34 ]

het doormeten van die koelwatersensor op de weerstand kan natuurlijk rechtstreeks op de 2 aansluitpinnen van de sensor zelf (wel lastig bijkomen zonder iets te demonteren dacht ik zelf). Vraag: kan de werking (of het defect) van deze sensor ook bepaalt worden met de controle meetkast van Bosch op de stekker van de injectiecomputer zelf??

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 09 januari 2012 09:13 PM
  [ # 35 ]

Ja, de werking van die sensor is inderdaad te meten op de aansluitingen aan de stekker op de computer. Alleen even de goede pinnen uitzoeken.

Aanvulling: pinnen 11 & 23. Waarbij pin 1 de pin is die aan de stekker het verst bij de kabelboom vandaan zit.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 10 januari 2012 08:33 PM
  [ # 36 ]

In aanvulling op bovenstaande: alles, maar dan ook letterlijk alles dat de Bosch testkast meet, kan ook met een normale universeelmeter worden gemeten, op de contrastekker van de kabelboom die aan de modulator (injectie-“computer”) zit.
En alles wat de Bosch kast aanstuurt (koudstart-injector, pomp e.d.) kan ook met een paar draadjes met krokodillenklemmen en evt een paar drukknoppen gedaan worden. De kast maakt het sneller en makkelijker, maar zelf uitzoeken is leerzaam. Ik heb indertijd een stuk printplaat geëtst om makkelijk in die contrastekker te komen, werkt prima.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 15 januari 2012 06:29 PM
  [ # 37 ]
jmta schreef:

Beste Brian,

Wat je beschrijft in je topic klinkt precies als wat ik eens gehad heb met mijn 23ie. Ik had een draadbreuk bij de koelwater sensor in de kop van de motor. De draad was gebroken in de stekker. Daardoor “ziet” de modulator weerstand oneindig en zal hij maximaal verrijken. zwartige rookwolken uit de uitlaat en niet op toeren komen is het gevolg. Even aan de stekker rommelen en anders bij de modulator op de betreffende pinnen de weerstand meten. Dan weet je het zo.

Succes!

Bedankt voor de gouden tip.
De stekker bleek slecht contact te maken met de temperatuurvoeler. Probleem opgelost.

@mods: Topic kan op slot.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
jmta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011

- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Gepost: 15 januari 2012 11:20 PM
  [ # 38 ]

Mooi!!!

En graag gedaan!

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook