Mijn wagen is een Citroen ID (d special) met omgebouwde 2300 motor en 5 bak.
Sinds de (zelf)ombouw zit ik met een raadselachtig probleempje dat steeds groter wordt:
- als ik de wagen van stal haal en de eerste keer rem dan schokt de wagen heel lichtjes.
- als ik dan enkele km’s rij en meermaals rem wordt het schokken abnormaal groot, echt trillen.
Men zegt mij dat de oorzaak de nieuwe remschijven zijn van slechte kwaliteit (zijn goed uitgelijnd)
Maar dan zou de wagen van de eerste rembeurt toch al hard moeten trillen ?
Ik zelf denk aan een probleem met lagers of tripoide ofzo ?
Ervaringsdeskundigen : ga uw gang !
Ontlucht ?














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
De mijne trilt na een harde landing waarbij de remschijven op de grond zijn gekomen. Sinds wanneer trilt de jouwe? sinds je nieuwe schijven hebt gemonterd?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
kromme schijven. natte schijven, natte blokken, Niet uitgelijnde schijven..
kan van alles zijn..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Slecht ( of niet ) gecentreerde remklauwen !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Sinds de nieuwe schijven en nieuwe motorblok en nieuwe bak heb ik deze trillingen; eerst lichtjes, nu steeds harder.
maw het kan in alles zitten maar jullie verdenken ook allemaal het remsysteem in z’n geheel.
Ik zal daar dus eerst op zoek naar gaan.
Ik start met het beter ontluchten van de uiteinden van de remleidingen.
En dan ook eens kijken naar slecht gecentreerde remklauwen.
Is je bak geheel gereviseerd ? en zijn daarbij de schijven uitgeklokt?



Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Desmond,
Vaak is de oorzaak van trillende remschijven bij de ds dat de assen die uit de bak steken en waar de schijven aan zitten speling hebben. Daardoor gaan ze bij het remmen een beetje naar boven kantelen waardoor de schijf ongelijk matig slijt en ze gaan trillen. De oorzaak van die speling is bijna altijd het loslopen van de lagers. Deze zitten gemonteerd met grote ringen met schroefdraad en haaks geborgd door een boutje. Deze ringen lopen vaak los.
Lijkt mij bij jouw op het eerste gezicht niet het geval omdat de bak gereviseerd is. Maar de vraag is wat er gereviseerd is natuurlijk. Kan zoals gezegd ook lucht zijn. En even de klauwen stellen als er iemand op de rem trapt. Kan ook helpen.
Succes
De versnellingsbak is ‘nieuw’ in dit opzicht dat hij uit een wagen komt waarvan deze bak goed functioneerde.
De bak is niet uit elkaar geweest. De 2300 motor wel.
Naar mijn gevoel heeft jmta met zijn antwoord de nagel op de kop.
Maar dat is subjectief natuurlijk, dat is wat ik aanvoel als ik rem: een soort speling, onbalans: de versnellingsbak of iets van de aandrijving doet dan iets abnormaal, een kleine kantelende of lineaire beweging, en dan schokken de remmen.
Ik heb het hulpstuurhuis al vervangen en de bevestigingen van de draagarmen zijn ook opgelast.
Ik start met het beter ontluchten van de uiteinden van de remleidingen.
En dan ook eens kijken naar slecht gecentreerde remklauwen.
Daarna die lagers zoeken van de versnellingsbak assen.
Maar eerst moet de Dyane afgewerkt worden want deze bezet de brug
bedankt allemaal voor het meedenken !
jmta schreef:Desmond,
Vaak is de oorzaak van trillende remschijven bij de ds dat de assen die uit de bak steken en waar de schijven aan zitten speling hebben. Daardoor gaan ze bij het remmen een beetje naar boven kantelen waardoor de schijf ongelijk matig slijt en ze gaan trillen. De oorzaak van die speling is bijna altijd het loslopen van de lagers. Deze zitten gemonteerd met grote ringen met schroefdraad en haaks geborgd door een boutje. Deze ringen lopen vaak los.
Lijkt mij bij jouw op het eerste gezicht niet het geval omdat de bak gereviseerd is. Maar de vraag is wat er gereviseerd is natuurlijk. Kan zoals gezegd ook lucht zijn. En even de klauwen stellen als er iemand op de rem trapt. Kan ook helpen.
Succes
Hallo jmta, kunnen die losgelopen ringen gewoon terug vastgezet worden ? Is het borgboutje dan verdwenen of gebroken ?



Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Wat ik altijd begrepen heb is de beste oplossing, gereviseerde assen(voor de duidelijkheid, die aan de bak zitten gebout en in het dif steken) te kopen bij bijvoorbeeld harry martens. Dit omdat de assen vaak al lang speling hebben en de lagers dus scheef zijn ingesleten. De reden dat de ringen loslopen had te maken met de manier van borgen, dus met dat boutje. De assen van harry zijn dan ook beter geborgd waardoor het niet meer voorkomt. Sommige assen hadden het wel en andere niet. Ik heb ooit een 4 bak gesloopt en die had dit niet.
Als de assen speling hebben krijg je dus uiteindelijk trillende remschijven en de oorzaak is dat doordat de assen speling hebben zij bij het remmen schuin omhoog bewegen en de remmen gaan happen. Ook gaan ze dan ongelijk matig afslijten.
Je kunt het voelen als je de aandrijfassen en remschijven van de bak hebt. De astappen mogen geen speling hebben in de lengte richting van de auto. Dus in de draairichting van de as voel je vaak wel speling van het dif e.d. Maar haaks daarop mag het dus niet.
ik hoop dat het een beetje duidelijk is anders maak ik wel een plaatje.
gr.
Ik begrijp het, en vermoed dat ik zelf (mijn auto althans) met dit probleem zit.
Bedankt voor de uitleg.
@ jmta: je schrijft: “De astappen mogen geen speling hebben in de lengte richting van de auto.”
Moet dit niet zijn: “De astappen mogen geen speling hebben in de breedte richting van de auto ?”
of begrijp ik het verkeerd ?



Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Toen ik het geschreven had, dacht ik al dat er vragen over zouden komen, ik kon even niet goed uitleggen wat ik bedoelde. Er mag gewoon geen speling op zitten. Dubbele punt.
Het enige wat wel toegestaan is dat je bij het verdraaien van de as binnenin speling voelt in het draaiwerk van de bak zelf op de tandwielen of in het dif.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Speling op het diff heeft ook zijn grenzen hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Zeker waar, hoeveel zou ik niet weten. Dat heeft in ieder geval geen invloed op de slijtage van de remmen.