kleppen gaan ruimer staan onder het rijden ( opgelost!!!!! )
ds21pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 29-06-2005

- ID/DS Dspecial
Gepost: 25 december 2011 11:28 AM

Nu heb ik dit jaar zeker een 7dKm gereden en met zeer veel rijplezier en zonder 1 enkele storing ( behalve lege brandstoftanks )
Het ging zo goed dat ik het aandurfde 2 trouwritten te rijden, zonder een back-up te hebben.
1e rit was behalve regen zonder enig probleem, maar 2 dagen later te 2e rit ging het verkeerd.
Onderweg hoorde ik een klepje zachtjes tikken en dit werd steeds erger.
Aangekomen in Groningen, samen met de bruidegom, naar de lokale garage, maar volgens de “expert” kon ik gewoon doorrijden, geen probleem. Samen met bruidegom op naar de bruid, daar aangekomen naar de dichtstbijzijnde garage toe om zijn oordeel te horen. ABSOLUUT NIET MEE RIJDEN:zou ernstige motorschade opleveren, waarvan acte. Hier ging de motorkap open en werden er kleppen gesteld. Hulde voor de goede en snelle service ( reclame aan : autohuis Karst Emmen ! reclame uit ) Er stonden 2 kleppen zo ruim dat je de stoterstang er bijna onder vandaan kon pakken.
Nadat de kleppen gesteld waren liep de auto weer zoals het hoorde.
De borgmoeren zaten goed vast en waren zeker niet losgelopen!!!!!. Vervolgens de dag verder gereden zonder enkel bijgeluid.Hierna nog zeker een 200 km gereden.
Afgelopen donderdag wilde ik mijn dochter voor haar 1e gala avond op school eens met stijl wegbrengen.
Wat was het mooi geweest tussen alle nieuwe autoos een mooie oldtimer.
Ik netjes verpakt in mijn beste pak met mijn “kleine “meid in de rondte rijden.
Echter na 3 km ging het mis: weer een enorm ratelende klep en onregelmatig lopende auto.
Ik had de hele dag met de auto gereden, geen enkel probleem gehad of gehoord.
Ik moet nog gaan kijken , maar ik verwacht weer een enorm staande klep aan te treffen.

Wie kan mij vertellen wat dit zou kunnen zijn, zodat ik gericht kan gaan zoeken en reviseren.

Eens een DS altijd een DS.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 25 december 2011 11:50 AM
  [ # 1 ]

Misschien kan een kenner reageren op deze suggestie: kromme stoterstang?

knuffel

Profiel  
 
langeveld
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 25 december 2011 12:09 PM
  [ # 2 ]

Bussen waarin de stoterstang “staat” en die over de nok op de nokkenas loopt versleten? Harde toplaag? Ben geen kenner maar ooit mijn eigen motor helemaal gereviseerd en daar werd er op gewezen dat de bussen om deze reden vervangen moesten worden

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 december 2011 12:20 PM
  [ # 3 ]

Het kan van alles zijn. Een kromme stoterstang, een compleet versleten nokkenas, een losse tuimelaar-brug, een klep die vast is gaan zitten in de geleider (maar dan heb je ook compressieverlies), een versleten stoterbus (ook wel nokvolger genoemd) maar ook een versleten tuimelaar kan het geval zijn. Kortom: zonder de auto te zien en zonder zelf wat zaken te kunnen demonteren is er eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ds21pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 29-06-2005

- ID/DS Dspecial
Gepost: 25 december 2011 12:44 PM
  [ # 4 ]

De stoterbekers zijn 11 dKm geleden vervangen, er zijn nieuwe kleppen geplaatst en zetels geslepen.
Ik zal komende week eens kijken of de tuimelaarassen ingesleten zijn en of er kromme stoterassen in staan.

Ik kreeg te horen in Emmen dat er 6 kleppen te strak stonden ( afstelling op benzine en auto rijdt op gas ) en 2 VEEL te ruim.

Eens een DS altijd een DS.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 december 2011 12:49 PM
  [ # 5 ]

Als die stoterbekers vervangen zijn is het interessant om te weten waar de nieuwe vandaan komen en of het hier geen nageslepen exemplaren betreft waarvan de harding wellicht niet in orde was. O ja: versleten stoters worden vaak veroorzaakt door een versleten nokkenas. Als die as 11k geleden niet goed is geinspecteerd kan het dus zomaar zijn dat de nieuwe stoters nu al overleden zijn. Dan moet je er gewoon even een nieuwe nokkenas in zetten met 8 nieuwe stoters.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 december 2011 12:50 PM
  [ # 6 ]

Dan moet de motor er dus even uit.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ds21pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 29-06-2005

- ID/DS Dspecial
Gepost: 25 december 2011 01:22 PM
  [ # 7 ]

Stoterbekers waren nieuwe, uit Almere.
Nokkenas is wel nagekeken en de nokken toonden geen tekenen van slijtage.
1 nok was wel iets van een tiende afgesleten, maar als ik het goed herinner was dit een van de laatste kleppen ( eentje van cilinder 4 ) en niet diegene die de laatste keer zo ruim stonden ( cilinders 2 en 3 )

Eens een DS altijd een DS.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 december 2011 01:28 PM
  [ # 8 ]

Nou, gezien het feit dat een en ander 11k geleden allemaal is gedaan is er vast sprake van garantie op het werk en de onderdelen. Succes, het komt vast wel goed!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ds21pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 29-06-2005

- ID/DS Dspecial
Gepost: 25 december 2011 03:34 PM
  [ # 9 ]

Samen met een collega het meeste werk zelf gedaan.
Motor onderhoud en deelrevisie zijn zijn dagelijkse werkzaamheden.
We kunnen alleen geen cilinders hoonen.

Eens een DS altijd een DS.

Profiel  
 
ds21pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 29-06-2005

- ID/DS Dspecial
Gepost: 07 januari 2012 06:45 PM
  [ # 10 ]

Vandaag weer eens flink aan het sleutelen geweest.

Eerst maar eens de klepspeling gemeten en de uitlaatklep van 2 stond 0,3 te ruim en de uitlaatklep van 3 stond nu 0,15 te ruim. ( 1 en 4 stonden nog precies goed )
Tuimelaars eraf gesleuteld en de beide assen waren ingesleten en de beide bronzen busjes ook.
Ook was de stoterstang van de 2e cilinder enigszins krom.
Er zat een braam op de as van de 2e cilinder waar de tuimelaar op vast kon gaan zitten, zou dit de oorzaak van de kromme stoterstang zijn geweest?
Voor de zekerheid alle 4 goed gecontroleerd en zonodig vervangen.
Alle inlaatkleppen stonden nog net zo mooi als dat ze laatste keer waren gesteld.


Nadat alles is vervangen even een compressiemeting gedaan en alle 4 cilinders gaven rond de 8 bar.

Nu moet ik eerst de accu opladen en spullen voor een grote beurt ophalen in Oldebroek ( bougies rubbers filters ) en dan voorzichtig de weg even op een proefritje maken ( als er geen pekkel natuurlijk, ik sleutel niet zo snel en het kan ook maar zo winter worden )

Eens een DS altijd een DS.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 07 januari 2012 08:51 PM
  [ # 11 ]

dan wens ik je een goede proefrit! en geniet ervan!

Profiel  
 
ds21pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 29-06-2005

- ID/DS Dspecial
Gepost: 14 januari 2012 04:48 PM
  [ # 12 ]

Vanmiddag heeft de motor weer gedraaid en wat een genot om te horen.
Ik moet nog wel even met de lamp kijken of de ontsteking nog een beetje op tijd staat.
Echter ik heb waarschijnlijk in het laatste ritje naar de garage toe een stukje oud ijzer opgepikt van de weg, met als triest resultaat een lekke band.
Nu is er hier in de buurt niet een bandenboer die even een binnenbandje op de plank heeft liggen en of tijd heeft , dus mijn proefrit zal op een later tijdstip moeten plaatsvinden.

Eens een DS altijd een DS.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 14 januari 2012 06:25 PM
  [ # 13 ]

Daartoe dient nou net die reserveband.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 14 januari 2012 07:34 PM
  [ # 14 ]
ds21pallas schreef:

Nu is er hier in de buurt niet een bandenboer die even een binnenbandje op de plank heeft liggen en of tijd heeft , dus mijn proefrit zal op een later tijdstip moeten plaatsvinden.

Daarom raad ik altijd iedereen aan een nieuwe binnenband in je kofferbak mee te nemen, zeker op vakantie. Krijg je een lekke band (binnenband kapot) kan bijna ieder willekeurig bandenbedrijf die binnenband voor je monteren.. Zo’n bandje kost 12 euro en neemt weinig ruimte in!

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 14 januari 2012 08:09 PM
  [ # 15 ]

vreemd ook dat geen enkele bandenboer in je omgeving dat op stock heeft liggen, hier (in BE) hebben de meeste dat nog wel liggen (althans in mijn streek toch)

maar wel interessant om er inderdaad op reis eentje mee te nemen in je koffer, of zelfs twee (een ongeluk komt nooit alleen hé) Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook