2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
het aloude veerbollen verhaal, maar nu iets specifieker
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 09 januari 2012 07:24 PM
  [ # 16 ]

Ik heb beide op de auto zitten, dwz voor Citrotech via de club en achter deelbare Chyparse. Deze bollen zijn volgens mij voorzien van nieuwe dempers. Alleen niet dempers die zijn aangepast aan de ideale dempers uit een ver verleden.
Ik moet zeggen dat ze het gewoon goed doen. Ik had eerst gelaste bollen en die zijn nu vervangen door deelbare en het verschil in comfort daartussen is erg groot.
Het verschil in vering tussen de verschillende Citrotech en chyparse bollen heb ik niet kunnen bepalen.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 09 januari 2012 10:21 PM
  [ # 17 ]

Ik heb nog een stel deelbare bollen liggen voor de voorwielen. Ik ben wel erg benieuwd naar de gevolgen voor het veercomfort. Waar kan ik die laten reviseren in de buurt van Roosendaal?

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 10 januari 2012 12:35 AM
  [ # 18 ]

Gewoon omruilen voor een paar nieuwe Wink

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 10 januari 2012 08:37 AM
  [ # 19 ]

Toen renaissance vorig jaar de witte 67-er gerestaureerd had viel het mij meteen op dat deze links en rechts anders veerde. Na wat gewissel met gevulde gelaste bollen veerde deze wel goed. Ook deelbare erop gehad en ik vond het verschil niet echt merkbaar. Ik denk dus dat als iemand op half lege gelaste rijdt, en dan NIEUWE deelbare op z’n snoek krijgt je dan wel een groot verschil ervaart, maar ik vraag me af als je gaat vergelijken met goede gelaste en goede deelbare dat het verschil wat kleiner is.

Wat ik me ook afvraag is of er verschillende dempers zijn. Ik kan mij voorstellen dat een 23ie wat stugger afgeveerd is dan een ID19 uit 68. Als je dan links een bol met demper hebt die uit een 23ie van 74 komt en rechts een bol en demper uit een ID19 uit 68 kan je dus afwijkend veer gedrag krijgen?

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 18 januari 2012 06:13 PM
  [ # 20 ]

@CLL Martin: dat lijkt mij ook ja. Volgens mij zijn er ergens plaatjes (op de website van nuancierds.fr staat een link naar ds file’s tony aqua oid.) waarop je die demperplaatjes kunt zien, voor/achter en berline/break.

Nu zat ik zelf ook met een vraag; we hebben ooit bij het clubmagazijn oude deelbare LHS bollen voor gereviseerde deelbare LHS bollen ingeleverd. De dempers zijn aan de voorkant zoals ik ze ken van de plaatjes en beschrijvingen dus gewoon plaatjes met gaatjes erin. de achterste veerbollen hebben een ander soort demper erin zitten, het lijkt in het niets op de dempers die ik ken en die je eruit kunt schroeven. het lijkt namelijk op een stalen plaatje wat de gehele opening van de bol afdekt maar waar een naad overheen loopt, dus twee halve circels zeg maar. iemand hier bekend mee? Aan de achterkant veert hij namelijk niet als een vliegend tapijt maar meer als een set soepele bladveren.(bij een drempel met 30 km/u genomen komen de achterpassagiers met het dak in aanraking. Om wat uit te sluiten, de bollen zijn maximaal 1,5 jaar oud, hebben nieuwe mebranen en komen van het clubmagazijn. misschien dempers uit een gelaste bol in een deelbare gezet oid?

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 19 januari 2012 02:16 PM
  [ # 21 ]

Het blijft vreemd, je kan deelbare of gelaste bollen kopen met keuze uit verschillende (door Citr voorgeschreven) drukken, maar dat er verschillende type dempers bestaan is voor mij nieuw. Je kan er in ieder geval niet uit kiezen bij de verschillende leveranciers. Er zou dus duidelijkheid moeten zijn welk type demper in de te verkrijgen bollen zit. Al was het alleen al om geen verschil tussen links en rechts in de DS te krijgen. Dit geldt minder voor verschil voor-achter.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 19 januari 2012 03:50 PM
  [ # 22 ]

Inderdaad vreemd. Een paar jaar geleden was ik ook in de veronderstelling dat een bol een bol was. Ik heb toen 4 gereviseerde deelbare bollen op de ID gezet. sinds 1,5 jaar rijdt mijn vrouw in een DSpecial met gelaste bollen en die veren fijner dan mijn bollen (druk is nog goed). Vind het alleen een beetje zonde van het geld om mijn goede deelbare bollen alweer om te ruilen, het veert altijd nog ruim beter dan een moderne wagen

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 20 januari 2012 01:57 AM
  [ # 23 ]

Jongens (en meisjes) kijk nou toch eens verder dan je neus lang is en praat elkaar niet na!
Tussen 1955 en 1975 werden wegen beter en gingen D’s harder rijden. Veerkarakteristiek werd dus stugger. Dat blijkt ook uit de schema’s van schokbrekers.
Stugheid wordt vooral bepaald door de schokdemper. Je hebt deelbare bollen met demontabele en met vaste dempers. Voor DS voor, achter, break, SM, TA, HY, GS, ... Die hebben ieder weer verschillende soorten dempers in verschillende jaren. Kortom, er zijn tientallen verschillende deelbare bollen…!

Volume en druk van de bol bepalen de lengte van de veerweg.
Deelbare bollen hebben langere veerweg dan gelaste bollen = comfortabeler.
Stugheid hangt dus af van schokdemper.
Daar zijn verschillende types van. Je moet dus (zeker per as) de juiste dempercombinatie hebben.
Schokdemper kan slijten doordat materiaaleigenschappen van de metalen plaatjes veranderen. In de loop van de tijd worden die slapper.

Bij revisiebollen is het dus afwachten / een gok. Zelfs al is de bol/schokdempercombinatie hetzelfde.
Bij nieuw gebouwde bollen van Citrotech kun je de schokdempers precies zo krijgen als jij wilt. Hun standaard is het model dat we nu het meeste zien 1969 - 1973. Maar je kunt bij hen ook soepelere schokdempers bestellen.  Het zijn in ieder geval nieuwe dempers met identieke karakteristiek.
Oftewel, eigenlijk de enige echt goede oplossing, maar dat kost vanzelfsprekend wel meer.

En in alle gevallen: iedere 2 à 3 jaar of iedere 30.000 km op druk brengen. Ook als druk nog binnen toleranties valt kan het verschil al merkbaar zijn. Druk hoog houden heeft als voordeel dat systeem minder belast wordt.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 januari 2012 11:20 AM
  [ # 24 ]

En je LHM verversen na 4 jaar!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 20 januari 2012 11:45 AM
  [ # 25 ]
bogaard77 schreef:

En je LHM verversen na 4 jaar!

Of na 50.000 km. Inderdaad.

Eigenlijk: gewoon goed onderhoud.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 20 januari 2012 03:01 PM
  [ # 26 ]
Michelidds schreef:

Jongens (en meisjes) kijk nou toch eens verder dan je neus lang is en praat elkaar niet na!
Tussen 1955 en 1975 werden wegen beter en gingen D’s harder rijden. Veerkarakteristiek werd dus stugger. Dat blijkt ook uit de schema’s van schokbrekers.
Stugheid wordt vooral bepaald door de schokdemper. Je hebt deelbare bollen met demontabele en met vaste dempers. Voor DS voor, achter, break, SM, TA, HY, GS, ... Die hebben ieder weer verschillende soorten dempers in verschillende jaren. Kortom, er zijn tientallen verschillende deelbare bollen…!

Dank je wel papa Wink , maar dit geldt alleen voor deelbare bollen, ik begreep dat vanaf ‘73 alleen gelaste bollen op een nwe DS geleverd werden.

Michelidds schreef:

Volume en druk van de bol bepalen de lengte van de veerweg.
Deelbare bollen hebben langere veerweg dan gelaste bollen = comfortabeler.
Stugheid hangt dus af van schokdemper.
Daar zijn verschillende types van. Je moet dus (zeker per as) de juiste dempercombinatie hebben.
Schokdemper kan slijten doordat materiaaleigenschappen van de metalen plaatjes veranderen. In de loop van de tijd worden die slapper.

Bij revisiebollen is het dus afwachten / een gok. Zelfs al is de bol/schokdempercombinatie hetzelfde.
Bij nieuw gebouwde bollen van Citrotech kun je de schokdempers precies zo krijgen als jij wilt. Hun standaard is het model dat we nu het meeste zien 1969 - 1973. Maar je kunt bij hen ook soepelere schokdempers bestellen.  Het zijn in ieder geval nieuwe dempers met identieke karakteristiek.
Oftewel, eigenlijk de enige echt goede oplossing, maar dat kost vanzelfsprekend wel meer.

Dit geldt ook alleen voor deelbare bollen.
Citrotech levert inderdaad deelbare bollen met verwijderbare schokbrekers, maar dat ze die ook in verschillende stugheden leverden is nieuw voor mij en staat ook niet op de site. Lijkt me ook een beetje vaag: ‘doe mij maar een iets stuggere vering’.

Michelidds schreef:

En in alle gevallen: iedere 2 à 3 jaar of iedere 30.000 km op druk brengen. Ook als druk nog binnen toleranties valt kan het verschil al merkbaar zijn. Druk hoog houden heeft als voordeel dat systeem minder belast wordt.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 20 januari 2012 04:33 PM
  [ # 27 ]

Graag gedaan ‘zoon’ Very Happy

Vanaf 1973 was Citroën SA failliet aan het gaan.
De D’s waren toen zo duur geworden om te produceren, dat men verlies leed op iedere verkochte auto. Dus probeerde men kosten te besparen. Gelaste veerbollen waren een stuk goedkoper dan deelbare. Dus nam men iets minder comfort voor lief. Frankrijk was immers eindelijk ook flink op weg met het aanleggen van de belangrijkste autoroutes…
De behoefte om te besparen heeft er toe geleidt dat lange tijd via de onderdelenvoorziening van Citroën voor LHM alleen gelaste veerbollen verkrijgbaar waren. Daarom komt het ook nogal eens voor, dat op auto’s van voor 1973 toch gelaste veerbollen aangetroffen worden. Kan, maar veert niet zoals het ‘hoort’.

Je kunt deelbare veerbollen met schokbrekers uit de jaren daarvoor natuurlijk prima op een D van na 1973 schroeven.
Net als mensen hun XM of Xantia uitrusten met ‘comfortbollen’ (wat feitelijk ook bollen zijn met een andere schokdemping/veerkarakteristiek).
Tenzij je met je DS23ie regelmatig meer dan 180 km/u wilt rijden. Dan zou ik de ‘stevigere’ gelaste bollen aanraden…

Om het nog iets ingewikkelder te maken:
De deelbare veerbollen zijn er ook in twee soorten. Met inwendige (vaste) dempers vanaf januari 1971 tot eind 1972. Die inwendige zijn er maar in één stugheidsvariant (voor voor, achter en break achter), alleen voor LHM.
En er zijn veerbollen met demontabele (uitwendige) dempers, zowel voor LHS als LHM, van 1955 tot eind 1970. Die zijn er ieder in 3 varianten (dus 9 verschillende uitwendige dempers).
Totaal (1 + 3 + 3) * 3 = 21 typen deelbare veerbollen voor alleen de D-modellen.
En dan heb je nog allerlei verschillende voorraadbollen en remaccu’s…

Tja, dat iets nieuw voor iemand is, wil niet zeggen dat het niet waar is. In de garagehandboeken staan de verschillende dempers gewoon beschreven. In de loop van de productiejaren werden de schokdempers steeds stugger.
Eerlijk gezegd denk ik dat het verhaal dat LHS beter/soepeler zou veren dan LHM vooral daarop is gebaseerd. Veerbollen voor LHS-systeem, van voor 1963, resp. 1965 hadden minder stugge schokbrekers. Ik heb zelf een DS 1964 die omgebouwd is op LHM. Voorzien van de juiste schokdempers voor dat jaar, veert die ‘als een veertje’. Maar daar rij ik ook zelden harder dan 130 km/u mee.
Wil je je auto de juiste veerkarakteristiek geven, zou je dus de juiste bollen met de juiste dempers moeten plaatsen.

Bovenstaand schema is een overzicht van Chris Dubuque, en bevindt zich in het archief.
Nou, dit was wel weer genoeg ‘les’ voor vandaag.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook