Ik heb hier ook nog wel een vraagje over… mijn bodem aan de binnenkant, staat volgens mij in de lak; ik heb Dinitrol ML, 1000 en Metallic, wat kan ik daar het beste overheen doen? En plekken met lichte vliegroest; eerst een product als Owatrol en dan Dinitrol ML en Metallic (b.v. bodem onderzijde) of kan ik het dan beter bij een en hetzelfde merk houden?
Owatrol niet! Dinitrol ML aanbrengen en daarna met Dinitrol sealant afwerken. Voor je uberhaupt met dinitrol aan de slag gaat eerst alle loszittende delen verwijderen en zoveel als mogelijk ook de roest verwijderen.
Gr,
Sivan
Ik kan het RX-verhaal wat op pag. 2 staat bevestigen. Mijn auto staat een paar jaar in de RX, mede door de verhalen hier toch maar besloten om met Dinitrol aan de slag te gaan… Dus begonnen met wat demontage werk en het afsteken van loszittende RX… Dat is gelukkig ZEER makkelijk, want het rent zowat voor je plamuurmes uit, van ‘t staal af..
Een enkele haal met het plamuurmes en de plakken RX vlogen je om de oren…
Op twee kleine gaatjes (die al vooraf zichtbaar waren) na geen ernstige roest, dit is dus een kwestie van licht opschuren en behandelen en dan kunnen ze weer terug op de auto. Maar geen RX meer voor mij! Op de plaatsen (zeldzaam!) waar de RX nog wel hechtte was een vettige laag waarneembaar, ik denk dat het de RX5 is die daar nog wel voor hechting zorgde.
Ook op de bodem was er een “plak” RX die je er zo met de handen af kon trekken, waar vliegroest zich al genesteld had. Dus ik ga zeer kritisch met plamuurmessen aan het steken en alles vervangen door lagen Dinitrol waar nodig. Uiteindelijk zal de hele auto wel in de Dinitrol staan, dat zal de komende jaren elke winterstallingsperiode controleren en bijwerken worden. Gelukkig ben ik er op tijd bij, enige gat dat ik tot nu toe heb gevonden bevond zich op de (origineel ongelaste) hydrauliekschildjes. (Zie foto’s).
Dit zijn schokkende foto’s en berichten.
Voor de volledigheid, zat er over de Rx5 ook Rx7 of Rx10? Want Rx5 is alleen een hecht laag die altijd afgewerkt moet worden.
Overigens het enige middel dat bewezen lang blijft zitten in een vegelijkende Duitse studie blijft Mike Sanders Fett.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dit is, voor zover ik weet, RX5 met daarover RX10. De bodem is grotendeels nog goed, evenals de longerons. Mijn wagen is gelukkig nog in goede staat, maar behandelen met RX en 10 jaar rijden (zomer en winter) en er was geheid minder van overgebleven. Gelukkig staat ie pas 5-6 jaar in de RX en rij ik er in de winter niet mee. Probleem is dat er her en der “plakken” loslaten. Nu weet ik dat RX5 op een licht aangeroeste ondergrond dient te worden aangebracht, dit verklaart ook de (lichte) vliegroest die onder de laag is. Dat is echter nog geen verklaring voor het zo ontzettend makkelijk loslaten. Je haalt er met je hand plakken af van 5x5cm… De binnenkanten van de achterschermen zijn gelukkig een stuk beter behandeld en goed gebleven. Waarom deze schildjes dan zo slecht hechting bieden aan de RX? Geen idee. Maar deze ‘ontdekking’ is voor mij genoeg reden om zeer kritisch de hechting te gaan controleren en waar nodig bijwerken. De plekken waar RX wel goed gehecht heeft, waren prima roestvrij en ook nog vettig onder de laag RX10, een klein positief puntje.
Dit is een deel van de bodem, waar (met de hand!) zo een plak van 10x10cm af te trekken was. Gelukkig zat er alleen vliegroest. Zoals je ziet, op de randen van de roestplek (ietwat gelig) hecht de RX nog wel goed, dat gelige is ook ietwat vettig.
En dan nog een nuancering: We moeten goed in ons hoofd houden, dat al deze middelen het roestproces VERTRAGEN, roesten zal het hoe dan ook… naar mijn idee is een GOED anti-roest product en regelmatige controle (1x per jaar) en bijwerken de enige optie om je wagen echt een lange tijd roestvrij te houden… ik heb ook ‘n fiets uit 1955 die ik elke dag gebruik, elke maand spuit ik die helemaal in met WD40 en zelfs de bestaande roestplekken hou je daarmee in het gareel…
Niet om iemand bang te maken, maar ‘van buitenaf’ zie je er niets van…
(Zelfde plaatje als op de foto’s, voor demontage).




























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goede middag,
Persoonlijk zou ik van de RX afstappen,en voor ML / dinitrol producten kiezen.
Heb mijn huidige auto ook in RX staan en heb het zelfde verschijnsel.
Her en der vallen de stukken eraf.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Dat is ook mijn bedoeling, zoals hierboven beschreven ga ik dat geleidelijk aan doen.
Thuis hebben we nog een ID19 uit 1962 dit sinds 1981 in de Bitak staat, en zelfs dat zit er nog beter op dan de RX die een jaar of 6 op mijn Dsuper zit…
Dat zijn scary foto’s Miel.
Ik werk al een tijdje met Dinitrol. Men moet zich realiseren dat er geen wondermiddeltjes zijn, wel véééél lapmiddeltjes helaas..
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Waar ik wel benieuwd naar ben is of deze plaatdelen ook grondig ontvet zijn voordat de RX5 erop ging, dat is nl essentieel maar wel vaak lastig.
Voorgaand verhaal brengt mij wel weer aan het twijfelen over de te maken keuzes straks.
Zijn er al dubbelblinde randomised placebogecontroleeerde onderzoeken gedaan?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Is door een garage gedaan, ik neem aan van wel. Is ontvetten ook noodzakelijk voor het aanbrengen van Dinitrol?
Ontvetten heb ik niet gedaan, heb bijna 10 kg Mike Sanders Fett in en om m’n chassis gepompt…
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
IDealist schreef:Zijn er al dubbelblinde randomised placebogecontroleeerde onderzoeken gedaan?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ree schreef:IDealist schreef:Zijn er al dubbelblinde randomised placebogecontroleeerde onderzoeken gedaan?
Dank, dat is klare taal. Het enige dat je er tegenin kunt brengen is dat dit een van de toepassingsmogelijkheden betreft. Fertan kom te rhier slecht van af, maar is eigenlijk ook geschikter voor andere doeleinden dan roestbestrijding in holle ruimtes. Het werkt goed op goed toegankelijke plaatsen, die je eerst schoondraait, goed kunt ontvetten en daarna heel goed kunt uitspoelen. Zoals het artikel al anageeft lukt dat met kokerbalken natuurlijk niet. De Caprotech lijn mis ik in het onderzoek.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route