Helaas maar waar ben ik een leek omtrent de DS maar ben wel in het bezit van een mooi 2300 injectie pallas,
nu is de dynamo defect en deze moet dus vervangen worden, wat raden jullie mij aan? is dit lastig om zelf te doen of moet ik dit uit besteden en zo ja, hebben jullie suggesties waar ik dit het beste kan laten doen? ik ben woonachtig in de Achterhoek.
Met vriendelijke groet,
DeBruine

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Zelf doen, natuurlijk!
Accupool (massakabel) los, kan er niets stuk gaan.
Waarschijnlijk alleen borstels vervangen…
Een dynamo vervangen is echt niet moeilijk.
Moeilijker is het om de diagnose defecte dynamo te stellen. Dus eerst: hoe weet je dat die defect is?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
klemspanning bij stilstaande motor is 12.6 volt, tijdens het lopen, loopt de spanning nauwelijks op.
kan dit ook op iets anders duiden? nogmaals ik ben een leek

Totaal aantal Berichten: 71
- ID/DS DSuper5
- ID/DS ID 21 F break
Dynamo kan, maar ook je spanningsregelaar kan naar z’n mallemoer zijn.
Als je een echte leek bent, zou ik even naar citro classique in Borculo gaan.
Een goeie DS garage, die je goed kunnen helpen.
citroen DS , what else..
Hoeveel uren zouden er voor een garage inzitten? ik ben namelijk al eens bij een garage geweest waar ik 4 uur gerekend kreeg voor het vervangen van de bobine alleen al, ik begrijp dat het kostbare auto’s zijn in het onderhoud maar ik zou het graag zelf proberen. hoeveel tijd en wat zou ik hiervoor nodig hebben?
mvg
U kunt begrijpen dat ik deze 4 uur niet heb betaald

Totaal aantal Berichten: 71
- ID/DS DSuper5
- ID/DS ID 21 F break
4 uur voor een bobine? was dat bij een DS?
Da’s 5 minuten werk.
De beste oplossing is je dynamo te vervangen voor een nieuwe dynamo met ingebouwde spanningsregelaar (citroworld).
Is op zich redelijk simpel te vervangen met standaard gereedschap.
uurtje voor de vakman.
Maar ik proef uit je vraag, dat je weinig (geen?) sleutelervaring hebt?
citroen DS , what else..

Totaal aantal Berichten: 28
- ID/DS 2.1 Pallas Hydr
Had in oktber ook de dynamo kapot. Liep vast. En daardoor verbranden de V-snaren.
Nog net thuis gekomen.
Er uit sleutelen was niet zo’n probleem. Een stelbout bij waterpomp, twee van de dynamo zelf.
Ik ben bij het inzetten een tijd aan het prutsen geweest de rechtse bout er weer in te krijgen.
Bout met een taps begin erin gedraaid. Dat ging goed. Maar eigenlijk zit het palletje bovenop de dynamo iets in de weg om genoeg ruimte te krijgen. Kun je ook even opzij buigen.
Bij mij was er een lager uitgelopen.
Bij een speciaal bedrijf in Drachten nieuwe lagers erin.
Dynamo getest en alles weer ok. Kosten ca 60 euro!
En en paar nieuwe V-snaren. Dus best zelf te doen.
Mijn C6 had een paar weken geleden ook de dynamo kapot.
Bij een gereserveerde dynamo en 2,5 uur in de garage, plus me nog ophalen, bijna 1000 euro. Slik…..
Dus zo’n DS valt best mee
groetnis ut Fryslân
A3
DeBruin schreef:klemspanning bij stilstaande motor is 12.6 volt, tijdens het lopen, loopt de spanning nauwelijks op.
kan dit ook op iets anders duiden? nogmaals ik ben een leek
Zet even + op de koolborstels met een apart draadje, als dan spanning ook niet oploopt, dan zit het in de dynamo. Kijk dan ook of er een vonkje trekt als de spanning er af haalt. Zo ja: koolborstels goed, zo nee: kijk eerst of de koolborstel goed zij/gangbaar zijn.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
ik ben jullie allen erg dankbaar!