Vandaag weer met mijn DS aan de slag geweest… linksvoor lag onder de auto een plasje water. Lijkt uit de longeron te komen, maar ook de buitenbekleding van de longeron was nat en zompig… die er maar af getrokken, buitenplaat was enigszins aangetast maar geen gaten gelukkig… waar zou dat water vandaan kunnen komen? Condens in de longeron? LPG leiding lek of bevroren en nu aan het smelten? Auto staat nu 6 maanden binnen in een droge schuur en heeft sindsdien 2x gestart…. iemand een idee?
Nog een vraag; in de longeron waar je ‘niet in kan’, lijkt een soort dikke buis te lopen (links). Is dit voor ventilatie oid?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
LPG leiding ligt meestal rechts.
De buis is aangesloten op de uitstroomopening in de voetenbak van de achterpassagiers: verwarming, dus.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Is het dak van de schuur soms lek?
Links ter hoogte van de Kachelmond (in het midden van de longeron)zit geen waterbron.
Ik zou het buiten de auto zoeken.
Succes Peter.
Hoe is de binnenkant van de longeron bij de aansluiting met de vloer (beruchte plek!)? Heb je de horizontale afdekplaat onder de instapdorpel al weggehaald om te kijken? Het WPH geeft verschillende mogelijke oorzaken aan voor lekkage op die plek, deel 4 Carosserie, laatste hoofdstuk.
Maak eens een foto, dan kunnen we waarschijnlijk meer zinnige dingen zeggen….
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Er zit een gat in de bodem (niet geroest, standaard…) ongeveer ter hoogte van het midden van de linkervoordeur, waar duidelijk de slang van de ventilatie zichtbaar is, daar druppelt water uit…
De auto staat al een half jaar binnen, en het plasje water lag duidelijk onder de auto, ik zal het dak van de schuur nog even heel secuur nagaan, en de bodemplaat linksvoor.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je dakrand lekt loopt het via de Astijl in je longeron…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar dan de grote vraag; waar komt dat water na een half jaar binnenstaan vandaan? Auto staat binnen en er lag daar water op de vloer…
Mijn dakrand lekt soms ook naar binnen de auto in, is die ook dicht te krijgen zonder het dak eraf te halen?












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
doe een test met de tuinslang!
je dakrand kan je afkitten maar dat is niet origineel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die test zal ik later dan gaan uitvoeren, eerst de boel weer in elkaar zetten.
Vandaag de bekleding van de buitenplaten van de instapdorpels verwijderd; ze waren behoorlijk aangetast door vliegroest, ik denk door slecht drogende bekleding; wat hier het beste te doen? Fertan - primer -lak of toch Dinitrol ML - Dinitrol 1000 en dan er weer bekleding op plakken? Of kan ik dat het beste achterwege laten?













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Vliegroest eraf schuren en epoxy primer erop.(b.v. ferpox)
Daarna in de dinitrol ml.(of een ander vet, mike sanders)
En dan regelmatig controleren.
Peter
MielcitrofielDS schreef:Er zit een gat in de bodem (niet geroest, standaard…) ongeveer ter hoogte van het midden van de linkervoordeur, waar duidelijk de slang van de ventilatie zichtbaar is, daar druppelt water uit…
De auto staat al een half jaar binnen, en het plasje water lag duidelijk onder de auto, ik zal het dak van de schuur nog even heel secuur nagaan, en de bodemplaat linksvoor.
Zit dat gat in de bodem van de longeron? Daar hoort standaard geen gat te zitten en al helemaal geen water…
Zoals Boogaard schreef is de dakrand verdacht, maar ook bijvoorbeeld de boutgaten waarin de motorkapscharnieren aan de A-stijl vastgeschroefd zitten kunnen lekken, evenals de kriksteuntjes voor, de opening achter het voorscherm waar de leidingenbundel de longeron in gaat (opspattend water van de wielen). Dat verzamelt zich in de longeron en komt vroeg of laat via roestgaten naar buiten.
Overigens is het afkitten van een lekkend dak een tijdelijke oplossing. Het water wat er al onder zit doet ongestoord z’n verwoestende werk verder aan het dakframe…
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Kan het niet toch de kachelradiateur zijn omdat zij al zo lang binnen staat.
@ Jan: Dat gat is zeker weten niet geroest, het staat namelijk in het WPH ook gewoon aangegeven als gaat waar b.v. een holle ruimte vloeistof door naar binnen zou kunnen. En het zou knap zijn als een DS perfect ronde gaten roest… Kachelradiateur ga ik checken, maar komt er dan geen koelvloeistof door ipv water? En die gaten voorin de longeron gaan ook gechekt worden. Bovenin de A-stijl blijft altijd water staan, dus dat is een goede tip. Zal die schroefgaten dichtmaken en de andere gaten (weer) voorzien van een ML-dopje. Bedankt…
De buitenplaten van de instapdorpels zijn ook aangetast zoals ik al eerder schreef. Van Ferpox heb ik nooit gehoord, ik kreeg het advies Fertan (op de goede manier en 2x), ijzermenie en dan lak ik het lichtgrijs (zoals bij een Break). Die bekleding houdt ‘t vocht alleen maar vast geloof ik…
Hier een plaatje uit het Engelse WPH waar de gaten ook beschreven staan… heeft iemand dus al ooit eens zo gedaan.
Die gaten zijn aftapgaten die je er zelf in moet boren als er water in je longerons staat. Waarschijnlijk heeft een vorige eigenaar dit al eens gedaan. Je moet echt gaan onderzoeken waar dat water vandaan komt. Het conserveren van je chassis is belangrijk voor het behoud van je snoek, maar net zo belangrijk is het opsporen en voorkomen van lekkages. Anders is het dweilen met de kraan open…..
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders