Modificatie smering oud type draagarmlagers, ervaringen gevraagd
Gérard de Manque-Pôte
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 03-10-2009

Gepost: 25 februari 2012 12:23 PM

http://www.agua.nu/ds-files/tony-jackson/green-cd/Chas_Susp_Arm_mod.pdf

Het oude model draagarmlagerhuizen heeft geen enkele smeermogelijkheid voor de draagarmlagers. Daardoor gaan ze na circa vijftig jaar vaak stroef. Op de bovenstaande website (Pfd file) adviseert Tony Jackson om gaatjes te boren in de aluminium huizen, draad te tappen en dan de huizen tot niveau te vullen met SAE 50 motorolie. Dan het gaatje afsluiten met een M5 boutje en Loctite o.i.d.

Hij raadt af om smeernippels te monteren en de huizen vol te pompen met vet, omdat het risico bestaat dat de keerringen er dan uit woren gedrukt. Dat wil ik best begrijpen, maar de latere typen draagarm hebben toch ook af-fabriek gemonteerde smeernippels voor vet? Zit daar dan een ander soort keerring in? 

Iemand ervaring met deze modificatie?

“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 februari 2012 01:57 PM
  [ # 1 ]

Geen enkele DS heeft origineel smeernippels voor de draagarmlagers.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gérard de Manque-Pôte
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 03-10-2009

Gepost: 25 februari 2012 02:08 PM
  [ # 2 ]

Okay Waterman, dan verwar ik het origineel met de revisiedraagarmen van de diverse onderdelenleveranciers. Die hebben wel vetnippels. Kennelijk is het bij deze revisiedraagarmen dus wel mogelijk om vet in de huizen te pompen zonder de keerringen te beschadigen.

Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van degenen die de lagerhuizen zelf hebben gemodificeerd met ofwel vetnippel, ofwel gevuld met olie.

“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 februari 2012 02:25 PM
  [ # 3 ]

Dat vullen met olie deden wij vroeger ook wel eens. Vullen met vet is geen aanrader, omdat je dan dus de keeringen kapot drukt in de meeste gevallen. Overigens deden wij die modificatie alleen bij auto’s met veel kilometers omdat je voor ca 350.000km nooit last hebt van draagarmlagers met speling of die geluid maakten. Bij auto’s waar de arm speling kreeg konden wij dat meestal OP de auto oplossen. Daarna deden we dan gelijk de olie-mod.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gérard de Manque-Pôte
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 03-10-2009

Gepost: 25 februari 2012 02:37 PM
  [ # 4 ]

Duidelijk. Dat bevestigt de waarschuwing voor het beschadigen van de keerringen met vet. Dan lijkt het vullen met olie in mijn geval de beste optie. Overigens heeft mijn 62-er ID geen speling op de draagarmen, noch maken de lagers geluid. De wagen heeft ook slechts 110.000 km gereden (maar wel van 1974 tot 1995 stil gestaan). De lagers lopen in mijn geval niet soepel, door gebrek aan smering, ze “hoeken” een beetje. Een oliebad zal dit vast oplossen.

“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 februari 2012 02:43 PM
  [ # 5 ]

Het hoeken wordt vaak veroorzaakt door roest op de rollen van de lagertjes of door inderdaad, lang stil staan

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 februari 2012 07:56 PM
  [ # 6 ]

Ik heb de lagerhuizen gevuld met bakolie zoals beschreven in je Link. Is weinig werk en je weet in elk geval dat de lagers niet meer droog staan en daardoor roesten.Ik heb het preventief gedaan.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Gérard de Manque-Pôte
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 03-10-2009

Gepost: 25 februari 2012 08:19 PM
  [ # 7 ]

Dank voor alle tips. Ik heb het klusje vanmiddag geklaard. Kind kan de was doen. Na het boren (met snijolie) heb ik een driedelige 4.0 mm tapset gebruikt. Daarna de lagerhuizen met SAE 50 gevuld, met behulp van een olieflesje met flexibel slangetje. Tenslotte 8 mm lange M5 boutjes met Loctite ingedraaid. Mooi projectje voor een aangename zaterdagmiddag.

“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 27 februari 2012 02:03 PM
  [ # 8 ]

Ik heb het jaren terug ook preventief gedaan.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 27 februari 2012 03:16 PM
  [ # 9 ]

Wat een leuke en simpele klus!

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 27 februari 2012 03:59 PM
  [ # 10 ]

Is er een reden waarom het gaatje op de hartlijn moet zoals aangegeven in het document? ik zou denken dat hoger nog beter zou zijn als het al wat uitmaakt.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 februari 2012 07:50 PM
  [ # 11 ]

Hoger boren is inderdaad beter, je moet dan wel genoeg ruimte voor je boormachine houden, want je moet wel naar het hart toe boren.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 02 maart 2012 01:21 AM
  [ # 12 ]
Gérard de Manque-Pôte schreef:

Dank voor alle tips. Ik heb het klusje vanmiddag geklaard. Kind kan de was doen. Na het boren (met snijolie) heb ik een driedelige 4.0 mm tapset gebruikt. Daarna de lagerhuizen met SAE 50 gevuld, met behulp van een olieflesje met flexibel slangetje. Tenslotte 8 mm lange M5 boutjes met Loctite ingedraaid. Mooi projectje voor een aangename zaterdagmiddag.

Goed werk!  very good

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook