Totaal aantal Berichten: 98
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Een nieuw topic voor mijn reis met de dspecial naar Frankrijk.
Na ampele overweging de dspecial meegenomen voor een reisje naar het platteland van de Charente, ca 850 km. Ik was het niet van plan vanwege zout en winterweer, maar de weersverwachting was goed en de wegen droog, dus waarom niet. Bovendien heeft de id onlangs liters dinitrol toegediend gekregen bij Gosliga (hoop geknoei, dwz slecht schoongemaakt, maar dat terzijde) en moet er daarom tegen kunnen. De id is van 1973, heeft - voor zover ik kan nagaan - 35000 km gedraaid en vermoedelijk nog nooit zo’n afstand op eigen kracht volbracht. Ik reis dus in twee etappes, vandaag tot vlakbij Parijs en morgen de rest.
Wat een reisauto is het! Eenmaal op snelheid, kruisen bij 120, valt dit eindeloos vol te houden. Daarbij helpt de aanmoediging door voorbijgangers (nog in Nederland een zwaaiende dame met CX break en achterklep in andere kleur, mede-forum’er?) die zwaaien, duimen, foto’s maken en onhoorbaar positief (of negatief?) commentaar geven. In Frankrijk zoals bekend meer dan in Nederland.
De id geeft geen krimp. Na een paar honderd km loopt de snelheid bij dezelfde gasvoet wat op, zou het warmlopen zijn, de Franse bodem of gewoon minder tegenwind? Om onduidelijke redenen heb ik ondertussen 98roz getankt, helpt dat?
Op de A86 bij Parijs breekt de zon door en begint de file… Na wat geduld het hotel bereikt en de id een plek op het grint gegeven. Wat een plezier, wat een comfort en wat een heerlijk uitzicht over de neus naar de snelweg en het Franse land.
Morgen verder en dan, als wifi meewerkt, een fototje.
Mooi

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Vanochtend grijs en miezerig in St. Germain en Laye. Maakt niet uit, de id start vrolijk en begint monter de tweede etappe. Na rustige aanloop moet zomaar een steile helling worden beklommen, de N118 bij Meudon. Voor een bijna veertigjarige met 106 SAE pk is dit een zware opgave, maar het lukt. Half Frankrijk heeft met ons vakantie en verbaast zich zichtbaar over deze zwoegende klassieker.
Vandaag word ik wat kritischer: er moet toch iets suboptimaal zijn? Twee dingen in ieder geval: de toerenteller doet vanaf 3000rpm nog slechts aarzelend mee. Bij 120 zwabbert de naald tussen 3000 en 3500. Geen halszaak, maar als je er op let word je er nerveus van.
En nog iets: na kort stoppen (tanken, croissant eten) houdt de motor de eerste kilometer steeds wat in. Snel daarna is het over. De id heeft sinds kort 123-ontsteking, valt daar iets aan af te stellen, of moet de carburateur gewoon worden bijgesteld? Koude start is in ieder geval voorbeeldig.
Na Tours zowaar 130 aangehouden en ook dat gaat goed. Maar de id wordt pas echt vrolijk als de neus de N10 opdraait en de wegen mooi lange bochten beginnen te vertonen.
Helemaal fijn wordt het op de provinciale weg, de zon is er weer en het land licht groen op. Wat mij betreft heeft iedere id/ds het recht hier af en toe uitgelaten worden!
NB wat rijden de Fransen toch saaie auto’s: op de peage is het allemaal nieuw en duf wat de klok slaat. Vandaag slechts een C6, een Avantime en een enkele Xantia.
De beloofde foto’s zo dadelijk in een nieuw bericht. In de loop vd week meld ik nog even hoe het gaat maar nu hebben wij en de auto rust (en moeten daarna bevroren waterleidingen in ons vakantiehuis zien te repareren…). Salut!

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ

Totaal aantal Berichten: 3205
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
mooie foto’s, je zou zelf goesting krijgen om op vakantie te gaan… nuja, tis maar 5 maanden meer wachten…
veel plezier gewenst!

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
nou ja, met enige fantasie is de auto wel een kwartslag gedraaid te zien denk ik, met excuus voor het ongemak!

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Terwijl wij bang waren dat de dspecial ons zorgen zou baren tijdens de reis naar en door frankrijk, hebben we de afgelopen dagen slechts aandacht hoeven besteden aan de reparatie van bevroren waterleidingen in ons vakantiehuis…
De id heeft ons gisteren en vandaag enthousiast over slingerende landweggetjes in de charente-limousine vervoerd. Het weer zit ook wel erg mee, en de auto oogst alom bewondering. Hoewel je toch ook veel fransen ziet kijken alsof je volkomen gestoord bent om met een zo oude dame nog op pad te gaan. Hier rijdt men overigens nog dagelijks in AK400’s, Acadiane’s en vooral de C15 is erg populair. De BX rijdt ook nog en in de categorie andere merken vandaag een R20 gespot. Bij de benzinepomp een 2cv4 met winterbanden en een mehari zonder motorkap - maar die staat denk ik al heel lang stil.
Over de id valt dus weinig bijzonders te rapporteren. Het wordt zo een saaie draad. Hoogstens kan ik melden dat de auto kort na de warme start nog steeds een kilometer inhoudt en dat de uitlaat ter hoogte van de voordeur een beetje lekt. Ooit heb ik een GSA Pallas met dit euvel gerepareerd met een of ander holt smeerspulletje, dat hield het toen twee vakantieweken vol. Zou dat of iets soortgelijks hier worden verkocht? Morgen maar eens informeren bij een garage.
Nog een avondfoto (de hoed is geen versiering).

Totaal aantal Berichten: 7618
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Prut voor je uitlaat zou ik zoeken in een hypermarché, in de hoek waar ook de lichtmetalen wielen staan.
Goed om te horen dat de DSpecial nog steeds doet wat ze het beste kan: km’s maken.
Enne - op 98 zou de motor iets efficienter moeten lopen. Dus als je denkt dat je dat voelt, het kan zo zijn.
Mijn DS had bij warme motor ook soms wat last van inhouden - maar dat was bij temperaturen boven de 30 graden. Bij de temperaturen waarin jij nu rond rijdt, mag er eigenlijk niets aan de hand zijn. Geen ontbrekende hitteschildjes bij het uitlaatspruitstuk?

Totaal aantal Berichten: 831
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Koop even uitlaat-dicht-spul en knip een blik open. Vervolgens om de uitlaat heen draaien met die kit ertussen en vastmaken met twee stalen slangklemmen. Heb zo bijna een jaar tot de volgende apk doorgereden en nog steeds geheel dicht.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Weer een heerlijke dspecial dag hier. Het weer kan niet beter en de wegen nodigen opnieuw uit tot flaneren tussen de weiden met charolais koeien en de akkers die worden voorbereid op duizenden zonnebloemen. Hier en daar valt een kaak open van verbazing dat er nog godinnen rijden.
Vandaag onder de auto gekeken en met een deskundige vastgesteld dat er een klein lek zit in de voorste demper, dus toch niet de lange pijp. De benodigde onderdelen moeten hier nieuw Euro 400 kosten, dus dat stellen we maar even uit. Dat moet in Nederland - hoop ik - beter kunnen.
Het inhouden, steeds heel even na de warme start, blijft; dank voor de tip dat het door een ontbrekend hitteschild komt. Morgen heb ik tijd om eens onder de kap te kijken. Ach het is een euvel van niks en de id rijdt hier zo fijn, dat je je eigenlijk nergens meer zorgen om maakt.
Nog even een tweetal foto’s van het ontwaken van de id in de ochtendzon.

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Vandaag een rustdag voor de dspecial en ook voor ons. Een half uur geleden de uitlaat dichtgesmeerd met ‘Holt Gum’. Nu laten drogen en morgen maar eens kijken of het dicht blijft.
Thuis dus maar een uitlaatdemper kopen. De lokale Citroengaragist kwam gisteren met twee onderdeelnummers, die hij via het Citroenonderdelencentrum voor 400 Euro kan bestellen: E 128 52L en E 128 53L. Zegt dat iemand iets? Een daarvan zal de voorste uitlaatdemper zijn, maar de tweede??
Na het lezen over de schuurvondst van Sander Aalderink ga ik hier toch ook nog maar eens op schuren letten. Gisteren nog wel een eend gespot, maar verder niet. Morgen is er weer een dag.

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Vandaag laatste dag voordat we weer inpakken en terugrijden. De uitlaat zit weer dicht dankzij holt gum en de dspecial motor blijft dus prettig op de achtergrond. Vandaag tijdens een tocht nog wel een 2cv6 club met panne, een lavendelblauwe 2cv6 special en een CX break met lege (septic) tanks op het dak gespot. O ja, ook nog een Panhard in een achtertuin. Verder alleen maar genieten van de id op departementale wegen door een zonnige Charente. Hier eindigt het verslag wat mij betreft, dank voor het meedenken en de moral support!
Laat vooral die oude dame ook in de toekomst over die mooie Franse weggetjes rijden
Mijn ervaring is dat mijn DS het altijd beter gaat doen als je langere afstanden rijdt, vooral in Frankrijk gaat het beter. En dan met name over de Route Nationale. Ik word altijd een beetje jaloers als je dit soort verhalen leest. Gelukkig mag ik vrijdag weer met de DS naar Reims.

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Veel plezier Pieter!
Vandaag (letterlijk) een schuurvondst!! Onderweg naar de bricomarche een AK met deurtjes open, doet denk ik dienst als voorraadmagazijn bij de boerderij. Hieronder een foto.
Op de valreep ook nog een wijn/gastronomie/klassieke auto-feest bezocht in de Cognacstreek. De Citroen-oogst viel tegen, slechts een Charleston (niet mijn favoriet), wel een mooie en niet zichtbaar roestende Alfasud, paar Simca Aronde’s, Lancia Beta Monte Carlo en zo nog wat (en binnen wijn en culinaria natuurlijk).
Onderweg nog wel wat citroens gespot: leuk duo van ami8 en 2cv6 bij de Super U. Kwam ook nog een Panhard naast staan.
Hieronder in twee tranches een paar foto’s, om te beginnen natuurlijk de dspecial bij het ochtendbezoek aan de bakker, en de schuur-AK.