Na diverse kleine problemen te hebben opgelost (accu, stekkertjes, ontsteking, bekabeling,) leek alles eindelijk goed. Toch laadde de DS niet perfect bij dus heb we hebben de boel doorgemeten en we kwamen op 9 volt uit. Dit is te weinig in theorie en in praktijk ook want om de week had ik de DS een nachte aan de oplader. Ook omdat de DS bij het optrekken af en toe een slag overslaat. Maar omdat het voorjaar voor de deur staat wilde ik de boel ook wel graag voor elkaar hebben en hebben een nieuwe dynamo met ingebouwde spanningsregelaar gehaald en ingebouwd. Dik voor elkaar dachten we.
Donderdagavond hebben we de dynamo ingelepeld en opnieuw doorgemeten en daar kwam 14 volt uit.
Lekker bijladen dus. Ik in de avond weer teruggereden vanuit Putten naar Arnhem zonder problemen. Lekker vlot starten en geen problemen. Vrijdagochtend weer zonder problemen gestart en vol gas richt Breda geweest voor een excusie. Ook zonder problemen weer terug naar Putten.
Alleen, na een halve pagina tekst komt de narigheid. Op zaterdag ging in naar diverse klanten en weer zonder problemen daar geweest. Wel diverse complimten mogen ontvangen maar naar een rit van 3 minuten kwam ik bij mijn volgende adres aan waar ik bij vertrek de auto wilde starten. Maar de startmotor draaide amper rond en de accu was gewoon leeg! Ik snapte er niks meer van evenals mijn monteur. Maargoed, je moet er toch weer weg dus een auto erbij gezet en de startkabels erop. Het was weer starten en lopen. Naar huis gereden en weer gemeten en er kwam weer 9 volt uit!
Weet iemand wat of wie hierachter zit?
Proud owner of a 71’ Citroen DS
meet je met accu aangesloten?
23ie
hlooman schreef:meet je met accu aangesloten?
We hebben met en zonder gemeten.
Proud owner of a 71’ Citroen DS
Dat is balen.
Of er is een draadje van de nwe dynamo los gegaan, of de nwe dynamo is defect.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Negen volt kan je volgens mij enkel meten als de batterij overleden is .
En dan zal die auto ook niet meer starten op deze batterij .
Ik vermoed dat we hier ergens in de mist gaan met de metingen .....
Walter
PS een alternator laten draaien zonder batterij geeft mogelijk schade aan de alternator !!
Meten is weten , gissen is missen
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
9 Volt was al eerder gemeten, nog voor de nwe dynamo. Dus de accu zal de boosdoener wel zijn.Of slechte accupoolverbindingen.
Toch wel de oude spanningsregelaar er uit gehaald, volgens de montage instructie van de nwe dynamo?
Je hebt de spanning gemeten van de accu tijdens laden, maar niet de spanning bij stilstaande motor. Alleen toen de accuspanning te laag was.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!













Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik heb een keer zo iets gehad met een (sorry) Ford. Leek alles goed maar bleek 1 cel van de accu overleden te zijn. Bij de garage zeiden ze eerst hij is niet opgeladen. Daar een dag aan de lader geweest. Volgende dag starten, 500 meter rijden, stoppen en even een boodschap gedaan en ja hoor, weer niet starten.
Ga naar een specialist die je accu kan doormeten. Dit klinkt echt als een kapotte accu. Die van de Ford was destijds 3 jaar oud geloof ik…..