blok en motorruimte reinigen
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 16 maart 2012 01:22 PM

Ik heb het advies gekregen om alles onder de motorkap eens goed te reinigen om daarna olielekkages goed te kunnen traceren.

Nu heb ik dat nooit gedaan of laten doen en wil weten hoe ik dat het beste kan aanpakken, zonder dat de lak er afbladdert en de auto later niet start omdat er vocht zit op plekken waar het niet hoort.

Alle tips welkom,
Alvast bedankt,

Jan

Profiel  
 
Thizzle
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 27-01-2011

- CX 2200 Pallas
- SM 2.3
Gepost: 16 maart 2012 01:59 PM
  [ # 1 ]

Met remmen reiniger en een schone doek kreeg je al heel veel weg.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 16 maart 2012 04:59 PM
  [ # 2 ]

Remmenreiniger is, zeker als het blok warm is, niet zo’n verstandige keuze door z’n vluchtigheid -> steekvlam -> auw!
De Wibra verkoopt, na een paar jaar uit het assorti te zijn geweest, eindelijk weer spuitbussen Dasty.
Da’s werkelijk fantastisch spul en kost geen ene drol.
Even laten inweken en dan met een tuinslang/ lage druk nevel van spuitlans afspuiten.


De CX 20 is een Douvrin en die hebben eigenlijk standaard lekpunten:

- de oliedrukschakelaar die achter op het blok is gemonteerd, schuin onder het ‘hondebot’,deze zorgt voor een weke motorsteun,
- de carterpakking (kurk met alu afstandplaatjes) is een beruchte lekkoning en
- krukaskeerringen willen nog wel eens snotteren.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 16 maart 2012 07:53 PM
  [ # 3 ]

Ik heb nog nooit van Wibra gehoord, maar ga op zoek naar een vestiging, dat moet geen probleem zijn.
De carterpakking is al een boosdoener, maar ik zal mij nu ook eerst richten op de andere twee punten die je noemt.

Alvast bedankt.

Profiel  
 
Gepost: 16 maart 2012 11:09 PM
  [ # 4 ]

Helaas kun je alleen makkelijk bij de krukaskeerring aan distributiezijde. Als die aan de bakzijde lekt, moet eerst de motor eruit. Sad

En als je carterpakking lekt, vooral niet strakker proberen te draaien want dan gaat ‘ie alleen nóg harder lekken.

Edit: Dasty is Da Bomb!!!
Ik zag laatst dat er zelfs een fanhyve van is!  Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 maart 2012 11:15 PM
  [ # 5 ]

Inderdaad: alles in de dasty. Lekker soppen met de kwast. Even laten intrekken, dan afhozen met de karcher. Daarna: bougie’s demonteren, bougiekabels en bougie’s droog maken. Verdelerkap los maken en drogen, stekkers bij de bobine netjes droog maken. Met de luchtslang en luchtspuit de rest lekker droogblazen, dan pas starten.

Vooral NIET in de dynamo of recht op de stroomverdeler spuiten!!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 16 maart 2012 11:19 PM
  [ # 6 ]

...en tot slot alle stoeptegels weer even omkeren natuurlijk!  Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 maart 2012 11:24 PM
  [ # 7 ]

gewoon bij de buren voor de deur doen. Doe ik ook.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 17 maart 2012 01:03 PM
  [ # 8 ]
La Léo schreef:

Helaas kun je alleen makkelijk bij de krukaskeerring aan distributiezijde. Als die aan de bakzijde lekt, moet eerst de motor eruit. Sad

En als je carterpakking lekt, vooral niet strakker proberen te draaien want dan gaat ‘ie alleen nóg harder lekken.

Edit: Dasty is Da Bomb!!!
Ik zag laatst dat er zelfs een fanhyve van is!  Laughing

ik heb de pech dat na 2 jaar geleden de krukaskeering(achter vliegwiel) te hebben vervangen omdat het blok er uit was voor de koppeling te vervangen dat de krukaskeering achter het vliewiel nu lekt!!! de oude krukaskeering had totaal geen sporen van olielekkage maar het wordt veel geadviseerd deze te vervangen en dus heb er een nieuwe in gezet en nu lek!! das balen!!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 17 maart 2012 07:01 PM
  [ # 9 ]

Dan moet je de nieuwe zó monteren dat deze weer over een “ongebruikt” stukje krukas loopt.
De oude slijt ietsjes in op slechts een klein stukje waar de afdichtingslip over sleept, wanneer je de nieuwe weer precies op dezelfde plek zet krijg je lekkage…

Origineel is deze afdichting 13mm dik, maar je hebt ze ook van 11 of 9 mm. (dus 95 x 110 x 13mm, is hetzelfde als voor TU (AX,BX etc)).
Dan heb je dus wat meer ‘speelruimte’ om te monteren.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 17 maart 2012 07:36 PM
  [ # 10 ]

zat een keerring in van 13mm en nu zit er een van 11 mm in dus zou je denken dat de keerring op een ander stukje van de krukas zit(2mm)verschil
tis niet dat ik nu veel olie verlies maar het zweet wat olie daar in de buurt.
maar eens afwachten hoe het verloopt anders zit er niets anders op dan blok weer er uit te halen Grrrr
ben nu eerst bezig met distributieriem/spanrol vervangen,waterpomp(even wachten tot die binnen is.
tevens kleppen stellen ,bougie’s verv,handrem afstellen en kleppendeksel en onderste ijzere pijpje tbv koelwater spuiten met hittewerende lak dussssss.
vriendelijke groet, joost

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 18 maart 2012 01:01 PM
  [ # 11 ]

Er bestaan ook zgn. ‘dubbellips’ keerringen, en nee: dat is geen pornografische uitspraak..
Maar om nu zover te gaan voor een ‘simpele’ krukasafdichting…
Wees er zeker van dat de krukaskeerring de boosdoener is en niet de plug in de hoofdgalerij achter het vliegwiel, want ja: ook die kan lekken.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 18 maart 2012 07:25 PM
  [ # 12 ]
Pascal schreef:

Er bestaan ook zgn. ‘dubbellips’ keerringen, en nee: dat is geen pornografische uitspraak..
Maar om nu zover te gaan voor een ‘simpele’ krukasafdichting…
Wees er zeker van dat de krukaskeerring de boosdoener is en niet de plug in de hoofdgalerij achter het vliegwiel, want ja: ook die kan lekken.

ok pascal dat zou natuurlijk ook kunnen bedankt voor de tip

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook