Van de voorpagina, Test Dsuper5, schuin voor de wind aan
Gepost: 29 februari 2012 10:52 AM

Eind december trad mijn vader opnieuw in het huwelijk. En hoewel ik gedreigd had mijn roestige Traction Avant als trouwauto in te zetten, leek het me toch leuker om ze echt te verrassen. Een beetje rondvragen in de vriendenkring en op het forum leidde tot het beschikbaar stellen van een donkergroene Dsuper5. Wat doe je als redacteur van het Citroën-Forum, wanneer je het halve land door ‘moet’ rijden in een DS? Precies, een testverslag schrijven.

Ik had al wel eens eerder in een DS gereden, of beter, in een ID, want in een exemplaar met rempaddestoel heb ik bij nader inzien nog nooit gestuurd, maar verder dan wat veredelde proefritjes was het nooit gekomen. Nee, dan is een ritje vanuit het Utrechtse terug naar Zeeuws-Vlaanderen toch andere koek. Zeker op een stormachtige late donderdagavond in de laatste week van het jaar. Maar he, je moet er iets voor over hebben. Na een gedegen uitleg over de specifieke werking van de auto, die ik ongeduldig uitzit, laveer ik de groene godin de woonwijk uit en de snelweg op. In de verkeerde richting, dat dan weer wel…

Een afslag verder wend ik de steven in de goede richting. Met de lange pook achter het stuur bedien ik met grote slagen de vijfversnellingsbak. Dit benadrukt voor mij meteen ook het ambivalente karakter dat de DS-reeks van in het begin heeft meegedragen en dat in deze late versie nog extra lijkt te worden benadrukt. Aan de buitenzijde tijdloos modern gelijnd, binnenin een salon met een zithouding die je met een grote stap terug in de jaren vijftig zet. Motoren die nooit echt de moderniteit van het design hebben kunnen waarmaken, maar wel stuurbekrachtiging en vijf versnellingen. Voor mij zit hem daar nu net de charme van deze auto. De heerlijke spagaat tussen het baanbrekende van het design en de technologie enerzijds en de beperkingen van zijn tijd anderzijds. En misschien ook wel de beperkingen van de innovatie op zichzelf.

Beperkingen of niet, ik zit heerlijk en ondanks het vreselijke weer begin ik me steeds meer op mijn gemak te voelen achter het dun gerande stuurwiel. Als doorgewinterde Citroënrijder ben ik niet meer onder de indruk van die ene spaak die er voor moet zorgen dat ik ongehinderd zicht heb op de klokkenwinkel. Wat me meer opvalt is de overzichtelijkheid van de auto. In zowat elke richting kijk je ongehinderd naar buiten. Geen dikke raamstijlen die het zicht belemmeren, geen dode hoeken. In het kader van de crashveiligheid zijn we door de jaren heen duidelijk veel directe veiligheid kwijt geraakt. De harde wind sleurt aan de auto en in het begin ben ik toch wel wat teleurgesteld in de baanvastheid. Tot ik ontdek dat het mijn correcties zijn, die de instabiliteit veroorzaken. Gewoon laten lopen en met een vinger het stuur volgen blijkt de beste methode. Niet gek, voor een auto van mijn leeftijd.

Eenmaal terug in de donkere Zeeuwse polder ontdek ik het nut van de meedraaiende schijnwerpers. Wat ontzettend jammer dat het dimlicht niet hetzelfde kan of mag doen, want zo vervliegt het nut ervan een beetje in het drukke hedendaagse verkeer. Ik steek de DS achteruit de oprit op, op het plekje waar normaal mijn CX haar buik op de grond legt, en blijf nog even zitten. Is dit nou mijn soort auto? Het antwoord blijft uit. Ik heb genoten van de rit, ik zit heerlijk, ik vind hem prachtig, maar ik weet het niet. Het is een echte Citroën, eigenwijs, comfortabel en net even anders. Het vergt allemaal net even iets meer gewenning dan andere (klassieke) auto’s. De beperking van de innovatie. Al die ‘nieuwigheden’ maken dat de volgende Citroën nooit zo reed als de klant gewend was van het oude model. Met een Traction Avant en een CX op de oprit denk ik die conclusie te kunnen trekken. Een DS is weer helemaal een andere auto, met zijn eigen karakter, eigen nukken, maar vooral eigen charme. Mijn soort auto? Nog niet, misschien moet ik er nog maar wat langer aan wennen.

Het bruidspaar heeft breed zitten stralen op de sofa achterin. Het is toch net even anders aankomen op het stadhuis dan in je vers gewassen Mercedes A-klasse tenslotte…

Met dank aan Karen voor het beschikbaar stellen van de DS

Link naar het artikel op de voorpagina.

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2259

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 29 februari 2012 02:19 PM
  [ # 1 ]

Leuk stuk! Apart hoe volkomen anders een DS rijdt dan een CX, terwijl er toch zoveel overeenkomsten zijn, niet?

Profiel  

demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3205

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 02 maart 2012 10:16 PM
  [ # 2 ]

mooi stukje Marc! Zelf rij ik ook al 10 jaar CX, en sinds kort een Dspecial, en ik moet je bijtreden, een DS is een totaal ander ‘soort’ auto, ikzelf ben er eerlijk gezegd ook nog niet 100% uit met welke ik nu het liefst rij, als ik snel zou antwoorden zou ik zeggen de CX, maar als je dan begint na te denken, dan knaagt de DS aan mijn geweten… Maar ik heb ze allebei, en geniet er ook op hun manier van Smile

Profiel  

ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 05 maart 2012 11:21 PM
  [ # 3 ]

@graddus: een mooi stuk, een compliment voor la bombe! Mijn eerste ervaring met citroen was de DS. Toen ik zelf auto’s kon kopen kwam eerst een Xantia. Ik heb de bollen nog aangepast, maar het DS gevoel heeft alleen een DS. Inmiddels heb ik, samen met mijn vriendin, een DSuper5. En ja, ik geniet van elk ritje dat ik kan maken, maar ook van de nukken. Ik doe al het onderhoud zelf en dat vraagt soms enige creativiteit en geduld van mijzelf als monteur. Mijn dochtertjes zitten graag in de DS, dus ik denk dat ik een toekomstige generatie ‘verpest’ heb met het virus…. Wink

Profiel  

rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 422

Gepost: 06 maart 2012 09:29 PM
  [ # 4 ]
ppvandep schreef:

Mijn dochtertjes zitten graag in de DS, dus ik denk dat ik een toekomstige generatie ‘verpest’ heb met het virus…. Wink

Complimenten! Very Happy

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 21 maart 2012 10:31 PM
  [ # 5 ]

Als jongetje van 4 zat ik bij mijn oom achterin zijn DS 21 bij Centerparks en reden we vanaf het midden van het park naar de rand waar we een huisje hadden. Groot licht aan en de conclusie was gemaakt, ik moest en zou ook zo’n auto hebben. Het duurde toen nog 23 jaar…..

De Traction is een auto, de DS een (zweef) vliegtuig en de CX een ruimteschip (al ken ik de Traction niet zo goed).

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

harry45
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 667

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 22 maart 2012 01:08 AM
  [ # 6 ]
demuywo schreef:

mooi stukje Marc! Zelf rij ik ook al 10 jaar CX, en sinds kort een Dspecial, en ik moet je bijtreden, een DS is een totaal ander ‘soort’ auto, ikzelf ben er eerlijk gezegd ook nog niet 100% uit met welke ik nu het liefst rij, als ik snel zou antwoorden zou ik zeggen de CX, maar als je dan begint na te denken, dan knaagt de DS aan mijn geweten… Maar ik heb ze allebei, en geniet er ook op hun manier van Smile

Gewoon genieten van allebei, je hebt de mooiste voitures die ooit gemaakt zijn.
Veel plezier.

Harry

Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Profiel  

pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 249

- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Gepost: 22 maart 2012 07:36 AM
  [ # 7 ]
ppvandep schreef:

Mijn dochtertjes zitten graag in de DS, dus ik denk dat ik een toekomstige generatie ‘verpest’ heb met het virus…. Wink

Daar heb ik ook al last van, al zijn het dan jochies…

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook