




























Totaal aantal Berichten: 10560
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:jantje1948 schreef:Tenzij die keerring zo rot is dat je constant met een veel te laag oliepeil rijdt.
Jan, via de krukaskeering van een CX kan je alleen zoveel olie lekken als het er langs het hoofdlager wat direct achter die keering zit uitgeperst wordt. Als je even naar de constructie en diepte van het oliecarter kijkt zie je waarom
Ik geloof je direct. Heb niet zo gauw plaatjes bij de hand. Maar ik weet inderdaad wel dat als de olie op max staat je nog lang niet op de bovenkant van de carterpan bent met het peil.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Zou je dat dan niet duidelijk moeten horen? (Zulke) gare lagers?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





























Totaal aantal Berichten: 10560
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoofdlagers hoor je niet zo gauw.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Versleten hoofdlagers hoor je pas in een heel laat stadium, anders dan bij drijfstanglagers.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Maar hoeveel bar was nu de oliedruk dan, meten is weten…
























Totaal aantal Berichten: 5511
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
La Léo schreef:Wolfman schreef:Behoorlijke lekkage bij de krukaskeering.
Dat was even schrikken want dat betekend de motor er helemaal uit. Maar Leontien had nog een wondermiddeltje dat ik kon proberen. Ik weet niet meer hoe het heet maar het zorgt ervoor dat uitgedroogde keerringen weer wat soepeler worden.Dat was ’Öl-Verlust_Stop’ van Liqui Moly Paul.
Het werkt alleen als de keerringen verdroogd zijn, niet als ze er scheef inzitten of anderszins onjuist gemonteerd zijn. Laten we dus heel hard hopen dat dit laatste niet het geval is!!!![]()
Maar leuk dat je even langskwam met LaSix! Er is nog wel wat werck aen den winckel onder de kap, maar zoals je zelf vanmiddag al zei: da’s ook de hobby! Maar nu weet je in elk geval meer en wat de belangrijke aandachtspunten zijn.
Even offtopic, is dat spul niet schadelijk voor de motor? Ik vindt het interressant omdit te weten. Bij mij lekt ook de krukaskeering. Als het niet schadelijk is voor de motor wil ik het wel proberen..
Oja het is niet voor een CX….
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Het olielampje brand niet meer. Dus dan is het duidelijk dat de oliedruk voldoende is.
Eventeule andere oorzaken, lagers krukaskeering komen wel aan bod als deze zich (weer) gaan melden.
Voor nu vind ik het prima zo. De motor loopt heel netjes en dat is niet alleen mijn mening bij ook bij Hydraulique zeiden ze dat.
Dus voor voorlopig hoodfstuk gesloten.
Nu verder met het vervangen van een aantal leidingen van het koelsysteem, airco en hydraulische gedeelte. Er zijn een paar leidingen behoorlijk uitgedroogd en beschadichd door slijtage omdat ze te dicht langs andere onderdelen lopen en zo bijna doorgesleten zijn.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





























Totaal aantal Berichten: 10560
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat het lampje niet brandt houdt in dat de druk groter is dan 0,5 bar. Dat is wel heeeeel weinig. Druk niet laten meten toen het kon?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wolfman kom jij onder de 800 toeren als jij door de bocht ga? Anders geloof ik er niets van dat jouw lampje aan gaat door slijtage.Eerder dat er een probleem is met de aanzuiging van de pomp of het olie niveau.Als jou lamp aan gaat boven de 1000 rpm dan moeten jouw lagers wel heel erg versleten zijn.
Toerental maakt niet uit. Aan het einde van een lange bocht naar rechts gaat mijn lampje even branden. Ongeacht het toerental. Als hij net gestart is sochtends en nog koud is en de motor net niet afslaat, zon 4 a 500 toeren, gaat het lampje ook niet branden. Daarom denk ik dat het wel snor zit met de oliedruk.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





























Totaal aantal Berichten: 10560
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de olie koud is, is hij veel dikker en loopt de druk dus veel verder op. Bij mijn sm is de druk vlak na het starten stationnair 9 bar. Als hij op temperatuur is 1,5 bar. Dus wat er gebeurt bij koude motor is niet maatgevend.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Om even te verduidelijken:
Wij hadden juist van wolfman begrepen dat het lampje niet beduidend vaker oplicht als de olie warm is. Dus om dan als garagist meteen te stellen dat het door gare lagers komt….
Natuurlijk kan het ook zijn dat die pomp niet goed aanzuigt, bijvoorbeeld wegens drab in het carter of meuk in de zeef….who knows?? Als hij een scherpe lange bocht naar rechts maakt, komt het niveau bij de pomp/zeef lager te staan omdat die aan de kant van de D-ketting (links) zit. Wellicht is het dan juist kritiek en zuigt hij niet goed aan? Het is slechts een theorie.
De olie zelf liet zich trouwens kraakhelder aanzien en er zat niet te weinig in.
Feit is, dat de auto ongebruikelijk veel olie verliest via de krukaskeerring. Dat zien wij regelmatig bij CX’en die wij in de werkplaats krijgen en dat zijn echt niet allemaal auto’s met gare hoofdlagers.
Ik ben niet op de hoogte of die keerring vervangen is bij de laatste operatie om de versnellingsbak te wisselen, enige maanden geleden. Indien hij toen vervangen is, kan hij er ofwel toen al scheef ingezet zijn, ofwel hij is er door een onbekende oorzaak nu gedeeltelijk uitgeperst.
Ofwel hij is nooit vervangen, nog origineel, 35 jaar oud en gewoon verdroogd. In dat geval zou het middeltje althans enig effect moeten sorteren, (dat niet schadelijk is en zich volledig vermengd met de motorolie, anders zouden we zoiets er nooit in gieten uiteraard).
Maar het blijft een lapmiddel, de motor zal er -uiteindelijk- hoe dan ook nogmaals uit moeten om de keerring te vervangen, tenzij wolfman c.s. kan leven met een CX waarbij je tot aan het einde der tijden olie moet blijven bijvullen.
En ja… wat is dan nog de extra moeite om de krukas eruit te trekken en die lagers te checken, zoals waterman al zei.
Tot die tijd… gissen naar de exacte oorzaak.
P.S. Op de vraag wat de oliedruk nu uiteindelijk was, is door mij geen antwoord te geven, want die is afgelopen zaterdag niet gemeten. En om de volgende vraag voor te zijn: ik zal eens informeren waarom dat blijkbaar niet noodzakelijk was, want ik was ondertussen een andere klant aan het helpen en heb me daarom niet intensief met LaSix bezig gehouden.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wolfman, één vraagje schiet me nu te binnen dat ik zaterdag vergeten ben te vragen: wat voor soort olie is er bij de bakwissel in gegooid, heeft Sjors uit Britsum je dat toevallig verteld?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Nee dat weet ik niet.
En als antwoord op je vorige vraag. De oliedruk is niet gemeten omdat direct al de oorzaak gevonden was. Veel lekkage langs de krukaskeering.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Aha, dat had ik niet meegekregen dus. (wel van die lekkage bij de keerring uiteraard).
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D