Na wat gesprekken en beraad met mijnzelf heb ik toch besloten om het blok eruit te gaan halen. Het olie lampje brand wel niet meer maar ik vind de lekkage toch erg vervelend. Ten eerst ziet de parkeerplaats er niet meer uit voor de deur. Maar belangrijker is de stank in de auto. Na even geremt te hebben of een lange bocht naar rechts genomen te hebben ruik ik nog steeds de olie die verbrand op de hete uitlaat.
De planning is om hier in de mei vakantie mee te beginnen. Ik heb dan een week vrij en kan dan een aardig eind komen. Eerst moet ik ook mijn Thunderbird weer in orde hebben want die moet in mei voor zijn APK en ik heb hem dan ook nodig als vervoer middel.
Ik wil alvast een lijste gaan maken van de zaken die ik nodig heb en die ik beter ook maar gelijk kan vervangen.
Omdat ik nog geen ervaring met een CX heb is alle hulp hiermee welkom.
Ik doe er liever wat langer over en vervang gelijk alles wat nodig is of wat mogelijkerwijs er ooit aan zit te komen dan dat ik het afraffel om weer snel te kunnen rijden.
Om te beginnen mis ik al een motortakel. Wie weet waar ik een gebruikte kan kopen of heeft er een te leen\huur?
En wat is er nog meer aan speciaal gereedschap nodig?
Welke zaken kan ik beter ook gelijk vervangen?
Al met al heel veel vragen maar ik wil dan ook goed voorbereid gaan beginnen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Lijkt mij de enige juiste keuze, en je hebt geluk dat alles pas los is geweest en je hebt nodig
DOP 35 of 36 om de aandrijfasmoeren los te krijgen. (ik kon deze op zaterdagmorgen nog gaan zoeken)
verder ff bij sjors navragen og de koppeling vv is.
evt onderste motorsteuen en achterste
hydraudisch leiding werk onder de motor en bak
hoezen aandrijfasssen en evt tussenlager.
keeringen krukas en nokkenas
doos met pakking voor de motor en vloeibare pakking voor het carter.
evt lagerschalen als deze toch versleten zijn.
klepseals als je ook iets aan de kop gaat doen.
toplager (zit in het vliegwiel)
keeringen versnelleingbak (mag ik dus nog doen)
verder vast nog wel iets en wat geduld, zeep en geluk.
succes.
Mark
CX 2000 pallas ‘78





























Totaal aantal Berichten: 10552
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Momentsleutel. Takel misschien via marktplaats?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
of gewoon huren bij bo-rent kost dan 2x 25 euro voor een weekend heb je iig een degelijk exemplaar.
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Dapper besluit, maar inderdaad: ik vrees dat je geen andere keuze hebt, wil je er echt een goede betrouwbare CX van maken.
In elk geval zou ik een complete motorpakkingset aanschaffen, daar zitten in elk geval alle keerringen en pakkingen in die je sowieso gaat vervangen, omdat de boel er dan toch uit ligt.
Differentieelkeerringen (die Mark dus nog moet doen) zitten overigens niet bij een motorpakkingset, maar zijn los nog wel te koop, al merk ik dat het lastiger wordt.
Als de koppeling goed is, heb je grote mazzel, die zit op ca. € 300 (of zoeken op eBay dan vindt je ze soms voor minder). Bij twijfel vervangen, want kan alleen als de motor eruit ligt.
Lagerschalen zou ik even mee wachten tot je die bekeken hebt. Kan altijd nog. Toch weer zo’n € 150 euro.
De twee bovenste motorsteunen zagen er aardig zelfgekleid uit, dus die zou ik ook nieuw doen (ca. € 50 per stuk).
Toestand van de onderste motorsteun zal moeten blijken (€ 180, waarbij je € 50 retour krijgt bij inruil van de oude).
Maar het lijstje van Mark is al aardig compleet. En verder tja, wat je dan nog gaandeweg tegenkomt.
Edit: en koop/huur een compressor en een deugdelijke slagmoersleutel, anders krijg je de helft van de bouten sowieso niet los.
Verder Loctite, en heeeeeeeeel veel ontvetter, liefst zo’n spoelbak als je die kunt lenen!!! Polijsttolletjes (van nylon) om pasvlakken schoon te maken zijn eveneens onmisbaar. Je moet superclean werken en reken op een berg vuiligheid en aangekoekte zooi.
‘t Is niet zo heel moeilijk allemaal, maar wel arbeidsintensief, zoals we zaterdag al stelden.
50 uur zit er zó in.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het vervelende van de onderste motorsteun is dat je die niet zomaar op zaterdagmiddag ergens koopt, mocht blijken dat hij toch niet goed is.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
idd die slagmoersleutel, zelf heb ik een electricche bij Cranenbroek gekocht voor 50,- en die kreeg alles probleemloos los.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Maar met het blok eruit halen zie je vanzelf wel of de motorsteunen nog goed zijn. Tegen de tijd dat het blok klaar is en er weer in kan heb je de bestelde spullen echt wel in huis.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Iedereen bedankt voor zijn/haar inbreng. Ik zal binnenkort wel een lijstje maken en hier ergens neerzetten wat ik allemaal nodig heb. Zowel aan gereedschap als voor onderdelen. Misschien als het compleet is kan een ander daar ooit weer wat aan hebben.
Verder zal het sleutelen best lukken. Voordeel ik heb een garagebox, kan dus droog staan en hoef niet iedere keer alles op te ruimen. Nadeel is wel dat er geen stroom inzit. Dus geen extra licht en electrich gereedschap.
Wat helemaal jammer is (natuurlijk voor hem veel erger) mijn vriend is begin van het jaar gestopt met zijn motorzaak. Hij had alle spullen die hier opgenoemd worden. Bij hem kon ik altijd terecht.
Nu dus niet meer en omdat ik altijd bij hem terecht kon heb ik zelf niet veel gereedschap.
Ik zal dus ook het nodige zelf aan moeten schaffen. Bv. een moment sleutel.
Maar zoals ik al zei zal het best gaan lukken. Ik heb al veel motorblokken uitelkaar gehad en ook weer netjes inelkaar gezet. Al waren het wel blokken van een motorfiets maar het princiepe blijft hetzelfde.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Hmm vanochtend weer hevig genoten van de CX. Nadat ik haar ook gedwongen had om benzine als brandstof te accepteren liep ze met wisseld resultaat. Soms even goed maar dan weer inhouden. Echt vuil heb ik niet kunnen vinden in het brandstofsysteem maar ik verdenk de tank ervan het nodige water verzameld te hebben in de loop der jaren.
Echter gisteren op weg naar huis toch weer even op benzine gezet. En ze bleef de hele weg redelijk tot goed lopen. Toen ik haar wegzette heb ik haar op benzine laten staan.
Dus vanochtend voor het eerst na een nachtje staan op benzine gestart. Ik kon de startmotor niet eens horen. De eerste omwenteling was raak. Meteen lopen en nog goed ook.
En onderweg heerlijk lopen nu. Geen gestotter meer maar gewoon goed en goed oppakken.
Ze loopt echt een heel stuk lekkerder op benzine dan op LPG. Veel meer kracht en ook soepeler.
Maar omdat ze nu zo soepel loopt heb ik voor het eerst wat vibratie gevoeld tijdens het optrekken.
Zo rond de 2500 toeren het gas goed intrappen resulteerd in het er goed vandoor schieten maar met enige trillingen uit het vooronder.
Ik ben er nog niet achter of het uit het blok komt of dat het een gaar fusee oid is.
Maar al met al wel weer een stuk zuurder dat het blok er toch uit moet. Want wat rijd ze heerljik op benzine.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Trillingen onder last (acceleratie) worden meestal door gare aandrijfassen veroorzaakt en vrijwel niet door fusee’s of gare blokken/bakken
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ppff weer extra’s op mijn todo lijstje dan. Want het lijkt me dat ik dat het beste gelijk aan kan pakken als het blok eruit ligt.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Mark Gielen schreef:idd die slagmoersleutel, zelf heb ik een electricche bij Cranenbroek gekocht voor 50,- en die kreeg alles probleemloos los.
Mark
Hoi Mark is deze vergelijkbaar?
Of heeft iemand anders hier ervaring mee?
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=841191
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
•Losdraaimoment: max 260 Nm
Da’s niet zo veel. Je hebt toch wel 400nm nodig
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat valt toch wel mee?
Als ik bv een 300 euro kostende Makita slagsleutel bekijk heeft deze maar 230nm.
Ik dacht juist door de mogelijkheid om hem direct op je accu te zetten dat het juist veel vermogen is voor zon electrische slagmoersleutel.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”