








Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Hallo allen,
Even een inleiding: Ik ben de afgelopen anderhalf jaar bezig geweest met de restauratie van mijn DSuper5. Dit heeft in de tussentijd enkele maanden stilgelegen, toen weer enkele maanden actief en eigen ook het laatse half jaar weer stilgelegen. Dit, omdat ik mijn CX tussendoor kreeg die eigenlijk ook geheel uit elkaar moest en weer opgebouwd moest worden vanwege brand.
Nu de DS weer terug is op haar plekje ben ik weer met haar verder gegaan. De laatste update is dat ik het afgelopen weekend het blok gedemonteerd heb en alle benodigdheden eraf geschroefd, omdat ik haar wilde voorzien van nieuwe pakkingen. Vanavond even olie afgetapt en er kwam tot mijn evrbazing bijna het dubbele uit het carter zetten… Ik had al zo’n vermoeden! Kleppendeksel eraf, ja hoor sludge. Meteen ook maar kop gedemonteerd.
Nu lees ik her en der dat je de cilinderbussen moet vastzetten. Hoe zit dit? Daarnaast moeten de bussen een stukje uitsteken t.o.v. het blok, hoeveel? Verder is een kopbout afgebroken en begreep ik dat een kop van een DS maar heel minimaal gevlakt mag worden. Wie weet wat de marge is. Ik hoor het graag en tips zijn altijd welkom.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Heeft iemand nog tips? Wellicht dat ik vanavond nog het e.e.a. kan doen met die tips.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja je neemt 4 korte M10 bouten en plaatringen en borgt de bussen! die mogen niet omhoog. Maar ja.. als je niet zeker weet of de KVS via de voetpakkingen is gelekt.. Die zou je preventief ook kunnen vervangen.
De bussen moeten heel minmaal boven het deck steken. een milimeter of zo.
Marge staat in het WPH.
Maak zowiezo de tapgaten schoon van de kopbouten. Ik haal er altijd even de tap doorheen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Dank Bogaard. De M10 bouten kan ik gewoon in de gaten van de kopbouten draaien? En hoezo zouden die bussen los kunnen komen? Liggen ze er zo los in?
Ik zal de marges van de bussen straks eens opzoeken in het WPH. De koppaking was behoorlijk door op de punten tussen de cilinders. Heb je of iemand anders ook nog tips voor het reinigen van de onderdelen/cilinder/zuigers?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je de motor tornt zonder de kop erop komen de bussen met de zuigers mee omhoog. Dan MOET je voetpakkingen vervangen.
Het boeltje maak je met papier schoon. daarna licht in olien.
Ja de bouten draai je in de gaten van de kopbouten. ff een plaatje zoeken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hier zie je de buitenste geborgd:
(met dank aan egbert)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Misschien een simpele vraag, maar hoezo hoeven de binnenste bussen niet geborgbd te worden?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, allemaal. En de bussen moeten maar een fractie van een mm uitsteken. In het wphb staat precies hoeveel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ik zal vanavond de boel eens vastzetten en schoon gaan maken. Daarna kunnen we de boel opmeten. Eerst maar eens het vuile werk verzetten. Bedankt voor de snelle terugkoppeling.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Vanavond even de boel schoon gemaakt op het cilinderblok en tevens eens gekeken naar hoe de bussen staan. Dat word demonteren! Enkele bussen staan simpelweg gewoon lager dan het cilinderblok. Verder viel me op dat in cilinder 2 een rand van roest zit waar de zuigerveren niet meer hoger komen in de cilinderwand. Dus het bovenste laagje. Ook in de verbrandingskamer in de kop stond bij dezelfde cilinder gewoon schimmel…!!! Hmmm, apart. Ja, ze staat inmiddels al een jaar of twee stil, maar dit vond ik wel bizar om te zien.
Vandaag in ieder geval maar het e.e.a. van de kop gedemonteerd. Er is een tapeind van het uitlaatspruitstuk afgebroken in de kop. Verder ging alles redelijk los. Van het weekend maar eens het blok ontvetten en 30 jaar opgespaarde meuk eraf halen. Daarna eens de boel wat verder demonteren en een plan van aanpak/kostenoverzicht maken.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
is het blok al uit de auto?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
bogaard77 schreef:is het blok al uit de auto?
Ja, het blok staat er al naast.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok. Setje nieuwe zuigers en bussen dan maar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Is dat ook per definitie noodzakelijk. De dame heeft eigenlijk (tot in de laatste maanden) prima gelopen en geen olie verbruik. Is dit randje roest eruit de schuren bijvoorbeeld of denk ik dan te makkelijk.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het hoeft niet. Post eens een paar foto’s van die dingen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
waterman schreef:Het hoeft niet. Post eens een paar foto’s van die dingen?
Ik zal vanavond eens wat foto’s voor jullie maken, dan hebben julie ook een betere beeld waar we over praten.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971