DS slaat niet meer aan na rit (na heel lang starten gelukkig weer wel)
Rogier63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010

- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 10 april 2012 11:47 AM

Hallo,

Gisteren naar Haarzuilen geweest, jammer van de regen.

Mijn DS staat al een aantal jaar in een droge loods, helaas rijd ik er alleen mee naar de APK..

Vorige week heb ik haar gestart en na een tijd sloeg ze aan, ik denk dat de benzine uit de vlotter verdampt was.
Na aanslaan, loopt ze goed, heel soms een keertje één cilinder die overslaat.
Vervolgens heb ik de acculader een dag er op gezet, accu vol.
Als ik haar weg zet haal ik altijd de minpool er af, zodoende raakt de accu eigenlijk nooit leeg.

Gisteren eerst gaan tanken, vol, weer starten geen probleem, toen naar banden oppomp ding, geen problemen, starten lopen.
Vanuit Amstelveen naar Haarzuilen gereden zonder problemen.

Daar geparkeerd en door de druilige regen gelopen en de andere DS-sen bewonderd.
Toe wilde ik starten, startmotor draaide voluit, de hydrauliek kwam zelfs op druk maar niet aanslaan.
Ik heb zeker 3 minuten gestart en uiteindelijk sloeg ze aan. Geen ploffen in de uitlaat dus het lijkt alsof ze weer geen benzine had/kreeg.

Nadat ze liep geen enkel probleem met rijden.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Het betreft een DS 19 (zwart) uit 1971 met mechanische 4 bak met contactpuntjes geheel origineel dus wat aandrijving betreft.

Alvast bedankt, Rogier


extra foto’s van ontsteking

http://www.mijnalbum.nl/Album=INV84TCY

Afbeelding Bijlagen
IMG_0805.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Super IDee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 20-02-2010

- ID/DS DSuper4
Gepost: 10 april 2012 01:27 PM
  [ # 1 ]

Klinkt als een versleten brandstofpomp. Als de motor stilstaat stroomt agv de versleten pomp de brandstof terug naar de tank. Normaal sluit een goede pomp bij stilstand goed af en blijft de benzine tot vlak bij de pomp staan.
Zelf heb ik het ook eens aan de hand gehad. Toen voor de zekerheid een handpompje aangeschaft in in geval van nood eerst de benzine naar voren te pompen. Natuurlijk erg onhandig dus maar snel een nieuwe pomp gemonteerd.

Overigens wilde ik gisteren net naar je toelopen om mijn handpompje aan te bieden. Maar opeens sloeg de motor aan.

[edit mod]Niet quoten op de vorige post. Nergens voor nodig. [/edit]

Profiel  
 
Rogier63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010

- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 10 april 2012 01:35 PM
  [ # 2 ]

Hartelijk dank (ook voor de aanbieding van handpomp)
Ik ga eens onderzoeken.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 10 april 2012 02:20 PM
  [ # 3 ]

De brandstof hoort door de startmotor wel binnen 30 seconden aangezogen te zijn. 3 minuten moeten doorstarten vind ik wel erg lang.

Volgende keer als ie niet meteen aanslaat eerst even controleren of je motor brandstof krijgt. Controleer bij voorbaat even in je instructieboekje hoe je warm moet starten. In mijn HY moet dit bij warme motor met het gas ingetrapt. Als je verkeerd probeert te starten, is de kans groot dat je de motor verzuipt. Ook als deze warm is.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 april 2012 03:30 PM
  [ # 4 ]

De meeste oude benzine pompen kan je uit elkaar halen en schoon maken. Begin daar mee.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 10 april 2012 03:56 PM
  [ # 5 ]

Op het plaatje loopt de massakabel over de verdeelkap heen.
Kan een verklaring zijn voor af en toe ‘overslaan’.

De kabel loopt normaliter meer naar voren naar de waterpomp.

knuffel

Profiel  
 
Super IDee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 20-02-2010

- ID/DS DSuper4
Gepost: 10 april 2012 08:41 PM
  [ # 6 ]

Met de brandstofpomp op onderstaande foto heb ik een aantal maal de DS weten te starten. De leiding onder de pomp aan de auto los maken. De leiding verbinden met de losse (hand)pomp en vervolgens de benzine boven in de carburateur pompen. Nu ik een nieuwe brandstofpomp heb is het niet meer nodig, maar voor de zekerheid heb ik het pompje gewoon altijd bij me.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 12 april 2012 11:35 PM
  [ # 7 ]

Verbranding is altijd een kwestie van 1) brandstof, 2)zuurstof en 3)temperatuur, in de juiste verhoudingen
1) als je te weinig of veel brandstof toevoer hebt, dan loopt ie niet. Benzine-pomp kan problematisch zijn maar ook gom in je carburateur
2) xzuurstoftoevoer wordt mechanisch met de gas en eventueel choke-klep geregeld. Als de inlaat van je luchtfilterpot vrij is kun je het filter-gaas nog even controleren en daarmee deze factor als mogelijk probleem uitsluiten.
3) Temperatuur factor in een interne benzine verbrandingsmotor moet je lezen als een vonk van de bougie.

Door veel gebruik van de auto en ouderdom is dit denk ik de meeste voor de hand liggende oorzaak van niet goed lopende motor of niet willen starten. Omdat je aangeeft weinig te rijden is echter de brandstof toevoer ook een mogelijke factor.
Zorg dat je bougie en bobine kabels zover mogelijk van andere geleiders liggen.

Succes,

Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Super IDee
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 20-02-2010

- ID/DS DSuper4
Gepost: 13 april 2012 12:51 AM
  [ # 8 ]

De auto van TS Rogier liep na een lange start poging daarna direct goed. Geen walm uit de uitlaat, niet verzopen. Meest waarschijnlijke oorzaak is een gebrek aan brandstof. Toen bij mij de brandstofpomp defect was hielp het om startpilote in het luchtfilter te spuiten. Daar liep de motor dan even op. Zo had de brandstof pomp wat meer tijd om de brandstof naar voren te pompen. Tijdens het rijden heeft een defecte pomp meestal nog net genoeg capaciteit om de motor aan de gang te houden.

Profiel  
 
Rogier63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010

- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 15 april 2012 09:12 AM
  [ # 9 ]

Hartelijk dank voor de reacties, gisteren benzine slang van carburateur los gehaald, gestart en de door de pomp geleverde benzine opgevangen.
De pomp lijkt dus te werken. De slang zat ook vol benzine toen ik deze los haalde.
Ik vrees dus carburateur/vlotter.
Heb de motor niet laten aanslaan, alleen controle op opbrengst van benzinepomp.
Zij zou moeten aanslaan met de benzine die zich in de vlotterkamer bevindt maar ik heb geen choke gebruikt.
Zal binnenkort ook de vonk eens controleren en de contactpuntjes en de verdeelkap.

Profiel  
 
Rogier63
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-2010

- C35 C35 Paardenwagen
- CX CX 25 prestige aut
- ID/DS DS 19 FD
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 15 april 2012 07:44 PM
  [ # 10 ]

Vandaag weer even gekeken.

bougie kabels gecontroleerd, alles mooi schoon koper.
verdeelkap mooi schoon.
Bougies zijn grijzig, ik dacht dat dat betekent dat de afstelling dan (te) arm is.

Ook is er een vonk aanwezig.

Volgende week weer verder.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook