


Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
Mijn voorruit beslaat wanneer ik de kachel op heet zet en de ventilator op de voorruit. Wanneer het vochtig is of niet, dat maakt niet uit. De kachel wordt redelijk warm (zou heter kunnen) en de ventilator werkt ook best redelijk, maar dat beslaan word ik gek van. Heeft iemand hier ook last van? Enige oplossing nu is zonder verwarming te rijden, maar ja dat moet toch ook anders kunnen?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je kachelradiateur is waarschijnlijk lek. Uitbouwen en laten herstellen is de oplossing.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
Als dat zo is, waar merk je dat nog meer aan? En is dit een dure klus?
Haal anders je radiateurblok(je) eruit bij de aanjager, is geen moeilijke klus. Pers hem af met lucht, terwijl je de radiateur onder water dompelt ( bijvoorbeeld in een emmer). Mocht het blokje lek zijn dan zie je dit gelijk, en kan je het gelijk vervangen.
Succes.



Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
@traction7c: ja dat is het gekke, ik heb nu 3500 km gereden en controleer wekelijks het niveau, maar het zakt niet. Nog steeds 2 cm onder de dop. Maar ja, dat water moet ergens vandaan komen ...
Ik zal SPAM’s truukje maar gaan toepassen. Wie weet is 2 druppels water wel genoeg voor aanslag op de voorruit. Ik zag bij verschillende citro-webwinkels 2 soorten staan, grote en kleine.
Stel dat hij lek is, vervangen door die grotere? Heb ik dan meer warmte in de winter? Of goedkoper om deze te laten repareren, of is dat onzin?
Hoi Gerard,
een andere mogelijkheid is dat je kachelkraan (op de kachelradiator) lek is. deze is deels van plastic en bij het klussen wordt hier nogal eens per ongeluk op geleund waardoor er een scheur in de plastic tule komt.
Het effect is hetzelfde: via de bovenkant loopt er koelvloeistof in het kachelhuis en je hebt beslagen ruiten.
Je kan het zien als je bij het ventilatorhuis naar je kachelraditor kijkt, bij een lekke kraan zie je koelvloeistof in het bovenste randje van je radiatorlopen (klein felsrandje)
Als je al langer een lekkage hebt: dan kan je de koelvloeistof ook op je pedalen en je mat tegenkomen; glad!!
Een oplossing is een nieuwe kraan, maar maak wel gelijk de radiator schoon, scheelt veel in warmte
Succes, maar je hebt best mazzel. Ik sta dit soort klussen altijd bij -20 te doen
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met die gtotere heb je idd meer warmte! Moet je ook je kachel huis aanpassen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
dat betekent gat vergroten dmv uitzagen, met de grotere maatvoering is al zichtbaar rekening gehouden in het kachelhuis.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!



Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
OK, nou dat wordt dan even puzzelen. Op https://picasaweb.google.com/gerardthuis/DSuper?authkey=Gv1sRgCMK-4JeltKHrKw#5731986876342659266 heb ik een plaatje staan van de radiator. Er is wel roestvorming te zien, zal wel geen goed teken zijn helaas ... Van het weekend maar eens voorzichtig uitbouwen. Misschien op voorhand maar ergens er 1 bestellen? Ik heb al gelezen dat als je deze schoon gaat maken, je de kans loopt dat ze nog harder gaan lekken.
hoi Gerard,
de kachelradiator is van koper/messing, de roest komt waarschijnlijk ergens anders vandaan.
Een tip voor het schoonmaken; gewoon doorspoelen met kraanwater en vervolgens een nachtje in de ontkalker wegzetten, dan komt er al heel wat rommel uit. Als hij echt verstopt is, dan kan je hem uit elkaar halen (losbranden) maar het in elkaar solderen is best lastig..
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
De zaak losbranden en weer aan elkaar solderen is niet een van de makkelijke klussen, de kans dat hierbij iets mis gaat is groot.
Ik zal direct een groter exemplaar erin zetten, dat heb ik ook gedaan.
Te zien op mijn site:
http://www.SPAM/dagboek-2010.html
http://www.SPAM/@ds/fr_1jan2011.html
Succes.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is de aanslag op je ruit vettig en zoet? Zo ja, dan is het kvs.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Als je een schone nieuwe kachel monteert heb je geen enkel probleem je auto warm te stoken, een grotere hoeft echt niet. Wel moet je een goed werkende thermostaat hebben.
jantje1948 schreef:Is de aanslag op je ruit vettig en zoet? Zo ja, dan is het kvs.
Gewoon even met je tong tegen de voorruit ?
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
zo zeker
er wordt al genoeg gewijlt in een DS hoor!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!