















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
vandaag mn DSuper 5 gestart om te onderzoeken waar de plas LHM eronder vandaan komt. Ze had duidelijk dr bui niet en zette de hele garage in een witte rook. 3 weken geleden mn spijkerbanden nog verwisseld en een stuk gereden en niets aan de hand. Dat zal mn koppakking wel zijn vrees ik, afijn daar draai ik op zich mn hand niet voor om al zit ik niet op extra werk verlegen.
maar nadat ik de dame op de brug had gezet heb ik toch moeite de LHM lekkage te vinden. Ze lekt nu natuurlijk niet al heb ik haar een aantal keren op en neer laten gaan. Het is en blijft een echte vrouw….ik heb een 2tal fotos van onderaf gemaakt. op de eerste zie je LHM druppels hangen aan de koppelstuk van het stuurhuis en de stuurstang. ik zie daar een rubber zitten maar kan geen lekkage vinden.
Op de 2e foto de onderkant van de linkeraandrijfas waarvan de flens aan de versnellingsbakkant zeiknat is van de LHM.Dit is dus de andere kant vd remschijf dan de eerte foto.
wie heeft een idee waar ik zoeken moet?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch wel vrij duidelijk: het lijkt me dat je stuurhuis z’n beste tijd heeft gehad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
bij gebrek aan Ds garages hier zal ik zelf aan de slag moeten. ik ben vrij handig, reviseer zelf motoren en versnellingsbakken. zijn er revisie setjes voor een stuurhuis in de handel en is het zelf te reviseren?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Overweeg een gereviseerd stuurhuis van Citrotech, prijzig maar dan heb je wel een nieuw stuurhuis.
zelf reviseren kan ook, zie:
http://www.citrothello.net/ en dan links bij RESTAURATIONS; onderaan de pagina.
maar daar verminder je alleen de interne lekkage mee, niet de lekkage uit het ronselblok.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Ze had gisteren echt dr dag niet. Later op de avond een stuk gereden (20km)en geen noemenswaardige witte rook meer. Nu was zowel mn LPG als mn Benzinetank echt leeg en zo heeft ze de hele winter gestaan.
Ik starte haar op LPG , schakelde over op benzine omdat de meter op de LPG tank in de min stond.
Na een minuutje was de benzine echter op. Kan de rook komen door condens in de tank of doordat er geen druk meer op de LPG tank stond?
mn olie is schoon en koelvloeistof niveau is normaal.
Wat betreft de LHM lekkage ,ik heb haar op de brug gehad maar wat ik ook doe , op en neer , stuur verschillende malen naar links en naar rechts , geen druppeltje LHM lekkage meer…
Zou ze jaloers zijn op de eendjes of heeft ze een hekel aan de afdekhoes waarmee ik haar ter bescherming heb afgedekt?
Vrouwen….
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die witte rook komt niet door condens. Hoogstens condens/water in je uitlaat!
KVS niveau maar in de gaten houden!
Veeg je stuurhuis goed droog. en dan later weer kijken. Je treiterslang ligt daar ook in de buurt en als het scheurtje minimaal is kan het aardig sproeien!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Maar hoe dan ook: Bij ‘n beetje witte rook meteen: Koppakking lek! roepen zoals je in de OP doet, is wel héél voorbarig…. Natuurlijk is het altijd verstandig je KVS niveau in de gaten te houden.
Gr Martijn
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
was niet een beetje witte rook , mn hele garage (9x 5 mtr) in de mist. en het stonk…. , de Ds liep slecht maar na bijvullen en overschakelen op benzine was dat over. Daarna LPG bijgevult en nu rookt ze licht als ze op LPG loop maar met temperaturen van 3-8 graden vindt ik dat niet verontrustend.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee dat is volkomen normaal. Waterdamp! LPG verbrandt beter en levert veel meer vocht op!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vergeleken met benzine bevat lpg meer waterstof en minder koolstof. Vandaar meer waterdamp en minder co/co2
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Daarstraks de dame weer gestart en deze keer geen rook meer en ook geen lekkage.(nu +15 C)
De enorme rook moet haast wel vocht en onverbrande LPG zijn geweest. Kan zoiets gebeuren doordat de LPG tank nagenoeg leeg was en een paar maanden zo heeft gestaan? Ik kan anders de enorme rook en de stank niet verklaren.
Zou wel een gevaarlijke situatie zijn. Gelukkig heb ik de garage gelijk goed gelucht.Het was niet te harden daarbinnen.
Wat de LHM lekkage betreft:
Ik ga maar eens de accu demonteren om te kijken naar de treiterslang en directe omgeving. Die LHM moet toch ergens vandaan gekomen zijn. Overigens is het LHM niveau wel goed. Ik heb er in december nog 1 liter bijgedaan omdat ze toen te weinig had. Ze heeft er waarschijnlijk al eerder eens wat uitgegooid maar niet op haar plek in de garage. Moeilijk zoeken zo naar een af en toe lekkage.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Gert-Jan Brink schreef:Moeilijk zoeken zo naar een af en toe lekkage.
Misschien moet je dan af en toe zoeken…...
Wat ik wel eens gedaan heb is de verdachte plaatsen ingepakken met schone poetsdoeken en daaromheen alu tape zodat er geen olie van buitenaf op de doek komt. Na een tijdje alles weer eraf halen en zien welke lap olie heeft (kan uiteraard niet op bewegende delen)
Jeroen.
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
accu gedemonteerd en hetvolgende gevonden: op de bovenkant van het rondsel komt er wat vet met lhm uit.
zou dat de lekkage kunnen zijn? de treiterslang is schoon en heel gelukkig.
de bobbels is het vet :
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
accu gedemonteerd en hetvolgende gevonden: op de bovenkant van het rondsel komt er wat vet met lhm uit.
zou dat de lekkage kunnen zijn? de treiterslang is schoon en heel gelukkig.
de bobbels is het vet :
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Die witte rook komt mij ook bekend voor… meermaals zorgen over gemaakt maar ik heb meerdere vrienden met oldtimers op LPG, en die doen het allemaal in precies dezelfde hoeveelheid…. en het KVS-peil daalt ook niet, dus zou me er geen zorgen over maken in eerste instantie!
Idem hier ivm witte rook. Altijd paniek, nooit iets aan de hand !