











































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je zou met een thermometer kunnen meten wanneer je themostaat opengaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Thermostaat is niet duur zou er gewoon een nieuwe instoppen.
Als je wilt weten of die goed werkt.
Dan in een pan stoppen op het vuur en thermo meter erbij.
Bij mijn XM td had ik het zelfde. Volgens de boekjes moet ik meen bij 84gr open gaan en bij 90 volledig open.
Hij ging in de pan al open bij 68 graden tot ongeveer de helft. Verder open ging die ook niet.
Dus rijdend veel te koude motor.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Een thermostaat verouderd ook ... De temperatuur staat er op - als die klopt op de nieuwe heb je iets opgelost. Maar een DS die bij koud weer een lekker warme kachel geeft ... Ach - er moet wat te wensen over blijven niet? Belangrijker is dat de boel ‘s zomers niet heet loopt.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
zo, zelf een pakking op maat gesneden, nieuwe thermostaat erin (86° en de oude was 79°), weer het één en ander gemonteerd, slangen erop, en ontluchtingsnippel op waterpomp beetje opengezet.
Dan gestart… KVS in het bolletje gegoten, en er kwam een continu straaltje kvs uit de nippel, en dan wat gas geven en wachten… 70°...80°... (en ondertussen lekker regenen natuurlijk!) 86°, ahn, de slang was nog goed samen te drukken, maar wel warm! nippel dichtgedraaid (lucht kwam daar toch niet uit) de temperatuur liep nog even naar 88° op, en dan moet ie opengegaan zijn, want in een minuut tijd weer mooi op 84°. Ook geen lekkages gezien, dus ik denk dat het snor zit. Morgen nog de 2 boutjes met die rubberblokjes monteren (dat zal nog een werkje worden vrees ik) en dan eens testrijden.
het zal dus waarschijnlijk zijn zoals verkuilm hierboven beschreef, vorige thermostaat ging te vroeg open.
nog 1 klein vraagje, er zit nu teveel kvs in, smijt ze dat er vanzelf uit? of toch maar proberen af te laten?












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
aflaten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
owkido, doen we morgen lekker






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
koelwater was toch ok, had gisteren gekeken bij draaiende motor, maar vanavond deed ik dop open, en ston netjes op dat rode, tsja, hoe noem ja dat, stokje?
dan die 2 boutjes voor het inlaatspruitstuk vast te zetten, met die rubbertje gemonteerd (help, ben 1 zo’n rubbertje kwijt, iemand nog liggen?) en dan gestart. Op het eerste zicht geen lekkages, dus gaan rijden, maar ze ging in misschien 2 minuten van 90 naar 105°!, en toen plots in vrije val,in 5 seconden van 105 naar 92 en dan nog verder tot een 84, tsja, luchtbelletje voor de thermo, of nerveuze temp meter, want mijn fans sloegen vreemd genoeg niet aan, en dat deden ze voor de winter wel… weer iets om te bekijken-testen.
dan nog 1 detail… acculampje blijft branden, continu… zou mijn alternator teveel kvs gezien hebben (was nochtans betrekkelijk goed afedekt met een stuk karton erover geplooid)... morgen nog eens kijken, er lekt nu alleszins geen water op, dat is mooi dicht en droog, en zo is het altijd wat hé


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik heb eens een thermostaat verkeerd om gemonteerd ops: Dat geeft ook eerst een heel hoge temperatuur om daarna opeens te zakken tot normale waarden ... De boel wel goed ontlucht?






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
op de foto’s die ik heb zit hij goed, maar ik heb hem wel nog eens uitgehaald omdat die rubberverkeerd zat, misschien toch nog eens open doen morgen… nippel om te ontluchten heeft wel 10 minuten open gestaan, en er vloeide continu kvs door (lucht hoorde ik niet, maarja, bij draaiende motor :p.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
fotootje..
de rubberring zit hier wel nog verkeerd, moest aan de andere kant zitten.


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ontluchten doe je op de radiateur (daar zit rechts (in de rijrichting) een vleugelmoer. En op de waterpomp. En eventueel ook nog op het blok. Niet zelf bedacht - ik werd ook geholpen: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200754/P150/






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ontluchten met draaiende motor lukt nooit 100% omdat luchtbellen dan blijvend worden rondgepompt.
Dus: warmdraaien tot thermostaat opent, afzetten en dán ontluchten.
Die ‘vrije val’ in temperatuur was er wel degelijk, dit komt door een luchtbel! Dus je temp.meter is oké hoor.
Tip: In het vervolg kun je ‘t best je hele (bovenste) radiateurslang vullen en dan snel op de pomp drukken, dan ben je die lucht vast voor het grootste deel kwijt.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
demuywo schreef:fotootje..
de rubberring zit hier wel nog verkeerd, moest aan de andere kant zitten.
Zit de thermostaat hier niet verkeerd om?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Volgens het werkplaatshandboek moet het deel met de veer in het blok steken ... Dus dit lijkt inderdaad verkeerd om.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het was element moet in de hete kant zitten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>