Ik heb een DS Special met een DY3 motor (ik weet het). Daar heb ik een 123 tune voor gekocht. Nu heb ik wat problemen met het vinden van de juiste curve. Ik weet welke ik nodig heb, C11. Maar daar kan ik geen tekening van vinden.
In het WPH heb ik een schema gevonden die dan keer twee ingevoerd kan worden in de software van 123 ignition.
Als ik echte dat schema overneem heb ik 14* op 900 RPM en dat is niet de bedoeling
Iemand die me hier wegwijs in kan maken?
Daarbij heb ik het euvel dat de verbinding met mijn laptop telkens wegvalt en de 123 niet herkent word, iemand daar een oplossing voor?
Alvast bedankt voor de moeite
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
ben je al bij de fabrikant (Albert de Gier) te rade geweest?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Overigens, als je DSpecial uit augustus ‘72 of later komt, is een DY3 motor correct hoor!
camemBert schreef:ben je al bij de fabrikant (Albert de Gier) te rade geweest?
Jawel, hij had niet de curve tot zijn beschikking maar heeft me wel wegwijs gemaakt in het afstellen
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
fluidphreak schreef:Overigens, als je DSpecial uit augustus ‘72 of later komt, is een DY3 motor correct hoor!
Mijn DS is van ‘74 maar heb me laten vertellen dat er dan een DV motor in hoort te zitten. Het maakt ook eigenlijk niet uit. Hij loopt lekker, het is alleen even puzzelen met het vinden van de juiste curve.
Denk dat ik nu eindelijk de juiste curve heb, ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik hem exporteer. Als het leesbaar is zet ik hem hier neer.
Voorlopig lijkt de motor nu goed te lopen ook al is de vacuüm vervroeging nog niet aangesloten, volgende week de electronische gasklep erin en dan weer opnieuw puzzelen
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
lees het topic van Egbert daar maar even over!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een DV-motor? In 1974? Wie heeft je dat op mouw proberen te spelden?
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Vraagje: zit er op een DY3 vacuümvervroeging?














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
nee, geen vacuumvervroeging.
Voor zover ik begrepen heb, gaat het bij 123-tune niet om de vacuum vervroeging, maar wordt het vacuum dat ontstaat als je het gas loslaat (schakelen of afremmen op de motor)gebruikt om de brandstof toevoer te knijpen.
Bij ouderen auto’s moet je dus zelf een aansluiting op de carb maken om het vacuum te kunnen bepalen.
Het voordeel is dus minder brandstof gebruik.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Huh? en hoe wil je dat doen bij een carbu?
ben je niet in de war met de 123 LPG?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:lees het topic van Egbert daar maar even over!
Nou ben ff bezig geweest maar wel een gave topic, heel wat wijzer geworden. Bedankt voor de tip!!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Ga donderdag de 123lpg inbouwen, dan ben ik weer een stukje wijzer hou jullie op de hoogte.
Ik heb de curve nog niet uit kunnen lezen, krijg dat verrekte afdekkapje voor de usb afsluiting er niet af (te weinig ruimte voor mijn schroevendraaier)
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Op een lezing/demonstratie hiervan had Albert bij zijn HY beneden de 1000 rpm (ik dacht 500-800) de vervroeging wat hoger ingesteld. Daarmee loopt de motor wat rustiger bij koude motor. Lijkt mij ook een verbetering.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ik heb geprobeerd hem wat hoger af te stellen maar dat levert geen extra resultaat op in mijn geval dus heb hem weer terug gesteld. Hij loopt nu gewoon gelijk goed en heb veel minder choke nodig en ook veel minder dan lang dan bij de conventionele ontsteking.
Morgen de 123lpg inbouwen. Ben zo benieuwd hoe dat gaat!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat