1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Restauratie DS21 IE HA, bj, ‘70,  stond 30 jaar stil, paar vraagjes
DS Am(b)rulance
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 29-09-2006

Gepost: 20 april 2012 01:00 AM

Bonjour a tous,
een paar maand geleden “vond” bovenstaande DS in een garage in Cahors, waar de auto 30 jaar lang achter in de hoek stond te verstoffen. 90.000 km, vroeg type injectie, prachtig (heerlijk ruikend)onbeschadigd bruin leren interieur, puntgaaf chassis. Uiteraard wel ,et de bekende franse deukjes en butsen. Helaas, door het lange staan zat de motor vast…. Inmiddels ben ik begonnen aan de restauratie (in opdracht). Tot nu toe vooral demontage. Van plaatwerk ontdaan, motor en bak eruit.Motor gedemonteerd. 2e zuiger zat vast. Bussen en zuigers inmiddels eruit. Alles nieuw dan maar.
Vraag 1: nu het blok leeg is kun je aan de binnenzijde goed bij het koelcircuit. Het moment om alles mooi te reinigen. De eigenaar van de auto wil graag dat ik op de binnenzijde een coating aanbreng,een soort loodmenie met kunsthars.Om toekomstige corrosie tegen te gaan. Is geheel nieuw voor mij, nooit eerder gedaan en daar ik nogal conservatief ben (slechts op autogebied Wink) heb ik zo mijn twijfels hierover. Iemand ervaring met het fenomeen koelcircuit inwendig coaten? (nadeel lijkt me bv dat bij een evt loskomen van de laag je gelijk je nieuwe radiateur vol prut hebt…)
Vraag 2: vernoemde eigenaar zou graag Michelin 205/70 rondom gemonteerd zien. Dat zijn 4x4 zomerbanden. Nu even niet de discussie of dit goede of slechte banden zijn en/of er origineel niet op horen. De vraag is of ze passen? Voor zal geen probleem zijn (iets minder stuuruitslag) maar achter. Is er ruimte genoeg? Heeft iemand deze maat in gebruik (gehad)? Vast bedankt voor eventueel advies/tips.
Ik zal af en toe eens posten over de vorderingen van de restauratie.
Cordialement,
Ton
Ton

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 20 april 2012 08:47 AM
  [ # 1 ]

Ik heb ze op mijn break gehad, het pastte, maar een break heeft volgens mij wat meer plek rond de achterwielen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 april 2012 10:32 AM
  [ # 2 ]

Die coating is onzin. Als je KVS in je blok doet corrodeert het niet.

Ik dacht dat het in originele I.E. spatborden net past. Het rijgedrag van 4x4 banden is daarentegen helemaal Kl*te

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 20 april 2012 10:37 AM
  [ # 3 ]

Maar dat is een heeeeeeele andere discussie. Laughing

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 april 2012 10:41 AM
  [ # 4 ]

205/70 gaat voor wel passen, maar NIET op DS velgen. Dan moet je SM velgen gaan gebruiken. De stuuruitslag zal wel ernstig worden beperkt. Achter past het zeker niet, zelfs niet met originele injectie-achterschermen (met de uitgeklopte rand). Het enige wat je achter kan doen is schermen verbouwen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DS Am(b)rulance
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 29-09-2006

Gepost: 20 april 2012 11:42 AM
  [ # 5 ]

Ha, daar kan ik wat mee, merci. Een collega van de man rijdt zijn DS op 205/65. Dat schijnt goed te passen (behalve het reservewiel onder de motorkap, dat moet dan toch een 185er zijn..) maar ziet er niet echt uit en schijnt wat betreft verhouding bak/wielen beter bij een 5 bak te passen ipv een 4-bak HA. Vandaar de evt keuze voor 205/70. Schermen achter verbreden lijkt me geen optie. (detail, de wagen had trouwens voor SM wieldoppen).

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 23 april 2012 12:18 AM
  [ # 6 ]

“originele I.E. spatborden”?  nono

Citroen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 april 2012 12:24 AM
  [ # 7 ]

Zoals je weet, driverD, heeft een ds van na ca 1970 achterschermen met een andere onderste rand. Deze schermen werden als eerste op de IE modellen geleverd, omdat deze rondom 180 en later 185 banden hadden. Mindere modellen moesten het nog enige tijd met de oude schermen doen, deze hebben een andere onderste rand welke vloeiender naar binnen loopt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 23 april 2012 08:30 AM
  [ # 8 ]

Nooit te oud om te leren Smile

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 23 april 2012 03:07 PM
  [ # 9 ]
waterman schreef:

Mindere modellen moesten het nog enige tijd met de oude schermen doen, deze hebben een andere onderste rand welke vloeiender naar binnen loopt.

foto’s svp?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 23 april 2012 05:17 PM
  [ # 10 ]
camemBert schreef:
waterman schreef:

Mindere modellen moesten het nog enige tijd met de oude schermen doen, deze hebben een andere onderste rand welke vloeiender naar binnen loopt.

foto’s svp?

Mijn ID is van ‘68 (blauwe scherm) ooit er een paar schermen bijgekocht (wit), kom er nu achter dat er verschil inzit.  Smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 april 2012 05:24 PM
  [ # 11 ]

Die bovenste zijn dus eind 69 gekomen voor injectiemodellen. Pas wat later werden ze op alle modellen als standaard geleverd.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 25 april 2012 11:16 AM
  [ # 12 ]

Goed. Hoe zit het nu ECHT met de “orginele IE-spatborden”?
De wat “uitgeklopte” achterspatborden, geschikt voor bredere achterwielen, kwamen niet eind ‘69, maar met de overgang van 5J-velgen (met het ronde gat in het midden) naar 5,5J (met het vierkante gat). Dat was voor de DS-modellen in september 1968. Heeft dus NIETS met I.E. te maken.

Tot zover het sprookje van de orginele IE-spatborden.
Nooit te oud om te leren. Smile

Met de vriendelijke groeten van het magazijn van de ID/DS-club.

Citroen!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 april 2012 11:46 AM
  [ # 13 ]

Wat ben je weer heerlijk subtiel en constructief bezig DriverD haha

Ik zal vanavond eens even in HET grote DS boek gaan kijken want volgens mij maakt er hier iemand een foutje. Misschien ik, misschien jij. Wat het magazijn van de ds-club trouwens toe kan voegen aan je post is me niet helemaal duidelijk…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 25 april 2012 11:52 AM
  [ # 14 ]

Dank U!
Een aantal collega’s van het magazijn heeft even meegedacht over deze vraag.
Tip: Kijk ook even in het onderdelenboek van modeljaar ‘69. Daar zie je dat de bredere spatborden voor het eerst genoemd worden, tegelijk met het verschijnen van de 5,5J-velgen.

Citroen!

Profiel  
 
DS Am(b)rulance
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 29-09-2006

Gepost: 25 april 2012 01:33 PM
  [ # 15 ]

21IE vanaf september ‘69, volgens het grote wijze boek. Dat met die IE schermen kan dus toch kloppen volgens je laatste post DriverD
Hier is het bandenprobleem inmiddels “opgelost”, er komen gewoon Michelins 185/15 onder Smile

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook