Identificatieplaatje DS21IE wijst op Mécanique maar het is een Hydraulique! Fout
mdutre
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 23-04-2012

Gepost: 23 april 2012 03:03 PM

Goedemiddag,
Ik sta op het punt een DS 21IE Pallas Hydraulique te kopen in Nederland.De huidige eigenaar is penningmeester van de DSclub Nederland en heeft meerdere DS’en in zijn bezit.  Ik ben zelf woonachtig in België en dus moesten aantal dingen (waaronder chassisnummer) gecheckt worden om auto vlot in België te kunnen invoeren.
Het identificatieplaatje levert een eigenaardigheid op die mijn intresse wekte en ik hier even wil aftoetsen. Op het plaatje staat FB7477 wat volgens het boek “De Originele DS” van Jan De Lange duidt op een DS21IE met mechanische versnellingsbak. (Een DS 21IE Hydraulique zou moeten starten met 00FAxxxx) Dit nummer (00FB7477) is ook ingeslagen onder de voorruitrubber en komt terug op alle kentekenpapieren. De auto heeft alle kenmerken van een DS Pallas Hydraulique en het lijkt ons onlogisch om een Mécanique naar een Hydraulique om te bouwen. Een raadsel voor de Belgische dealer, de huidige eigenaar en mezelf. Heeft iemand anders ook al foutjes ontdekt in het Citroen identificatiesysteem beschreven in het boek? Er zouden ook soortgelijke problemen zijn met de laatst gebouwde DS’en. Het zegt iets over de charme van het merk!
De auto waarvan sprake werd afgeleverd in Nederland op 1 december 1970. (00FB7477) Dit chassisnummer staat ook vermeld op het kenteken deel I,II en III.
Het identificatienummer FB7477 van de wagen komt terug op volgende plaatsen
-Identificatieplaatje
-Ingeslagen onder voorruitrubber
-Kenteken DEEl II
-Kopie DEEL III

Als ik op de rdw site het Nederlandse kenteken intyp wordt vermeld dat wagen ingeschreven is op
1 december 1970
Typenaam volgens RDW:
Citroen DS 21 PALLAS INJECTION.
Het huidige Nederlandse Kenteken wordt ook vermeld op Kopie DEEL III en is dus gelinkt met identificatienummers zoals het hoort. Omcatten van de auto lijkt dus erg onlogisch.
Het identificatienummer FB7477 wijst op een DS21IE Mécanique uit 1970. (klopt dus met bouwjaar van de wagen) Zou het kunnen dan eigenaar besteld had als een DS21IE Mécanique maar even later terugkwam op zijn beslissing en liever een halfautomaat had dan een manuele versnellingsbak? Het chassisnummer werd bij bestelling toegekend en mss. niet meer veranderd in FAxxxx. Mensen die willen helpen en wat foto’s willen zien van chassisnummer en kentekenbewijzen mogen altijd mailtje sturen naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Ik ben zelf nog maar half jaar lid van de club en nog bezig met de aankoop van een eerste DS. De eerste zou absoluut een originele moeten zijn. Alvast Bedankt!
Mathieu

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 23 april 2012 06:24 PM
  [ # 1 ]

Het kan zijn dat de auto is omgebouwd, maar dat gebeurde in de meeste gevallen andersom. Er kan ook een fout gemaakt zijn in de fabriek. Of er is tijdens de bouw van de auto besloten er toch een hydraulique van te maken.

Als ik jou was zou ik de info eens opvragen bij het conservatoire. Die kunnen je op basis van het chassi nummer de oorspronkelijke samenstelling van hoe je auto de fabriek is uitgereden geven.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 april 2012 06:28 PM
  [ # 2 ]

Tja… vele origineel nederlandse chassisnummers, kentekenbewijzen en typeplaatjes vonden hun weg in de jaren 80 naar auto’s die uit Frankrijk gehaald werden. Men gebruikte de “Nederlandse” identiteit om een Frans exemplaat gratis in Nederland op kenteken te krijgen. In die jaren moest men namelijk nog een forse invoerheffing betalen om een buitenlandse ds in NL in te voeren. het zou dus zomaar kunnen dat de door jou bekeken DS z’n auto is Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 april 2012 06:57 PM
  [ # 3 ]

Let op met invoer van een 21 injectie halfautomaat in België .

deze combinatie is in België nooit verkocht en daar bestaat dus ook geen Belgisch PVG nummer voor !!

Schrijf hem eerst in als oldtimer ( o - plaat ) en probeer eventueel daarna gelijkvormigheid via de keuring .

Anders staat je mooie aankoop de eerste zes maanden in je garage zonder nummerplaten !!

Attest van het conservatoire is mooi , maar duurt momenteel vréééééééselijk lang .

En ja voor een eerste aankoop begin je wel gelijk met de meest gedurfde combinatie cheese

succes , Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 23 april 2012 07:20 PM
  [ # 4 ]

Wat raar eigenlijk - in alle landen was de halfautomaat standaard en de vierbak een optie zonder meerkosten. Dat was in Belgie dus anders. Op basis van het chassisnummer zou je dan trouwens juist géén problemen mogen krijgen Smile

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 april 2012 07:25 PM
  [ # 5 ]

Ja Belgie hé ..... Rolling Eyes

Hier was hydractief ook een optie van 2500 Euro op de XM .

Dus die kom je hier niet veel tegen , net zoals de half-automaten .

Ikzelf heb maar weet van drie borg-Wagner DS’en in België .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 23 april 2012 07:35 PM
  [ # 6 ]

Ja, maar de automaat is overal zeldzaam (en terecht). De gewone halfautomatische Hydraulique is toch zeer courant. Mooi land hoor, Belgie Smile

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 23 april 2012 07:51 PM
  [ # 7 ]

ombouwen naar hydr. is goed te doen hoor, als je bv een gare motor hebt en die wil vervangen
ik heb het veel gedaan, dan maak je van een ds een DS Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 april 2012 10:09 AM
  [ # 8 ]

Waarom zou je ombouwen naar Hydr. als je een gare motor hebt dan?

Om terug te komen op de beginpost van de Mathieu: je moet erg goed opletten met de aanschaf van een auto waarbij iets niet helemaal lijkt te kloppen met de identificatie. In NL is er niets aan de hand, maar bij invoer in België kan je, zoals W. Bogaerts al schreef, tegen grote problemen aanlopen. Nu heb je bij deze auto één gelukje: de auto heeft het chassisnummer van een handgeschakelde DS21IE. Die is wél officieel geleverd in België en heeft dus wel PVG nummer. Maar, als er een slimme vent bij de belgische autokeuring loopt die ziet dat die auto door de half-automaat niet meer conform is kan je wel een vet probleem krijgen ja…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 24 april 2012 02:35 PM
  [ # 9 ]

in de jaren 80 kon je voor 300 gulden een ie met halfaut. kopen met relatief weinig km
ok er zat dan een lekke leiding onder of de koppeling was gaar en een paar rotte deuren
maar de techniek was goed

als je dan zelf [of een klant] een redelijk/mooi exemplaar had met een versleten motor/bak,
dan was een ombouw de goedkoopste oplossing


voor de TS lijkt mij dan ook , voor meer zekerheid omtrent de originaliteit, even een brief naar het
coservatoire
gezien de lange wachttijd ,is het maar de vraag of de verkoper zo lang wil wachten

trouwens , er werd ook wel eens vermelding op het kenteken bewijs gedaan
er stond/staat dan hydrauligue danwel mechanique achter

in dit geval niet ?

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 27 april 2012 12:20 AM
  [ # 10 ]

Ik zie niet waarom de meest eenvoudige optie hier niet serieus wordt genoemd, namelijk iemand die de handbak heeft vervangen door een halfautomaat. Eén van de charmes van een DS vind ik juist de halfautomaat.
Ombouw van BVH naar BVM gebeurt veel om er een vijfbak in te leggen, dus andersom van vijfbak naar BVH is niet zo waarschijnlijk. Kan het zijn dat er een 4-bak in zat, of hadden toen alle 21ie al een 5-bak?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 27 april 2012 12:20 AM
  [ # 11 ]

Ik zie niet waarom de meest eenvoudige optie hier niet serieus wordt genoemd, namelijk iemand die de handbak heeft vervangen door een halfautomaat. Eén van de charmes van een DS vind ik juist de halfautomaat.
Ombouw van BVH naar BVM gebeurt veel om er een vijfbak in te leggen, dus andersom van vijfbak naar BVH is niet zo waarschijnlijk. Kan het zijn dat er een 4-bak in zat, of hadden toen alle 21ie al een 5-bak?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 29 april 2012 08:27 PM
  [ # 12 ]

Iedere Citroen had toen ook al een type goedkeuring’s certificaat,
zie deze van een DS 20,  chassis nummer 4711975.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 29 april 2012 09:06 PM
  [ # 13 ]

Dit is een “attestation de mines ”  de aanvraag om een typegoedkeuring bij de Franse overheid .

Voor België heb je nog een extra ( Belgisch ) PVG nummer ( proces verbaal van goedkeuring ) nodig .

groot probleem want deze combinatie is nooit ingevoerd of verkocht door de Belgische invoerder .

Gelijkaardig met “bunny ” zijn oorspronkelijk Nederlandse BX !

dus Citroen Belgie kan en zal GEEN attest afleveren .

Dan moet je dus via de keuring een gelijkvormigheid aanvragen als ” uniek” voertuig .

Maar dan heb je met geluk als het terug sneeuwt de papieren rond   very very sad

Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 29 april 2012 09:47 PM
  [ # 14 ]

hoi,

ik denk dat met een beetje geluk je geen problemen zal hebben bij de keuring, het chassisnummer van de auto klopt met de nederlandse papieren, en als daar nergens bij staat dat het een hydraulique of een mecanique is, zal dat in belgie ook geen problemen geven, alleen moet je inderdaad aan dat gelijkvormigheidsattest geraken, en dan zou er misschien wel een probleem kunnen opduiken, alhoewel, nu ik het bedenk, op dat gelijkvormigheidsattest staat normaal ook niets over het soort koppeling van de wagen.

best doen zoals Walter zegt, eerst inschrijven en keuren met O platen, en dan kan je zelf op je gemak de gelijkvormigheidskeuring ondergaan, maar er ondertussen wel al beperkt mee rijden (heb ik enkele weken ook gedaan met mijn DS uit NL)

succes ermee!

Profiel  
 
mdutre
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 23-04-2012

Gepost: 12 mei 2012 12:08 AM
  [ # 15 ]

Hallo allemaal!

Bedankt voor de véle reacties en de daaruitvolgende extra inzichten die ik heb opgedaan. De wagen waarvan sprake heb ik uiteindelijk laten staan omdat er andere details toch niet klopten volgens gegevens uit het origenele DS boek. Dus nog steeds op zoek naar mijn eerste echte DS 21 IE Pallas halfautomaat. Indien je mensen kent die kunnen helpen => heb een zoekertje elders op het formum geplaatst.

Vriendelijke groeten!
Fijn weekend!
Mathieu

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook