9 van de 52
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
Madame Prestige ‘88: niet starten… startmotor doet iets maar wil niet rond
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25733
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 april 2012 11:33 AM
  [ # 121 ]

Maarja.. Wie weet zit er ergens iets niet goed..

Nog even over laadspanning. Als de spanning hoger is dan 12,4 zal de accu laden. Niet snel maar wel laden. Als de laadspanning veel hoger wordt dan 14,8 wordt de accu te heet en gaat stuk..
Dit geldt voor conventionele accu’s. Nieuwerwetse accus zoals calcium-calcium kunnen weer wel tegen hoge spanningen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 24 april 2012 09:40 PM
  [ # 122 ]

zo, madam weer eens van stal gehaald voor het zoveelste proefritje, na 15 minuten langs de kant gegaan op een parking, op 2000 toeren laten draaien (lekker hoor met een gat in je uitlaat…) en dan gemeten hmmm  12 a 12,1, dus niet goed, en lichtje brand ook, dusja, nu kan het nog aan de dynamo liggen, de regelaar of de kabel van de startmotor naar de batterij. iemand voorstellen wat eerst te doen.

Ze staat ondertussen in de garage op bokken, dat we er goed bijkunnen.

Overigens, aan de klem na de middenpot van de uitlaat zit ook een zwarte streep, ik denk dat ik overal lekken heb in de uitlaat aan mijn klemmen… streendj.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25733
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 april 2012 10:40 AM
  [ # 123 ]

Heb je nog een externe regelaar? Dan kan je het EXc draadje op de dynamo van permanente spanning voorzien door er een plus op te zetten via een lampje. Zo creeer je ongeveer 7 volt en zou je dynamo continu moeten gaan laden.

Bij een interne regelaar kan je die eruit schroeven en de koolborstels checken. Indien die goed zijn, de unit vervangen en testen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 25 april 2012 09:47 PM
  [ # 124 ]

ik heb weer even onder, boven en in de dame gelegen, en heb dat draadje aan de regelaar gevonden, geen isolatie bloot, maar een knik van 90°, vervangen? maar naar waar loopt dit, want achter mijn motorblok wordt dit samengebundeld met nog een deel kabeltjes en dan ist zoeken geblazen.

en hoe krijg ik die dynamo daaruit? de moer onderaan in dat sleufgat is gelost, dus ik kan hem al wat op en neer bewegen, maarwaar zit de tweede moer/bout? ik moet toch mijn waterpomp of thermostaathuis weer niet demonteren hé? de regelaar zit in de dynamo btw.

ohja, met binnen te staan komen mijn kleine lekkages bloot, klein beetje aan de lekzak linksvoor, klein beetje atf olie aan de dichting van het voorste deel (dichtst bij de radiator dus), en een drupje motorolie aan de bout om de olie af te laten.
Zijn er nog pakkingen te verkrijgen voor die ZF boites? of niet zelf aan prutsen en bij specialisten binnen doen?

alvast bedankt voor de tips…

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 26 april 2012 03:41 PM
  [ # 125 ]

Ik kwam dit tegen bij Conrad, nl. een spanningsmeter

Highlights & details

* Controle van de batterijspanning
* Dynamobewaking

Beschrijving

APM 1 spanningsmeter ter voorkoming van batterijdefecten en ter controle van de laadfunctie van uw voertuig. Met behulp van de APM 1 bent u altijd geïnformeerd over de toestand van uw batterijen, wat normaliter door het ontbreken van batterijtoestandsaanduidingen in auto’s onmogelijk is. Nadat u de APM 1 in de sigarettenaansteker hebt gestoken, geeft deze constant de actuele batterijspanning tot 0,1 V nauwkeurig aan.

Uitvoering

Batterijtester
Voeding via 12V sigarettenaansteker
Batterijspanning controleren
Dynamo bewaking.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25733
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 april 2012 04:33 PM
  [ # 126 ]

Ik monteer altijd een sigarenaansteker plug aan mn multimeter…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 26 april 2012 09:01 PM
  [ # 127 ]

ik heb een 21mm bout gevonden, daar hangt ie dus blijkbaar ook aan vast. maar moet ik die gewoon lossen, of zit daar nog ergens een contramoertje ofzo? want ik kan onmogelijk aan de achterkant van die bout voelen of kijken. ik zit nu al 30 minuten te draaien aan die bout… en heb het wel wat gehad

en als ie dan los is, langs waar moet die dynamo eruit? bovenkant? en dan weer eerst koelslangen (nog eens…) losmaken? sick

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 26 april 2012 09:30 PM
  [ # 128 ]

Als ik me goed herrinner hoeft die bout niet helemaal los maar een klein stuk en kun je de dynamo er dan vanaf schuiven.

En je kunt hem onderlangs eruit krijgen als het goed is hoef je niks extra voor los te halen.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 26 april 2012 10:30 PM
  [ # 129 ]

dank u mark, ondertussen heb ik dat ook gezien, amai, ik heb mijn hydrualiekpomp losgemaakt, omdat ik dacht dat die bout er uit moest, dus riemen eraf, bla bla bla, veel gedraaid aan de bout, en toen viel ie eruit. Ik heb hem er juist wel/niet uitgekregen langsboven, tussen radiator en hydrauliekpomp.

Nu ligt het lijdend voorwerp hier, en ik heb de regelaar losgemaakt en opengedaan, daar zitten dan 2 stiftjes op die slepen over de dynamo, ik vermoed de koolborstels? alleen, hoort het dat deze volledig effen zijn, of moeten daar echt een soort borstels opzitten? (ja sorry, ben echt GEEN elektriek fan)

ze zijn nog ongeveer 1cm lang, en evenveel afgesleten. Voor de rest is alles in de regelaar eigenlijk spic en span, niets roest of corrosie…

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 26 april 2012 10:39 PM
  [ # 130 ]

Tja de naam koolborstel doet iid veronderstellen dat er een borstel aan zou zitten, maar het is correct dat het massieve stiften zijn.

Het belangrijkste is dat ze nog lang genoeg zijn zodat ze de sleepringen kunnen raken, en verder zit waarschijnlijk bij jouw CX in de houder ook de spanningsregelaar, en deze kan dus defect zijn.

Het beste is om ff naar een revisiebedrijf er mee te gaan en hem daar ff in de testbank zetten en kijken of ie goed is weet je of je goed zit of verder moet zoeken.

Succes,

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 26 april 2012 10:45 PM
  [ # 131 ]

dank je, ik heb net even gezocht, en er zit hier op 15 minuutjes een ‘specialist’ in reviseren van dynamo’s en startmotoren voor oldtimers… morgen even langsgaan.

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 26 april 2012 11:05 PM
  [ # 132 ]

Op marktplaats wordt nog een nieuwe dynamo te koop aangeboden,

zie deze link   http://link.marktplaats.nl/553511367

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 27 april 2012 05:37 PM
  [ # 133 ]

mmm, dat valt nog mee van prijs… i’ll keep it in mind Wink

ondertussen is mijn dynamo (of alternator, wat is het nu eigenlijk?) binnen bij dat revisiebedrijf… amai, ik wist niet wat ik zag gulp  en dat in de Westhoek… en als top of the bill had ie een paar jaar geleden nog van een collega een hele reeks originele oude onderdelen overgekocht, nog allemaal in de kartonnen doosjes (jaaah, ook voor DS, hij had iemand verleden week nog aan een nieuwe spanningsregelaar geholpen)

nuja, dat tot daar zijnde, dynamo in de gloednieuwe testbank (zo’n stuk Shocked ) in gang, en ja, niet goed, kooltjes zijn nog goed, waarschijnlijk de regelaar kapot. Hij heeft alles liggen, maarja, er lagen daar nog een stuk of 7 dynamo’s te wachten, dus het kan nog even duren… ik ben dus in blijde verwachting (totale kosten: 80€, inclusief nieuwe lagers)

ondertussen zit ik dus toch maar thuis, en in de garage is het een klein slagveld, dus dacht ik, KLEPPEN STELLEN! nu alles een beetje vrij is… kan iemand mij soms de waardes geven bij koud stellen in en uit, de volgorde vind ik hier wel ergens in de archieven, en hoe moet dat juist om met de startmotor je motor te doen ronddraaien, ergens een draadje aan je batterij ofzo?

nog dingen waar ik nu soms makkelijk bij kan?

(er volgen nog wat foto’s)

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 27 april 2012 10:12 PM
  [ # 134 ]

niemand? ik begrijp dat ik ‘het’ draadje tegen de + moet drukken, maar welk draadje??

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 27 april 2012 10:51 PM
  [ # 135 ]

Er hangt bij de + pool van de accu een draad met een stekker die je uit elkaar kunt trekken. Deze ff loshalen en tegen de plus houden de startmotor draait dang even.

LET OP wel eerste in de vrij zetten !!!!!

Succes,

Mark

o nee wacht jij hebt een automaat die zal dan wel in de N moeten staan.

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
 
9 van de 52
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook