

























Totaal aantal Berichten: 7610
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Even stilstaan bij warme motor levert een nog wat warmere motor op dan normale bedrijfstemperatuur. Als het na een stukje rijden weer weg is zou ik me niet heel veel zorgen maken.
@michael,
hoi,
ik gebruik 15w40 en een scheutje tsl met het verversen van de olie/filter 10.000km.
heb wel eens 20w50 er in gedaan maar lijkt me misschien iets wat te dikke olie?
nog even over die kleppen wat vind jij er van als ik ze ipv 0,25mm op 0,20mm stel(uitlaat)
marge +0,05mm / -0,05mm zou dus geen probleem geven lijkt mij ivm verbrande kleppen?
en indd lekker door tuffen dit jaar weer naar Kroatië met de cx weer kleine 5.000km rijden in 2 weken tijd.
groetjes, joost
ps hoop je niet hoeven bellen voor problemen net als 2 jaar geleden itoen ik in brussel stond met een defecte ontsteekmodule ,ondertussen een reserve in de auto liggen .
break23m schreef:Even stilstaan bij warme motor levert een nog wat warmere motor op dan normale bedrijfstemperatuur. Als het na een stukje rijden weer weg is zou ik me niet heel veel zorgen maken.
komt indd ook regelmatig voor dat het dan weer na een min rijden iets beter word ik bedoel dus minder rouw tikken.
gr, joost








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
joostvanbroekhoven schreef:@michael,
hoi,
ik gebruik 15w40 en een scheutje tsl met het verversen van de olie/filter 10.000km.
heb wel eens 20w50 er in gedaan maar lijkt me misschien iets wat te dikke olie?
nog even over die kleppen wat vind jij er van als ik ze ipv 0,25mm op 0,20mm stel(uitlaat)
marge +0,05mm / -0,05mm zou dus geen probleem geven lijkt mij ivm verbrande kleppen?
en indd lekker door tuffen dit jaar weer naar Kroatië met de cx weer kleine 5.000km rijden in 2 weken tijd.
groetjes, joost
ps hoop je niet hoeven bellen voor problemen net als 2 jaar geleden itoen ik in brussel stond met een defecte ontsteekmodule ,ondertussen een reserve in de auto liggen .
Ik gebruik altijd 10W40 halfsyntheet, daar ligt het dus ook niet echt aan. het idee om de kleppen op 0,2mm te zetten vind ik zelf niet zo heel gepast. Ik heb het idee dat ze met 0.25 net iets lekkerder loopt.
Overigens HOE stel je de kleppen? In de vraagbaak staat namelijk dat je zou moeten stellen met een geopende klepmethode of iets dergelijks, nou dat heb ik 1x geprobeerd en toen had ik een koffiemolen.
Ik stel zelf altijd met de de “tuimelen” methode. Dus cilinder 1 op tuimelen en 4 stellen, en 2 op tuimelen en dan 3 stellen en vice versa….. Mijns inziens werkt dat het beste.
PS: hoop niet dat je hoeft te bellen, maar anders help ik je graag hoor
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tuimelen is prima!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik stel zelf alleen maar met de “tuimelmethode” om dezelfde reden als cee-iks. Overigens moet joost ook eens even kijken of de tuimelaars zelf niet gewoon versleten zijn op zijn motortje. Dat komt best wel eens voor namelijk en geeft dan de genoemde klachten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@ michael,
bedankt voor je reactie ik stel de kleppen indd altijd af op volledig geopende uitlaatklep zoals in de vraagbaak staat beschreven maar ik zal de tuimel methode een toepassen(dus: cilinder 1 op tuimelen en bij cilinder nr 4 kan ik dan tegelijkertijd de uit en inlaat stellen begrijp ik dat goe?)
welke motor heb jij in je cx ik j6r a500 en de tuimel methode staat alleen voor de M motoren of kan ik dat dus wel toepassen ?vraagbaak is daar duidelijk over dat ik dus met mijn type motor alleen de methode kan toepassen van volledig geopende uitlaatkleppen?klop dit dan wel wat er in de vraagbaak staat?
vrgr, joost
@waterman,
bedankt voor je reactie ik zal eens kijken naar de tuimelaars en wat zijn de tekens van een versleten tuimelaar ? radiale speling op de tuimelaar tov de tuimelaaras?
vrgr, joost
waterman schreef:Ik stel zelf alleen maar met de “tuimelmethode” om dezelfde reden als cee-iks. Overigens moet joost ook eens even kijken of de tuimelaars zelf niet gewoon versleten zijn op zijn motortje. Dat komt best wel eens voor namelijk en geeft dan de genoemde klachten.
ik heb de tuimel methode toegepast maar geen verschil te merken heb dan nu wel de uitlaatkleppen op 0,25mm gezet. eens kijken met de tuimel methode als ik de uitlaatkleppen op 0,20 wat dat voor resultaat heeft.
heb de tuimelaars nagezien maar kan enr niets gek aan zien tevens de nokkenas nagezien ook geen afwijkingen te zien tjaaaa ik weet het ook niet meer!?
gr, joost














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geen slijtsporen? Ook niet op de sleper ( het stukje van de tuimelaar dat op de nokkenas loopt)?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Geen slijtsporen? Ook niet op de sleper ( het stukje van de tuimelaar dat op de nokkenas loopt)?
hallo waterman op de tuimelaar(lokatie sleper) zit wel veharde prut op maar of dat nu slijpsel is ?
ik zal morgen de kleppendeksel er maar weer eens afhalen maak ik wel een paar fototjes.
kleppen krapper zetten misschien toch geen optie(uit,0,25mm naar 0,20mm)ivm kans op verbrande kleppen?
vrgr, joost
hallo,
heb even het stelschroefje uit de tuimelaar gehaald zodat er een ruimte onstaat tussen de sleeper van de tuimelaar tov de nokkenas en nu zag ik dat de sleeper een beetje hol was weg gesleten
dus dan lijkt dit toch op een versleten tuimelaar en wil dit zeggen dat de nokkenas dan dus ook ingesleten is(is deze harder dan de tuimelaar?) of kan ik er een nieuwe tuimelaar op zetten zonder dat de nokkenas moet worden vervangen?
zag ook dat als ik de uitlaatklep wil stellen het stelschroefje wat in de tuimelaar zit niet plat op het uiteinde van de klep steel staat maar eerder onder een bepaalde hoek en dat komt natuurlijk omdat de sleeper is ingesleten waardoor de tuimelaar dus iets schuiner zit op het moment wanneer je gaat stellen .
nogmaals mijn vraag kan ik de tuimelaar zo 1op1 vervangen voor een nieuwe of alle acht vervangen incl de nokkenas?
vriendelijke groet, joost














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Doe eerst maar eens een paar foto’s van dat alles.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ga ik zo doen staan er vanavond op
gr, joost
heb een paar foto’sgenomen
zoals op foto1 te zien is sluit de stelschroef niet plat aan op het eide van de klepsteel met een afstelling van 0,25mm.
op foto2 is te zien dat met een voeler maat 0,25mm die er wel het eerste stukje 2/3 doorheen gaat maar niet het laatste 1/3 stukje vast loopt? is dit normaal?
op foto3 is de nokkenas te zien volgens mij loijkt het ok?
en op foto 4 ziet de stelkant(platte kant er normaal uit geen bol of krater beeld.
hoop dat deze paar foto’s een juist beeld kunnen geven of heel de boel er uit?
kopbouten lossen of kan de tuimelaaras er uit geschoven worden(met als de citroen gs)?
vriendelijke groet, joost
vriendelijke groet, joost






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
ik ben geen kenner, maar volgens mij moet je je voelermaatje er in de andere richting doorheenschuiven, das 90° draaien en er zo doorhalen. Voor de rest lijkt alles mij in orde hoor, de stelschroef kan ook niet perfect plat aansluiten op de klepsteel, bij het tuimelen verdraait die hoek wat hé.