Hallo,
Al mijn leven lang ben ik verheugd en blij als ik een “DS” zie rijden.
Nu ben ik zelf op een punt aangekomen om er een aan te schaffen.
Er zijn echter enkele zaken die mij er tot nu toe er van weerhouden hebben om tot aanschaf van een DS over te gaan.
Zaken als : Onbetrouwbaar, Roest, hoog verbruik ( is LPG een goede optie? ) en schrikbarend duur in onderhoud.( speciaal gereedschap nodig etc. etc. )
Wie kan mij er van overtuigen dat deze spreuken niet of maar ten dele waar zijn?
Ik ben van plan om een DS te gaan gebruiken voor woon- werkverkeer ( ca. 65 km per dag ) en natuurlijk mooie toerritten met het gezin.
Daar een DS per definitie belastingvrij is en relatief goedkoop in de (oldtimer)verzekerig lijkt mij ( hoop ik ) de kostenpost onderhoud wel gedekt. Hoe zit het met de andere zaken??
Ik hoop op een eerlijk antwoord en ik hoop dat jullie mij over de streep kunnen trekken om tot de aanschaf van een DS over te gaan.
Albert
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hoi Albert,
Een oldtimerverzekering sluit in de voorwaarden woon-werkverkeer uit. Daar is een oldtimerverzekering ook niet voor bedoeld. Let daarop bij het afsluiten van een verzekering.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
albeba72 schreef:Zaken als : Onbetrouwbaar, Roest, hoog verbruik en schrikbarend duur in onderhoud.
Wie kan mij er van overtuigen dat deze spreuken niet of maar ten dele waar zijn?
Niemand, want eigenlijk dekken deze uitspraken de lading wel…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
hehe, Onbetrouwbaar zou ik ze niet noemen, het blijft natuurlijk een oude auto van 40 jaar of meer, dus je zal er meer mee in panne staan dan met een recente wagen, de onderhoudsgeschiedenis doet er natuurlijk ook veel aan.
Roest, tsja, dat doen ze graag, en blijven ze doen… maar mits goed in de gaten te houden kan je het wel wat inperken. het verbruik is ook weer hoger dan een recente wagen, ook hier weer, ze zijn 40 jaar en meer oud, dusja, wat wil je? duur in onderhoud hangt ervan af wat je zelf kan/wil doen of niet.
het hangt ook een beetje af van welk model je kiest, een simpele Dsuper zal goedkoper in onderhoud zijn, en simpeler te onderhouden dan een DS 23ie halfautomaat met airco om maar iets te zeggen
als je echt een liefhebber bent en er zelf wat wil en kan aan knutselen moet je het zeker doen, maar als het je enkel te doen is om ‘goedkoop’ te rijden, dan ben je beter af met recentere wagens, denk ik.
en als je er één zou willen aanschaffen, neem een KENNER mee, een DS kan er zeer mooi uitzien, maar de rest wil je soms niet weten :p




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Ree schreef:Hoi Albert,
Een oldtimerverzekering sluit in de voorwaarden woon-werkverkeer uit. Daar is een oldtimerverzekering ook niet voor bedoeld. Let daarop bij het afsluiten van een verzekering.
Groet,
Ree
Niet correct, ze (tenminste de mijne) stelt een ander voertuig als voorwaarde, woon-werkverkeer wordt niet (bij iedereen) uitgesloten.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace


























Totaal aantal Berichten: 7604
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hoog verbruik kan meevallen hoor. Mijn 23 met vijfbak reed netjes 1:10, keurige waarde het formaat en gewicht van de auto in aanmerking genomen. Een 2 liter kan zuiniger.
Onderhoud en roesten is gewoon waar. Dat moet je bij blijven houden. En dan toch komt onverwacht zo nu en dan iets dat geld kost of veel werk is (al naargelang de diepte van je portemonaie en de mogelijkheden zelf wat te doen). Mijn ervaring is dat het wegvallen van wegenbelasting en een goedkope verzekering dat maar deels financieel compenseert.
Verzekering was bij mij hetzelfde als PvanEssen stelt. Mits er een tweede auto is, komt dat wel goed.
De vraag is: wil je het echt? Dan gewoon doen. En wellicht moet je na een paar jaar dan constateren dat het een mooie ervaring was. Of dat je nooit meer anders wilt.




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
De hoogte van het onverwachte onderhoud hangt overigens sterk af van je initiële investering: als je portomonee wat dieper leeg mag, heb je er jaren lang plezier van. Ik heb bij aanschaf wat meer geïnvesteerd in de onderhuidse techniek en wat minder op de plaatdelen (deuren, motorkap en kofferdeksel en schermen). Als de basis goed is, loont het om daar eens wat extra in te hoeven investeren. Voordeel is dan dat dat niet strikt noodzakelijk is. In de afgelopen 4 jaar is mijn “onverwacht onderhoud” beperkt tot een oliedruksensor en een rechter aandrijfas. Valt m.i. dus redelijk mee. Maar zoals al eerder is opgemerkt: denk niet dat je goedkoop rijdt: de moderne Citroen is per saldo geen cent goedkoper.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Tja en wat voor DS zoek je ? een perfecte om de show te stelen bij de toerrit of een wat geleefder exemplaar voor dagelijks gebruik.
En als je ‘s winters wil doorrijden met de DS naar woon werk verkeer zal dit een aardige aanslag op het blikwerk doen.
Staar je iig niet blind op het belastingvrij rijden, dan kun je beter een Toyota Prius oid kopen, maar deze is natuurlijk lang niet zo leuk dan een DS.
En zoals gezegt beter nu doen en genieten dan later zeggen had ik vroeger maar…..
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Nou, het kan allemaal best meevallen hoor.
Dit forum wordt voornamelijk bezocht door de zelfsleutelaars en daarom worden alle mogelijke storingen hier breed uitgemeten. Als je er helemaal zonder kennis van zaken aan begint, en ook geen sleutelaar bent, dan kun je misschien iets met de onderstaande tips:
- Trek een paar avonden uit voor het doorlezen van dit forum.
- Lees er eens een boek over, bv ‘de originele DS’ van Jan de Lange.
- Kies voor een redelijk eenvoudige handgeschakelde uitvoering met groen systeem.
- Als je mee wilt komen op de snelweg dan is de 2.1L met 5-bak plezierig.
- Kies een DS op LPG (een groot deel heeft al LPG) of laat deze ombouwen (1500 euro ofzo).
- Kies een DS met electronische ontsteking of laat dat inbouwen (paar honderd euro).
- Laat het onderhoud van je DS uitvoeren bij één van de gespecialiseerde garages. Er zitten er een stuk of 10 verspreid door het land. Adressen via de club of via dit forum. Laat even weten waar je woont voor suggesties.
- Koop je auto bij voorkeur ook bij zo’n garage en vertel wat je gebruiksplannen ermee zijn. Dan vinden zij er wel een geschikte DS bij, of prepareren een auto zodat deze geschikt is voor jouw soort gebruik.
Tja en de kosten? Ter indicatie: mijn auto gaat 1x per jaar naar zo’n DS-garage. Meestal ben ik dan zo’n 500 à 600 euro kwijt. Tussendoor sleutel ik zelf nog wel eens wat.
Qua aanschaf ben ik het niet helemaal eens met de vorige adviezen. Het kan geen kwaad om eerst maar eens ervaring op te doen met een degelijke, maar niet al te dure ID/DS. Zo kun je ontdekken of het wat voor je is. Het rijdt namelijk heerlijk hoor, ook naar moderne maatstaven, maar ze maken wel wat meer lawaai en bijvoorbeeld de kachel is niet zo goed als we tegenwoordig normaal vinden. Er zijn ook wel DS’sen waar ook deze laatste details tip-top in orde zijn, maar die heb je niet voor een paar duizend euro.
Dan nog een tip van meer filosofische aard. Als het rondrijden in een DS een langgekoesterde droom van je is, dan moet je je niet al te veel laten hinderen door rationele overwegingen. Dan moet je dat gewoon doen. Je leeft maar één keer en je bent echt niet de eerste of enige die een DS voor dagelijks verkeer gebruikt.
Laat je echter wel adviseren, dus neem een kenner mee of ga naar een speciale DS garage.
Succes en hou ons op de hoogte ...
Dank jullie wel allemaal voor de nuttige tips.
Het is idd. zo dat hij als 2e auto gebruikt gaat worden ( woon-werk verkeer 65 km per dag 1/3 provinciale weg, 1/3 snelweg,1/3 stadsverkeer )
Zomer en winter gebruik, en natuurlijk voor het plezier.
Zoals ik nu al denk ik gelezen heb lijkt het mij het beste om voor de “buitenkant” niet de mooiste te zoeken mits de techniek 100% is.
Dat het onderhoud wat duurder is, maakt niet zo heel veel uit.
Het belangrijkste is dat ik een voldoende betrouwbaar automobiel heb om zeker te weten dat ik zonder panne van A naar B kan, met een hoop plezier op de koop toe.
Ik denk dat ik eens wat dieper in de materie ga duiken, en ik ben “bang” dat er over enige tijd een enthousiaste “Citrofiel” bij komt.
Albert















Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Kosten dagelijks gebruik DS op LPG zoals ik dat 2 jaar heb gedaan:
Aanschaf goede en mooie DS, geen roest, technisch betrouwbaar gemaakt en LPG: 27k
Verzekering all risk onbeperkt KM :650 euro per jaar
Onderhoud bij ong 40.000km per jaar, alles bij DS garage laten doen: zo’n 2500 euro per jaar. (incl banden etc)
Ga uit van zo’n 4000 euro waardevermindering per jaar.
Zo zit je per maand zonder brandstof op zo’n 600 euro.
Heb in die 2 jaar 1 keer gestaan met een kapotte startmotor.
Het is natuurlijk wel zo, als je minder rijdt, wordt het ook snel goedkoper. Een DS moet om de 5000km doorgesmeerd worden en om de 10.000km een grote beurt. Zo hakt het onderhoud er wel goed in bij veel km’s.
ik snap de 4 k per jaar waarde vermindering niet? Zeker niet bij een gemiddeld 45 jaar oude auto en zoveel onderhoud.
CLL Martin schreef:Kosten dagelijks gebruik DS op LPG zoals ik dat 2 jaar heb gedaan:
Aanschaf goede en mooie DS, geen roest, technisch betrouwbaar gemaakt en LPG: 27k
Verzekering all risk onbeperkt KM :650 euro per jaar
Onderhoud bij ong 40.000km per jaar, alles bij DS garage laten doen: zo’n 2500 euro per jaar. (incl banden etc)
Ga uit van zo’n 4000 euro waardevermindering per jaar.
Zo zit je per maand zonder brandstof op zo’n 600 euro.Heb in die 2 jaar 1 keer gestaan met een kapotte startmotor.
Het is natuurlijk wel zo, als je minder rijdt, wordt het ook snel goedkoper. Een DS moet om de 5000km doorgesmeerd worden en om de 10.000km een grote beurt. Zo hakt het onderhoud er wel goed in bij veel km’s.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012















Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Als je 27k betaald en met een mooie roestvrije net gerestaureerde en gespoten DS bij de garage wegrijdt, moet je em es na 100.000km bekijken. Daar krijg je nooit die 27k meer voor. Je moet wel reëel blijven als je dagelijks met een DS wil rijden. Je gebruikt em dan ook echt en dan kost het geld, net als iedere andere auto.
Ik heb geen DS, nooit gehad ook. Al wel jaren mn droomauto en volg het forum al heel lang en heb veel DS boeken. Als dagelijkse auto, ja het kan, maar dat zal niet goedkoop zijn. Denk dat je met een nieuwe Citroen C1 vele malen goedkoper uit bent.
Wat ook zal schelen is of je zelf handig bent en of de auto in een garage/carport kan staan. En natuurlijk gewoon lid worden van de wegenwacht.
Mn 2cv roest op topsnelheid nu ze al jarenlang dagelijks buiten moet staan.
Martin heeft dus zo’n tip-top uitvoering, met het daarbij behorende kostenplaatje.
Dat kan natuurlijk ook anders. Als je bijvoorbeeld een goede Dsuper5 weet te vinden die niet in concoursstaat is, dan zou je rond de 10.000 euro ook al klaar moeten zijn (aanschaf + grote beurt).
Wat de afschrijving betreft: daar kun je lang over discusiëren. Bij een DS speelt de km-stand toch geen rol van betekenis. Dus, zolang je auto niet slechter wordt (dus netjes onderhouden) neemt de waarde niet af. Ik neem aan dat de meeste DS-fans met een afschrijving van 0 euro rekenen.
Wel is de waarde enigszins afhankelijk van de populariteit van de DS. Dat varieert met de jaren.
Als je Snoek wegroest moet je eens kijken hoe snel die in waarde verminderd.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl