Zuigerstang voorveercylinder vast in kom draagarm
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 20 mei 2012 12:33 AM

(Heel) lang geleden dat ik hier geweest ben, maar ik zie dat er nog voldoende aan ID’s en DS-sen gesleuteld wordt. Heb ik de afgelopen jaren bij dagelijks gebruik weinig hoeven doen, maar afgelopen weken komen de gebreken snel na elkaar:
- Kapotte lekzak rechtsachter (revisie veercylinder rechtsachter (hoe vast kan iets zitten) en vervangen beide lekzakken achter)
- Lekkage hoogteregelaar achter (schoonmaken + revisie)
- Onduidelijke problemen in ontsteking/brandstoftoevoer (alles gecontroleerd, schoongemaakt en deels vervangen)
En dan nu een kapotte lekzak linksvoor. Zou een uurtje werk moeten zijn, maar dat is intussen wel meer aan het worden.

Ik snap er niets van. Zie foto. Bij mijn “oude” ID is de zuigerstang met een beugel geborgd aan de kogelkom op de tuimelaar. Beugeltje lossen is geen probleem, maar vervolgens krijg ik de zuigerstang niet uit de kom. En dan wordt het lastig (onmogelijk) om de lekzak te vervangen.
De zuigerstang zit losjes in de kogelkom. Ronddraaien gaat heel licht en zo’n 1 à 2 mm heen en weer bewegen gaat ook heel soepel. Maar ...., ik krijg de zuigerstang niet uit de kogelkom getrokken. Ik heb al een griptang op de zuigerstang vastgezet en vervolgens met beleid met een vuistje geslagen, maar niks. Het lijkt wel of het stempel aan het einde van de zuigerstang zo erg vervormd is dat het klemt in de kogelkom. Kan dat? Heeft iemand dit al eens meegemaakt? En het belangrijkste: Is er een oplossing?

Alvast dank voor hulp, meedenken enz.

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 20 mei 2012 09:09 AM
  [ # 1 ]

De zuigerstang heeft een ovaal einde. Daarom moet je de stang een kwartslag draaien voordat je hem eruit kan halen. niet zo gek dus dat ie niet los komt. Verder neem ik aan dat je het systeem drukloos hebt gemaakt en het wiel volledig uit hebt laten zakken. Moet lukken zo, succes!

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 20 mei 2012 09:38 AM
  [ # 2 ]

Misschien kunnen wat foto’s op mijn site je wat verder helpen:

http://www.SPAM/@ds/fr_8oktober2010.html

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 20 mei 2012 10:04 AM
  [ # 3 ]

@robertkars

Bedankt voor je reactie. Ik heb al geprobeerd tijdens het ronddraaien van de zuigerstang en tegelijkertijd trekken een goede positie te vinden om de stang uit de kom te krijgen. Ik ga straks verder proberen.

@SPAM

Ook jij bedankt. De foto is van een achtervering. Die ken ik wel. Maar na even zoeken heb ik deze foto van jou gevonden:

Helemaal onder zie je nog net een splitpen. Daarmee kun je op de “nieuwe” DS-sen de kogelkom verwijderen. Als je de zuigerstang niet uit de kogelkom kunt krijgen, kun je altijd nog de kogelkom losmaken. Dat kan bij mij niet. De kogelkom is vast onderdeel van de tuimelaar.

Straks verder.

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Gérard de Manque-Pôte
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 03-10-2009

Gepost: 20 mei 2012 01:29 PM
  [ # 4 ]

Er moeten toch wel behoorlijke krachten op het uiteinde van de zuigerstang komen te staan. Bij mijn 62-er ID trof ik de stalen kogel in drie stukken in de rechter kogelkom aan!

Zo kwam ik er trouwens ook achter dat oud type kogels een kleinere diameter hebben; 14 mm i.p.v. 16 mm bij de nieuwere types met losse kogelkom.

“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 20 mei 2012 07:04 PM
  [ # 5 ]

Aan dde foto te zien: Rood systeem met vaste kogelkom.
Dan moet je de draagarm zo zetten dat de kogelkom exact recht staat tov de veerstang en dan inderdaad veerstang in juiste stand draaien, dan krijg je hem er net uit, anders wil hij inderdaad niet.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 20 mei 2012 08:04 PM
  [ # 6 ]

Gelukt. Egbert had gelijk. Auto net iets hoger op z’n steuntjes gezet en toen ging het vanzelf. De kogelkom heeft inwendig een bolvorm, waarachter het stempel van de zuigerstang heerlijk kan blijven haken.

Alles zag er verder nog aardig uit dus even schoonmaken, nieuwe lekzak erop en .....

Bedankt voor de hulp.

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 20 mei 2012 08:31 PM
  [ # 7 ]

Dat heb je vlot gedaan.

Bij ligarex is het mooier als je dat uitstekende stukje onder het oogje vouwt.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 20 mei 2012 10:13 PM
  [ # 8 ]

Vlot? Heeft allemaal weer veel te lang geduurd. Gelukkig heb ik veel geduld.

De volgende keer zal ik de ligarex mooier afwerken.

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 20 mei 2012 10:15 PM
  [ # 9 ]

Mooi klusje!  Wink

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 20 mei 2012 10:25 PM
  [ # 10 ]
ID66 schreef:

Vlot? .

Ik bedoel dat ik nog maar net gepost had en je er al mee aan de gang was gegaan.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
ID66
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 742
Geregistreerd: 26-08-2004

Gepost: 20 mei 2012 10:40 PM
  [ # 11 ]

Egbert,

eerlijk is eerlijk. De opmerking vanochtend vroeg van robertkars om de wielen volledig (!) uit te laten zakken gaf mij genoeg informatie om verder te gaan. Ik was dus al op de goede weg (al klaar zelfs) toen jouw post de bijbehorende uitleg gaf.

PeTeR

On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!

XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook